اعزام نیروهای ائتلاف تحت رهبری ریاض به جنوب یمن برای نظارت بر آتش‌بس

اعزام نیروهای ائتلاف تحت رهبری ریاض به جنوب یمن برای نظارت بر آتش‌بس
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نیروهای سعودی روز چهارشنبه وارد دو منطقه شقراء و شیخ سالم در استان ابین در جنوب یمن شدند تا از نزدیک بر روند اجرای آتش‌بس نظارت کنند.

آگهی

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن اعلام کرد که روز چهارشنبه ۲۴ ژوئن ناظرانش را برای رصد آتش‌بس میان نیروهای طرفدار دولت و شورای انتقالی جنوب مستقر کرده‌است. به تازگی منابع نظامی خبر دادند که درگیری‌های جدیدی میان طرفین رخ داده است.

منابع نظامی اعلام كردند كه نیروهای سعودی روز چهارشنبه وارد دو منطقه شقراء و شیخ سالم در استان ابین در جنوب یمن شدند. شقراء و شیخ سالم از مناطق با قابلیت درگیری بالا به شمار می‌آیند.

بر اساس اعلام رسانه دولتی عربستان «ناظران برای نظارت برآتش‌بس فراگیر در محل مستقر شده اند. هر دو طرف تعهد کردند که به آتش بس پایبند باشند تا جلوی تشدید وخامت اوضاع گرفته شده و عادی سازی اوضاع و اجرای توافق نامه ریاض در دستور کار قرار گیرد.»

درگیری در شقراء و شیخ سالم تا سه‌شنبه شب

شقراء و شیخ سالم به تازگی صحنه درگیری بین نیروهای دولتی و شورای انتقالی جنوب بودند که تا سه‌شنبه شب ادامه یافت.

نظر هیثم، سخنگوی گروهی از جدایی‌طلبان مستقر در جنوب یمن موسوم به شورای انتقالی جنوب گفت: «نیروهای ما در استان ابین [شرق شهرستان عَدَن] چند ساعت پس از اجرای آتش‌بس با حملات گسترده نیروهای متجاوز روبرو شدند.»

به گفته او «این یک عمل غیر مسئولانه از سوی دولت است چرا که از سویی می‌گوید به آتش‌بس پایبند است و درعین حال به آن اعتنایی ندارد.»

دولت یمن هیچ گزارشی درباره این درگیری‌ها اعلام نکرده است.

افزایش درگیری‌های داخلی در یمن

شورای انتقالی جنوب و دولت از نظر فنی در مبارزه با شبه نظامیان جنبش انصارالله موسوم به حوثی‌ها نیروهای متحد به شمار می‌آیند اما اختلاف بین آنها نشان دهنده وضعیت «جنگ در خلال جنگ» است که می‌تواند تبعات منفی زیادی برای کشور جنگ زده و فقیر یمن داشته باشد.

شورای انتقالی جنوب یکسری دستاوردهای نظامی داشته از جمله آن می‌تواند به کنترل جزیره سقطرا در دهانه خلیج عدن اشاره کرد. این جزیره در نزدیکی خطوط حمل و نقل واقع شده و اهمیت استراتژیک دارد.

احتمال انجام مذاکرات بیشتر در عربستان

ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی عربستان روز دوشنبه اعلام کرد که شورای انتقالی جنوب و دولت قرار است مذاکرات بیشتری را در عربستان سعودی برای گفتگو درباره آتش بس انجام دهند.

ائتلاف تحت رهبری ریاض از مارس ۲۰۱۵ عملیات نظامی بر ضد حوثی‌ها را آغاز کرد. درست پس از آنکه حوثی‌ها با برکنار کردن دولت حاکم بر صنعا، قدرت را در پایتخت این کشور به دست گرفتند.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد ده‌ها هزار غیرنظامی در جریان جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر از جمله کودکان به دلیل گرسنگی و بیماری در معرض خطر مرگ قرار گرفته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نمایش پول و غذا در صنعا همزمان با دو هزارمین روز حمله ائتلاف نظامی به یمن

جدایی طلبان جنوب یمن ادعای خودمختاری خود را پس گرفتند

سازمان ملل: ۷ کودک و ۲ زن در حمله هوایی به یمن کشته شدند