عربستان: مخزن آرامکو در جده بر اثر حمله حوثی‌ها سوراخ شد

حمله موشکی به تاسیسات آرامکو در شهر جده
حمله موشکی به تاسیسات آرامکو در شهر جده Copyright AFP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حوثی‌ها عمدتا در حملات پهپادی و موشکی به خاک عربستان استان‌های جنوبی و هم مرز این کشور را هدف قرار می‌دهند اما این‌ بار تاسیسات آرامکو در شهر جده واقع در ۶۰۰ کیلومتری مرز یمن با عربستان هدف قرار گرفته است.

آگهی

غول نفتی عربستان سعودی روز سه شنبه ضمن تایید حملات اخیر حوثی‌ها اعلام کرد که این حملات سبب ایجاد حفره‌ای بزرگ در مخزن نفت تاسیسات آرامکو در شهر جده شده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از مقامات شرکت آرامکو اعلام کرد که انفجار و آتش‌سوزی ناشی از آسیب دیدن مخزن تاسیسات نفتی آرامکو در جده با مداخله نیروهای ویژه امدادی به سرعت مهار شده است.

شبه نظامیان جنبش انصار‌الله که گفته می‌شود از سوی ایران حمایت می‌شوند روز دوشنبه اعلام کردند با یک موشک‌ جدید کروز به نام «قدس۲» که تازه عملیاتی شده یکی از سایت‌های تاسیسات نفتی شرکت آرامکو را هدف قرار داده‌اند.

هدف این حمله آنطور که مقامات عربستان آنرا تایید کرده‌اند تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در جده، شهر بندری بزرگ واقع غرب عربستان بوده است.

عبدالله الغمدی، مدیر سایتی که مخزن نفت آن هدف اصابت موشک قرارگرفته در جریان بازدید خبرنکاران از محل گفت: «سقف کارخانه آسیب زیادی دیده و حفره‌ای بزرگ به ابعاد دو متر در دو متر در آن ایجاد شده است.»

فرانس پرس با استناد به مشاهدات خبرنگار در این گزارش آورد است که لبه بالایی مخزن در اثر انفجار و آتش‌سوزی سیاه شد رمپ‌ها نیز به دلیل شدت گرمای ناشی از انفجار تغییر شکل داده‌‌اند.

مدیر کارخانه آرامکو در جده در ادامه یادآور شده که «آتش در مدت زمان اندکی خاموش شده، در غیر این صورت تنها ۴۰ دقیقه زمان کافی بود تا در مخزن نفتی به این مهمی یک آتش‌سوزی بزرگ و مهار نشدنی ایجاد شود.»

FAYEZ NURELDINE/AFP or licensors
تخریب لبه بالایی یک مخزن نفت بر اثر حمله موشکی حوثی ها به تاسیسات آرامکو در شهر جدهFAYEZ NURELDINE/AFP or licensors

«تاب آوری» در برابر حملات متعدد

سایت هدف قرار گرفته آرامکو در جده در مجموع سیزده مخزن نفتی را در خود جای داده و در کل محصولات تصفیه شده از جمله نفت سفید را در غرب عربستان سعودی تولید و تامین می کند.

آرامکو که گل سرسبد اقتصاد عربستان محسوب می‌شود برای بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

این شرکت دسامبر گذشته پس از ارزش گذاری به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد دلار در فهرست سهام داخلی بازار بورس ریاض به ثبت رسید تا بخشی از سهام خود را به متقاضیان داخلی عرضه کند.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانا پس از حمله صورت گفته به تاسیسات نفتی آرامکو در جده آنرا محکوم و آنرا مغایر با ادعای حوثی‌ها مبنی بر تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها توصیف کرد.

آقای راب با انتشار توییتی تصریح کرد: «حوثی‌ها باید تجاوزات خود را متوقف کنند و برای دست‌یابی به صلح با سازمان ملل متحد همکاری کنند.»

این واکنش در حالی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا نیز به تازگی شبه نظامیان حوثی را تهدید کرده که جنبش انصارالله را در صورت وارد نشدن به فرایند صلح و قطع همکاری با ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار خواهد داد.

حوثی‌ها پس از مداخله ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض در جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۵ به دفعات با حملات موشکی و پهپادی مناطقی در خاک عربستان از جمله فرودگاه‌ها و تاسیسات نفتی را هدف قرار داده است.

مهم‌ترین این حملات سپتامبر ۲۰۱۹ انجام شد که طی آن خسارات زیادی به تاسیسات نفتی عربستان وارد آمد؛ به نحوی که میزان تولید نفت این کشور برای مدتی به نصف کاهش پیدا کرد.

حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند اما ریاض و واشنگتن انگشت اتهام را به سوی تهران به عنوان حامی اصلی و تدارک کننده چنین حملاتی نشان رفتند؛ اتهامی که ایران همواره آنرا رد کرده است.

تهران هرگز حمایت سیاسی خود را از شبه نظامیان حوثی پنهان نمی‌کند اما هرگونه کمک تسلیحاتی به این جنبش شیعی درگیر در جنگ داخلی یمن را تکذیب می‌کند.

مدیر سایت نفتی آرامکو در جده به خبرنگاران گفته که حمله روز دوشنبه به این مکان کاملا شبیه به حمله ماه سپتامبر ۲۰۱۹ به دیگر تاسیسات نفی این شرکت بوده است.

آگهی

وی سپس تاکید کرده که این مسئله نشان از مقاوت و تاب‌آوری آرامکو در برابر حملات و نیز اطمینان خاطر از عملکرد شرکت در تولید و تامین منبع انرژی برای عربستان و خارج از کشور دارد.

هشدار سازمان ملل نسبت به تداوم بحران

حوثی‌ها که اکنون صنعا، پایتخت و اغلب مناطق شمالی یمن را تحت کنترل دارند عمدتا در حملات پهپادی و موشکی به خاک عربستان استان‌های جنوبی و هم مرز این کشور را هدف قرار می‌دهند.

این در حالیست که جنبش انصار‌الله در حمله تازه خود که گفته می‌شود با نوعی موشک جدید کروز انجام شده شهر جده واقع در ۶۰۰ کیلومتری مرز یمن با عربستان را هدف قرار داده‌اند.

حمله به جده پس از انتشار شایعاتی مبنی بر تلاش واشنگتن برای قرار دادن نام جنبش انصارالله در فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی صورت گرفته است.

همزمان رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ روز دوشنبه تهدید کرد که همه گزینه پیش روی حوثی‌ها است و اگر آنها به روند صلح در یمن نپیوندند با اقدام جدی واشنگتن مواجه خواهند شد.

آگهی

آقای اوبرایان همچنین خواستار آن شده بود که حوثی‌ها ایرانی‌ها را اخراج کنند و‌ از حمله به همسایگان و مردم یمن دست بکشند.

اقدام احتمالی واشنگتن در قرار دادن نام جنبش انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی از هم‌اکنون موجبات نگرانی سازمان‌های بشردوستانه را فراهم کرده است. این سازمان‌ها معتقدند که عملی شدن تهدید یاد شده می تواند کمک رسانی در یمن را فلج کند و این کشور را در آستانه قحطی کامل قرار دهد.

سازمان ملل متحد یازدهم نوامبر در گزارشی از نبود کم‌ترین پیشرفت به سمت یک راه حل سیاسی و توقف درگیری‌ها در یمن خبر داد و نسبت به وخیم شدن بحران انسانی در این کشور هشدار داد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وقوع انفجار در نزدیکی پایگاه‌ نیروهای آمریکایی در عربستان

نماز شکر حوثی‌ها در کنار پهپاد سرنگون شده عربستان

دستگاه قضایی فرانسه تحقیق درباره نقش ولیعهد ابوظبی در جنگ یمن را آغاز کرد