پمپئو: تحریم‌های جدیدی در انتظار مشارکت کنندگان طرح انتقال گاز روسیه به اروپا است

پمپئو: تحریم‌های جدیدی در انتظار مشارکت کنندگان طرح انتقال گاز روسیه به اروپا است
Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برلین، به عنوان ذینفع اصلی پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ به همراه اتحادیه اروپا پیش‌تر تحریم های وضع شده توسط واشنگتن را محکوم کرده و این اقدام ایالات متحده را «دخالت» در امور اروپایی توصیف کرده بودند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا در نظر دارد تا کشورها و شرکت‌های مشارکت کننده در پروژه خط لوله گازی «نورد استریم ۲» را که زمینه انتقال گاز روسیه به آلمان را فراهم می‌کند،‌ تحت تحریم‌های جدید قرار دهد.

این پروژه که حمایت اروپا را به همراه دارد مورد انتقاد شدید ایالات متحده آمریکا است، به نحوی که تحریم این پروژه پیش‌تر به تایید کنگره رسیده و برخی از شرکت‌های دخیل در ساخت خط لوله و ترانزیت گاز روسیه به اروپا نیز تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

واشنگتن به همراه دو متحد خود در اروپا یعنی اوکراین و لهستان معتقد است که این پروژه سبب افزایش وابستگی اروپا به گاز روسیه و تقویت نفوذ مسکو درقاره سبز می‌شود، حال آن که حامیان این پروژه آن را برای تامین گاز اروپا حیاتی و استراتژیک می‌دانند.

مایک پمپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ضمن اعلام مخالفت کشورش با این پروژه گازی گفت: «آنچه در این خصوص باید گفت این است که بررسی‌هایی برای مجازات‌های احتمالی کشورهای مشارکت کننده در پروژه (نورد استریم ۲) در جریان خواهد بود.»

دونالد ترامپ اواخر دسامبر گذشته تحریم‌های به تصویب رسیده در کنگره ایالات متحده بر ضد شرکت‌های مشارکت کننده در ساخت خط لوله نورد استریم ۲ را امضاء کرد.

برلین، به عنوان ذینفع اصلی پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ به همراه اتحادیه اروپا پیش‌تر تحریم‌های وضع شده توسط واشنگتن را محکوم کرده و این اقدام ایالات متحده را «دخالت» در امور اروپایی توصیف کرده بودند.

مایک پمپئو در بخش دیگری از کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود تحریم‌های وضع شده بر ضد پروژه یاد شده را مشروع خواند و گفت این تحریم‌ها برگرفته از قانونی است که سال ۲۰۱۷ تقریبا به اتفاق آراء در کنگره به تصویب رسید و در آن بر تقابل با رقبای آمریکا از طریق اعمال تحریم تاکید شده است.

کریس رابینسون، مسئول میز روسیه در وزارت امور خارجه آمریكا نیز همزمان با سخنان مایک پمپئو گفت: «امروز ما با آن دسته از کشورهای اروپایی که نگران تجاوز روسیه هستند،‌ هم‌صدا شده‌ایم.»

پروژه نصب و بهره‌برداری از خط لوله گازی «نورد استریم ۲» تاکنون ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو هزینه به همراه داشته که نیمی از آن توسط «گازپروم»،‌ شرکت غول آسای گازی روسیه و بخش دیگر توسط پنج سهامدار خارجی از میان شرکت‌های معتبر و نام‌آشنای اروپایی تامین شده است. این پروژه که تقریبا به مرحله بهره‌برداری نزدیک شده به روسیه امکان می‌دهد تا حجم گاز صادراتی به اروپای غربی از طریق دریای بالتیک را به دوبرابر میزان فعلی افزایش دهد.

آن طور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته، نورد استریم ۲ قرار است با تأخیری یک ساله، در اوایل سال ۲۰۲۱ به بهره‌برداری برسد.

به توییتر یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز احداث خط لوله گاز ۱.۶ میلیارد یورویی؛ ورشو به کی‌یف وعده استقلال از مسکو داد

افتتاح خط انتقال گاز با حضور اردوغان و پوتین؛ گاز روسیه از طریق ترکیه به اروپا می‌رود

اوکراین و روسیه توافق بر سر انتقال گاز به اروپا را نهایی کردند