تظاهرات سراسری کادر درمانی فرانسه: تشویق کافی است، دولت به تعهداتش عمل کند

تظاهرات کادر درمانی فرانسه
تظاهرات کادر درمانی فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پزشکان، پرستاران و سایر اعضای کادر درمانی فرانسه پس از پشت سر گذاشتن سه ماه بحران شیوع ویروس جدید کرونا، به خیابان‌ها آمدند تا تعهدات دولت را نسبت به این صنف گوشزد کنند با این حال اعتراض‌ها در پاریس با شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای پلیس همراه شد.

آگهی

پزشکان، پرستاران و سایر اعضای کادر درمانی فرانسه پس از پشت سر گذاشتن سه ماه بحران شیوع ویروس جدید کرونا، به خیابان‌ها آمدند تا تعهدات دولت را نسبت به این صنف گوشزد کنند با این حال اعتراض‌ها در پاریس با شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای پلیس همراه شد. پلیس پایتخت تعداد تظاهرکنندگان روز سه شنبه را هیجده هزار نفر اعلام کرده است.

این افراد در بیش از ۲۲۰ تظاهرات پیش‌بینی شده در شهرهای مختلف فرانسه از جمله پاریس، بوردو، گرونوبل، متز و مون‌پلیه به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود را بیان کردند.

ژوستین دبری، پرستار ۲۹ ساله در اوج شیوع ویروس کرونا به‌طور داوطلبانه در یکی از بیمارستان‌های پاریس کار می‌کرد. او یکی از تظاهرات کنندگان امروز بود که به خبرگزاری رویترز گفت: «نمی‌دانم آیا مردم وضعیت ما را درک کردند.»

ما از مردم مراقبت می‌کنیم اما ما هم دیر یا زود نیاز به مراقبت داریم. ما هم انسان هستیم.
یکی از پرستاران معترض

وی خطاب به مردم افزود: «ما از مردم مراقبت می‌کنیم اما ما هم دیر یا زود نیاز به مراقبت داریم. ما هم انسان هستیم.»

این افراد نسبت به وضعیت حقوق و مزایای خود و شرایط کاری اعتراض داشتند. کادر درمانی فرانسه از ۱۴ ماه پیش و قبل از همه‌گیری ویروس کرونا همین خواسته‌ها را مطرح کرده بود اما شیوع این بیماری فوریت‌های تازه‌ای وارد کارزار آن‌ها کرد.

دولت در این بین و در دوره شیوع کرونا به کادر درمانی حداکثر تا ۱۵۰۰ یورو پاداش پرداخت کرد.

آسوشیتدپرس
تطاهرات کادر درمانی در فرانسهآسوشیتدپرس

از سوی دیگر دولت در مصوبه‌ای جدید اعلام کرد وعده پاداش‌های بین هزار تا ۱۵۰۰ یورویی به افرادی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند اجرایی می‌شود. علاوه بر این نیز ۵۰ درصد افزایش در ساعت‌های اضافه کاری کادر درمانی بیمارستان‌ها اعمال می‌شود.

حقوق پایه دبری به‌عنوان یک پرستاری که در پایتخت فرانسه کار می‌کند ۱۹۰۰ یورو در ماه است که تنها ۲۰۰ یورو بیشتر از هشت سال پیش است، یعنی زمانی که کارش را آغاز کرد.

سخنان تسکین‌دهنده دولت، مدال‌های شکلاتی و وعده‌های دریافت پاداش‌های تصادفی و فرضی کافی نیست. آنچه نیاز است منابع واقعی انسانی و بودجه‌ای برای سلامت عمومی است
کنفدراسیون عمومی کار فرانسه

کنفدراسیون عمومی کار فرانسه در بیانیه‌ای همزمان با این اعتراض‌ها اعلام کرد: «سخنان تسکین‌دهنده دولت، مدال‌های شکلاتی و وعده‌های دریافت پاداش‌های تصادفی و فرضی کافی نیست. آنچه نیاز است منابع واقعی انسانی و بودجه‌ای برای سلامت عمومی است.»

از مدت‌ها پیش صحبت‌هایی مبنی بر اصلاحات در نظام سلامت فرانسه انجام شده و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری قول این اصلاحات را داده بود. در حال حاضر دولت در حال مذاکره با نمایندگان و اعضای سندیکاهای پزشکی است. طبق گفته رسانه‌ها قرار است این مذاکرات تا اوایل ماه ژوئیه به پیشنهادات مشخص برسد.

حدود ۳۰ هزار نفر در فرانسه بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست دادند. مردم در حدود سه ماه همه گیری کووید-۱۹ هر شب ساعت ۲۰ از بالکن‌ها یا پشت پنجره‌های خود کادر درمانی کشورشان را تشویق می‌کردند، اقدامی نمادین که اکنون کادر درمانی انتظار تداوم آنرا در صحنه عمل دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشن سالانه موسیقی در فرانسه زیر سایه کرونا و اعتراض به پلیس برگزار شد

«لطفا از این خانه بروید»؛ گله کادر درمانی فرانسه از همسایه‌های قدرنشناس

عفو بین‌الملل «تداوم فرسایش» حقوق بشر در فرانسه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد