دولت افغانستان: ایران اسناد غرق شدن مهاجران افغان در مرز را تأیید نکرد

پاسگاه ایران در مرز افغانستان در نزدیکی تایباد
پاسگاه ایران در مرز افغانستان در نزدیکی تایباد Copyright ویکی‌پدیا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه ۸ صبح: «مقام‌های ایرانی حاضر نشدند در سطح مقام‌های بلندرتبه با حکومت افغانستان مذاکره کنند و تنها در سطح کمیسارهای (پاسگاه‌های) مرزی هیأت ایرانی و هیأت افغانستان، در مرز مشترک باهم دیدار کرده‌اند.»

آگهی

دولت افغانستان می‌گوید ایران اسناد و مدارک مربوط به غرق شدن گروهی از پناهجویان و کارجویان افغان در رودخانه را تأیید نکرده است.

گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان شامگاه یکشنبه ۲۸ اردیبهشت (ثور) در یک پیام ویدئویی گفت که هیأت ایرانی اسناد و شواهد مبنی بر غرق شدن چند تن از اتباع افغان در هریرود به دست مرزبانان ایرانی را نپذیرفته‌اند و به این ترتیب تحقیقات همه‌جانبه در این زمینه وارد مرحله سوم شد.

جریان حادثه مورد بحث مربوط به روز ۱۲ ازدیبهشت (ثور) است، زمانی که برخی از مهاجرین افغان بازگشته از ایران مدعی شدند که مرزبانان ایرانی حدود ۵۰ تن از کارجویان افغان را با دشنام و شکنجه وادار کرده‌اند تا در محل تنگه ذوالفقار به درون رودخانه بپرند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

هیواد درباره تحقیقات در این زمینه از سوی افغانستان گفت: «تحقیقات اول توسط هیأت تحقیق افغانستان به ریاست محمد حمید طهماسبی با بازدید از محل حادثه انجام شد که در این تحقیق اسناد و شواهد جمع‌آوری و مستندسازی گردیده و هویت قربانیان نیز شناسایی شد.»

وی افزود هیأت‌های افغانستان و ایران بر اساس موافقت‌نامه سال ۱۳۳۵ تحقیقات مشترک در مورد غرق شدن مهاجرین را در محل حادثه انجام دادند و هیأت افغانستان تمام مدارک و شواهد را در اختیار هیأت ایرانی گذاشته اما طرف ایرانی آن را نپذیرفت. سخنگوی وزارت خارجه افغانستان تأکید کرد بر اساس مفاد موافقت‌نامه ۱۳۳۵ خورشیدی، تحقیق به مراجع دیپلماتیک دو کشور ارجاع گردیده و قرار است در مورد این حادثه توسط هیأت‌های بلند مرتبه دو کشور تحقیق شود.

محمد حمید طهماسبی، رئیس هیأت تحقیق افغانستان گفته است ۴۶ شهروند افغانستان وارد خاک ایران شده بودند که از این تعداد ۱۲ نفر کشته، ۱۷ نفر ناپدید شده و ۱۷ تن دیگر نجات یافته‌اند.

جانشین فرمانده ناجا: فتنه است

مقام‌های ایرانی این ادعا را «قویاً» رد کرده و ماجرای آن را «دروغ» و «ساختگی» خوانده‌اند. در آخرین اظهار نظر مقام‌های ایران، قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی بار دیگر وقوع این رویداد را رد کرد و آن را «فتنه» و «توطئه» ساخته شده به دست «استکبار جهانی» و «رسانه‌های معاند و بیگانه» خواند. 

رضایی گفت در رد این ماجرا همچنین گفت: «زمانی که موضوع غرق شدن تعدادی از اتباع مطرح شد بلافاصله با فرمانده مرزبانی تایباد تماس گرفتم و با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد چنین موضوعی وجود نداشته و اصلا چنین روحیه‌ای در مرزبان‌های ایران وجود ندارد.»

هیأت ایرانی در سطح پاسگاه مرزی

ماجرای غرق شدن اتباع افغانستان در مرز ایران به عالی‌ترین سطوح سیاسی در کابل رسیده، به طوری که رئیس جمهوری، محمد اشرف غنی روز شنبه ۲۷ اردیبهشت (ثور) ضمن تماس و دلجویی از خانواده‌های قربانیان قول پیگیری و تحقیقات در این زمینه با طرف ایرانی را داده است.

با این حال رسانه‌های افغانستان از قول برخی اعضای هیأت مأمور تحقیق و بررسی از نارضایتی آنها از همکاری طرف ایرانی خبر می‌دهند. روزنامه ۸ صبح چاپ کابل روز دوشنبه به نقل از برخی اعضای هیأت بررسی‌کننده افغان نوشت که مقام‌های ایرانی حاضر نشدند در سطح مقام‌های بلندرتبه با حکومت افغانستان مذاکره کنند و تنها در سطح «کمیسارهای (پاسگاه‌های) مرزی» هیأت ایرانی و هیأت افغانستان، در مرز مشترک باهم دیدار کرده‌اند.

«به دادگاه لاهه شکایت می‌کنیم»

روزنامه ۸ صبح با یادآوری این که به جز هیأت مأمور از طرف دولت، یک هیأت دیگر متشکل از بازرسان محلی هرات نیز مشغول بررسی ماجرا هستند، می‌نویسد: «اعضای هیأت بررسی‌کننده محلی هرات، از نیمه‌کاره ماندن بررسی هیأت‌های حقیقت‌یابی که پیش از این برای بررسی موارد گوناگون در کشور تشکیل شده است، شاکی‌اند و پافشاری می‌کنند که نتایج مشخص یافته‌های هیأت مرکزی باید با مردم شریک (در میان گذاشته) شود.»

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

این روزنامه از قول عبدالستار حسینی، عضو مجلس نمایندگان و نیز هیأت بررسی‌کننده حکومت مرکزی افغانستان در ماجرای غرق شدن اتباع این کشور، نوشته است که او به «چندین مورد دیگر قتل شهروندان افغانستان از سوی مرزبانان ایرانی» در گذشته اشاره کرده است. حسینی گفته است که اگر حکومت و دستگاه دیپلماسی افغانستان مسئله «کشتار» کارجویان افغان را به گونه‌ی همه‌جانبه دنبال نکنند، او با همکاری اعضای مجلس نمایند‌گان و خانواده‌های قربانیان، از ایران در دادگاه بین‌المللی لاهه و نیز در نزد سازمان ملل ‌متحد شکایت می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئوی جنجالی با ادعای آزار مهاجران افغان؛ ایران: قدیمی است و مربوط به ما نیست

هدف سفر مقام‌های افغانستان به ایران؛ پیگیری وضعیت مهاجران یا گسترش همکاری‌ها؟

سه زن و یک مرد افغان در دریاچه سد زاینده‌رود غرق شدند