ویدئوی جنجالی با ادعای آزار مهاجران افغان؛ ایران: قدیمی است و مربوط به ما نیست

سفارت ایران در کابل
سفارت ایران در کابل Copyright WAKIL KOHSAR/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفارت ایران در کابل در واکنش به انتشار دو ویدئو با ادعای ضرب و جرح اتباع افغانستان در ایران، این موضوع را تکذیب و ویدیوها را قدیمی و همچنین مربوط به کشور دیگری توصیف کرد.

آگهی

سفارت ایران در کابل در واکنش به انتشار دو ویدئو با ادعای ضرب و جرح اتباع افغانستان در ایران، این موضوع را تکذیب و ویدیوها را قدیمی و همچنین مربوط به کشور دیگری توصیف کرد.

نشر دهندگان یکی از این ویدئوها که اخیر در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا فیس‌بوک به‌طور گسترده دست به دست می‌شود در توضیح آن نوشته‌اند: «ویدیو منتشر شده از لت و کوب افغان‌ها در شهر شیراز کشور ایران توسط پلیس آن کشور جگر انسان را خون می‌سازد.»

این ویدئو یک اتاق را نشان می‌دهد که در آن افرادی با لباس نظامی اقدام به ضرب و جرح افراد دیگر می‌کنند. دیوارهای اتاق خونین است و برخی از شدت جراحت حرکت نمی‌کنند. روی این ویدئو موسیقی گذاشته شده است و بنابراین صدای محیط شنیده نمی‌شود. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این ویدئو را مربوط به جنگ سوریه عنوان کردند.

سفارت ایران در کابل در بیانیه خود درباره گفت: «با نهایت تاسف عواملی در داخل افغانستان با هدف تخریب روابط و ایجاد تنش‌های مقطعی در مناسبات دو کشور؛ اقدام به پخش این ویدیوها که یکی مربوط به کشوری بجز ایران و دیگری مربوط به پنج سال پیش است، نموده‌اند.»

پیش از این وزارت خارجه افغانستان در روز پنجشنبه ۱۳ قوس/آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد ویدیویی را مبنی بر آزار و اذیت عده‌ای از شهروندان افغان که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است، دریافت نموده و در مورد صحت و سقم آن تحقیقات خویش را آغاز کرده است.

در این بیانیه اشاره شده است: «در پیوند به این موضوع، وزارت امور خارجه به سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران و جنرال قونسلگری‌های کشور مقیم جمهوری اسلامی ایران وظیفه سپرده است تا تحقیقات‌شان را به‌شکل همه‌جانبه آغاز و در مورد به وزارت امور خارجه در اسرع وقت گزارش دهند.»

همزمان با بیانیه وزارت خارجه افغانستان، سخنگوی وزارت خارجه ایران به آن واکنش نشان داده و گفته بود تصاویر منتشر شده در فضای مجازی در خصوص اهانت به برادران افغانستانی از اساس نادرست بوده و اتفاق مورد نظر در ایران اتفاق نیفتاده است

وی همچنین به مقام‌های افغان توصیه کرده بود تا «دقت بیشتر در نشر اخبار و عدم تعجیل در صدور بیانیه‌های رسمی» داشته باشند.

تاکنون مواردی از بدرفتاری با مهاجران افغان در ایران منتشر شده است که در یکی از آن‌ها که به اردیبهشت گذشته برمی گردد مقام‌های افغانستان اعلام کردند که مرزبانان ایران روز ۱۲ اردیبهشت پس از «شکنجه» ۴۶ مسافر افغان آنها را «وادار» به پریدن در رودخانه مرزی هریرود کردند که شماری غرق و تعدادی نیز ناپدید شدند. وزارت خارجه ایران این اتهام مقامات افغانستان را «قویا» تکذیب کرده‌اند. با این حال در این زمینه یک گروه تحقیق تشکیل شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهاجران قانونی در ایران: مالک بسیاری از اموالمان نیستیم

دولت افغانستان: ایران اسناد غرق شدن مهاجران افغان در مرز را تأیید نکرد

افغانستان از ایران خواست درباره اتهام غرق کردن مهاجران در رودخانه توضیح دهد