قرنطینه ایران کامل‌ می‌شود؛ شهروندان با چه محدودیت‌هایی روبرو هستند؟

قرنطینه ایران کامل‌ می‌شود؛ شهروندان با چه محدودیت‌هایی روبرو هستند؟
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به موجب این طرح که از آن به عنوان «فاصله گذاری اجتماعی» نام برده شده از این پس محدودیت‌های بیشتری در ترددها و سفرها اعمال خواهد شد و تصمیم جدی بر این است که با متخلفان بر اساس قانون برخورد شود.

آگهی

در طرح جدیدی که دولت ایران برای کنترل بحران ناشی از شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ ابلاغ کرده سفرهای بین شهری به شدت محدود می‌شود و تنها ساکن محلی می‌توانند وارد شهرها بشوند.

حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته اجتماعی ستاد ملی مقابله ویروس کرونا روز پنجشنبه با اعلام این مطلب یاد آور شد که «طرح مشارکت مردم در کمیته اجتماعی انتظامی تهیه و تصویب و برای اجرا ابلاغ شد که امیدواریم انسجام و هماهنگی مردم با اجرای دقیق این طرح در کشور به نمایش گذاشته شود و از ظرفیت آحاد ملت استفاده بیشتری شود.»

به موجب این طرح که از آن به عنوان «فاصله گذاری اجتماعی» نام برده شده از این پس محدودیت‌های بیشتری در ترددها و سفرها اعمال خواهد شد و تصمیم جدی بر این است که با متخلفان بر اساس قانون برخورد شود.

محدودیت حداکثری تردد و حمل و نقل مسافر

رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در خصوص محدودیت‌های تردد تصریح کرد: «کسانی که قصد مسافرت دارند از همین لحظه که اعلام می شود سفر خود را لغو کنند و اقدام به سفر نکنند. در این طرح این طور دیده شده است که افرادی که بنا است وارد شهرها بشوند صرفا افرادی که ساکن شهرها هستند اجازه ورود دارند اما به افرادی که غیرساکن باشند، اجازه ورود به دیگر شهرها داده نمی شود و حداکثر امکان عبور از کنارگذر شهرها را خواهند داشت.»

وی یاد آور شد برای تشخیص درست و اجرای دقیق این بخش از طرح فاصله گذاری اجتماعی از کد ملی، پلاک خودرو، بیمه نامه و دیگر ترفندهای موجود بهره گرفته خواهد شد. به گفته این مسئول ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در ایران اعمال محدودیت ها ی حداکثری در حمل و نقل مسافرین اعم از هوایی، ریلی و اتوبوس های بین شهری نیز در این بخش لحاظ شده است.

بسته شدن کلیه مراکز تفریحی، آموزشی و محل تجمعات

حسین ذوالفقاری در ادامه تاکید کرد که کلیه دانشگاه ها، مدارس، بوستان ها، پارک ها، مراکز ورزشی بر اساس طرح جدید تعطیل خواهد بود. وی همچنین افزود: «فهرستی که در این حوزه تنظیم شده در اختیار استانداران قرار داده می شود و هر نقطه ای که به نوعی محلی برای تجمع مردم قرار بگیرد به استانها ابلاغ شده که آن قسمت ها را تعطیل کنند.»

تعطیلی کسب و کار و ادارات

به گفته رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا فعالیت ادارات و دستگاه های دولتی هم بر اساس بخشنامه معاون ریاست جمهوری که در آن بر اولویت دورکاری تاکید شده تنظیم می‌شود. آقای ذوالفقاری یاد آور شد برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که حداقل حضور کارکنان را (حداکثر یک سوم) در ادارات داشته باشیم.

حسین ذوالفقاری در خصوص اصناف گفت: گروهی از اصناف که حتما باید به صورت صد در صد فعال و باز باشند که بتوانند مایحتاج و خدمات ضروری مردم را پاسخگو باشند. گروهی دیگر قطعا باید تعطیل شوند که لیست آن هم مشخص شده و گروهی هم به تشخیص مسوولین استان در حد ضرورت برای خدمات دهی به صورت محدود فعالیت خواهند کرد.

برخورد با متخلفان

رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مدت اجرای این طرح را در شرایط فعلی دو هفته اعلام کرد و یادآور شد که در صورت لزوم اصلاحاتی بر آن صورت خواهد گرفت و امکان تمدید آن هم متعاقبا بررسی می‌شود.

وی در پایان با اشاره به لزوم برخورد قانونی با متخلفین و افرادی که از نکات مطرح شده در این طرح سرپیچی کنند گفت: «در قوانین جزایی کشور برای کسانی که اصول بهداشتی را رعایت نکرده و در شیوع یک بیماری کشنده نقش داشته باشند، مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است که امیدواریم که نیازی به استفاده از این قوانین در کشور نباشد.»

طرح «فاصله گذاری اجتماعی» با پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان و هماهنگی با دیگر دستگاه‌‌های اجرایی به تایید وزیر کشور و دولت رسیده و حسن روحانی، به عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز بر لزوم اجرای آن تاکید کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اُپرا‌خوان روزهای قرنطینه در پاریس: به عشق نیازمندیم

معاون بیمارستان امام خمینی: می‌خواهیم از تجربیات قرنطینه چین آگاه شویم

شیوع کرونا در ایران؛ کمک‌های پزشکی سازمان ملل به تهران رسید