ویدیوی شلیک دو موشک به هواپیمای اوکراینی؛ «روحانی خواستار صداقت با مردم شد»

ویدیوی شلیک دو موشک به هواپیمای اوکراینی؛ «روحانی خواستار صداقت با مردم شد»
Copyright UGC via AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روحانی: « مردم آقا، ولی نعمت و بزرگ ما هستند...نوکر برابر آقا باید متواضعانه و خاضعانه و دقیق و با صداقت حرف بزند و ما باید این کار را بکنیم.»

آگهی

روزنامه نیویورک تایمز صحت ویدیویی را تایید کرده است که براساس آن، چهارشنبه گذشته دو موشک به سوی هواپیمای مسافربری اوکراین شلیک شده است.

براساس این ویدیو که به نظر می‌رسد توسط یک دوربین مداربسته ضبط شده است، دو شلیک به فاصله ۲۳ ثانیه از یکدیگر به سوی هواپیمای اوکراینی صورت گرفته است. در صورت اثبات این امر، معلوم می‌شود که چرا ارتباط میان هواپیمای اوکراینی با برج مراقبت ۳۰ ثانیه قبل از شلیک دوم قطع شده است.

نیویورک تایمز در حالی صحت این فایل ویدیویی را تایید کرده است که سپاه سپاسداران ایران سه‌شنبه شب از بازداشت «فیلم‌بردار صحنه اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی برای تحقیقات» خبر داد.

هواپیمای مسافربری بویینگ اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین بامداد چهارشنبه هفته گذشته فرودگاه امام خمینی را به مقصد کی‌یف ترک کرد. هفت دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه، این هواپیما با شلیک پدافند هوایی ایران در غرب تهران سرنگون شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه پانزدهم ژانویه/۲۵ دی در جلسه هیات دولت ایران خواستار توضیح نیروهای مسلح درباره این حادثه شد و گفت: «از نیروهای مسلح و از ستاد کل خواهش می‌کنم برای مردم توضیح دهند که از وقتی که حادثه واقع شده تا وقتی که اعلام شد، چه مسائلی بوده چه جلساتی بوده و چه کارشناسی‌هایی بوده که مردم بفهمند که چیزی نمی خواستند از آنها پنهان بکنند. البته این حادثه باورکردنی نبود.» آقای روحانی با اشاره به سابقه حضور خود در فرماندهی پدافند هوایی گفت: «کسی نمی‌تواند باور کند که یک هواپیمای مسافربری در کنار فرودگاه بین‌المللی هدف قرار گیرد این موضوع در مخیله آدم نمی‌گنجد. من به عنوان کسی می‌گویم که هفت سال مسئول پدافند هوایی بودند و در زمان جنگ هم چنین اشتباهی رخ نداد در تاریخ ایران چنین اشتباهی رخ نداد. چنین چیزی نداریم که کنار فرودگاه بین المللی در پایتخت کشور در روت هوایی یک هواپیما زده شود آدم باور نمی‌کند. یعنی خیلی‌ها در جامعه و مسوولین ما شوکه هم بودند. مگر می‌شود تصور آن گاهی دشوار است.»

حکومت ایران سه روز پس از ساقط کردن این هواپیمای مسافربری و پس از ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، بریتانیا و ناتو شلیک موشک به سوی آن را تایید کرد. «لاپوشانی طولانی مدت» این واقعه، بسیاری از شهروندان ایرانی را به شدت خشمگین کرده است. در روزهای گذشته بسیاری از شهرها و دانشگاه‌های ایران صحنه برگزاری تظاهرات اعتراضی علیه دولت، رهبر و سپاه پاسداران بوده است.

آقای روحانی با اشاره تلویحی به تاخیر در اطلاع‌رسانی در این‌باره گفت: «در عین حال اگر تاخیر شده برای تاخیر هم عذرخواهی کنند و اگر مناسب نبوده آن هم عذر خواهی کنند.»

شلیک مرگ‌بار موشکی به پرواز شماره ۷۵۲ روز چهارشنبه هفته گذشته ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد عراق در پاسخ به قتل هدفمند قاسم سلیمانی روی داد.

آقای روحانی با استناد به حوادث دو هفته اخیر از قتل هدفمند قاسم سلیمانی در عراق، مرگ ده‌ها نفر در مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری او در کرمان، سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین و سیل در استان سیستان و بلوچستان، خواستار انسجام و اتحاد ملی برای رویارویی با وضعیت کنونی شد. 

ظریف: تظاهرات در ایران به دلیل این بود که به مردم چند روزی دروغ گفته شد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در هند به سر می‌برد روز چهارشنبه با اشاره به تظاهرات شهروندان ایرانی در تهران گفت: «شب‌های گذشته  گروهی از مردم در خیابان‌های تهران علیه دروغی که چند روز به آن‌ها گفته شد، تظاهرات کردند.»

آقای ظریف همچنین نگاه ایالات متحده به خاورمیانه و مشکل دانستن نیروهای نیابتی (گروه‌های متحد جمهوری اسلامی در منطقه) گفت: «آمریکا در مورد گروه های نیابتی سخن می گوید، آیا ایران در هند گروه های نیابتی دارد؟ هزاران نفر در ۴۳۰ شهر هند به ترور سلیمانی اعتراض کردند.»

معاون ستادکل نیروهای مسلح: احتمال «نفوذ» و «جنگ الکترونیک» در سانحه هواپیمای اوکراینی در حال بررسی است

علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح شامگاه سه‌شنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری تلویزیون ایران، در پاسخ به پرسش خبرنگار این برنامه  درباره امکان نفوذ یا جنگ الکترونیکی به‌عنوان دلیل شلیک اشتباهی به هواپیمای بویینگ اوکراینی گفت: «این احتمال را سیستم اطلاعاتی ما دارد بررسی می کند، کار هنوز تمام نشده که بخواهیم بگوییم چنین چیزی نیست، منتظریم تا نتایج اعلام شود.» 

این مقام نظامی درباره وضعیتی که در آن به هواپیمای اوکراینی شلیک شده است گفت: «گزارشی از جانب مرکز کنترل و فرماندهی به مناطق ارسال می‌شود که موشک های کروز به سمت کشور شلیک شده است...پس از مدتی که مرکز وضعیت را از قرمز خارج می کند، ارتباط سامانه دچار اختلال می‌شود و خروج از وضعیت قرمز را دریافت نمی‌کند، در چنین شرایطی اپراتور سامانه هواپیما را یک هدف نزدیک شونده می‌بیند و متاسفانه به سمت آن شلیک می‌کند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود