ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در ایران؛ وزرای خارجه پنج کشور در لندن گردهم می‌آیند

ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراین در ایران
ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراین در ایران Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه اوکراین تصریح کرده است که ایران پیش از پذیرفتن رسمی و علنی ساقط شدن هواپیمای یاد شده توسط پدافند موشکی کی‌یف را در جریان اعلام این تصمیم قرار نداده بود.

آگهی

نمایندگان پنج کشوری که اتباع‌شان در حادثه ساقط شدن هواپیمای ۷۳۷ خطوط هوایی ایران توسط پدافند موشکی ایران کشته شده‌اند روز پنچشنبه برای تصمیم گیری در باره اقدامات قانونی احتمالی علیه ایران در لندن گردهم خواهند آمد.

وادیم پریستایکو، وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه با اعلام این مطلب از بررسی جزئیات بیشتر حادثه یاد شده، روند پیگیری حقوقی و پرداخت غرامت و نیز اتخاذ اقدامات احتمالی به عنوان محورهای اصلی بحث و گفتگو در نشست لندن یاد کرد.

وادیم پریستایکو همچنین با اشاره به موافقت قبلی تهران برای تحویل جعبه‌های سیاه هواپیمای حادثه دیده به کی‌یف، ادعاهای مطرح شده از سوی برخی مقامات ایرانی مبنی بر هدف قرار گرفتن هواپیمای کشورش حین پرواز در نزدیکی یک پایگاه حساس نظامی را «پوچ و بی اساس» قلمداد کرد.

آقای پریستایکو که در حاشیه یک سفر رسمی به سنگاپور با خبرنگاران سخن می‌گفت در ادامه یادآور شد: «این گروه از وزرای خارجه کشورهای داغ دیده قرار است شانزدهم ژانویه در لندن گردهم آیند تا در خصوص اقدامات احتمالی و نحوه مواجه با این مسئله از جمله اتخاذ شیوه‌های قانونی و چگونگی دنبال کردن رویه قضایی بر ضد آنها (ایران) بحث و گفتگو کنند.»

این نشست قرار است به گفته وزیر امور خارجه اوکراین در سطح وزرای امور خارجه پنج کشوری برگزار شود که شهروندانشان در جریان حادثه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند موشکی ایران جان باختند.

وزیر امور خارجه اوکراین از کانادا که دست کم ۵۷ تن از جان باختگان دارای شهروندی این کشور بودند به همراه سوئد و افغانستان نام برده و اشاره ای به نام کشور پنجم (احتمالا بریتانیا) نکرده است.

کانادا پیش از این اعلام کرده بود که سه کشور یاد شده به همراه اوکراین و بریتانیا یک کارگروه ویژه را برای حمایت از خانواده‌های قربانیان تشکیل داده‌اند.

ایران پس از سه روز لاپوشانی درنهایت روز شنبه رسما اعلام کرد که هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی به اشتباه توسط پدافند موشکی این کشور سرنگون شده است.

وزیر امور خارجه اوکراین تصریح کرده است که ایران پیش از پذیرفتن رسمی و علنی ساقط شدن هواپیمای یاد شده توسط پدافند موشکی کی‌یف را در جریان اعلام این تصمیم قرار نداده بود.

سپاه پاسداران ایران ضمن پذیرفتن کامل مسئولیت این حادثه از مردم و خانواده‌های قربانیان عذرخواهی کرده است. امیر علی حاجی زاده، فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران ایران گفته است که روز چهارشنبه از این ماجرا با خبر شده و فورا مراتب را به مقامات بالاتر اطلاع داده است. این در حالیست که خبر سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک پدافند هوایی سپاه سه روز بعد اعلام شد.

به گفته وادیم پریستایکو کلیه افرادی که در این ماجرا دخیل بودند باید مسئول شناخته شوند. وزیر امور خارجه اوکراین در این خصوص تصریح کرد که نباید تنها انگشت اتهام به سوی یک سرباز ساده که دکمه را فشار داده نشانه گرفته شود بلکه این دولت ایران است که مسئول باید مسئول شناخته شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش روسیه از آغاز جنگ تاکنون با چند فروند پهپاد شاهد ساخت ایران اوکراین را هدف گرفته است؟

اصابت پهپادهای انتحاری «ساخت ایران» در حمله بزرگ روسیه به چند زیرساخت اوکراینی

اوکراین برای نخستین بار از موشک‌های دوربرد آمریکایی «ا‌تکمز» علیه روسیه استفاده کرد