خامنه‌ای خواستار پیگیری «تقصیرهای احتمالی» سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شد

خامنه‌ای خواستار پیگیری «تقصیرهای احتمالی» سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شد
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل درباره‌ی حادثه‌ی هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن، مصیبت درگذشت جان‌باختگان این حادثه‌ی اندوهبار برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد.»

آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه پس از انتشار اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر آنکه شلیک موشک در پی «خطای انسانی» عامل سقوط پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین بوده است، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری «کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی» در این حادثه کرد.

در این پیام آمده است: «لازم می‌دانم اولاً به خانواده‌های معظم این عزیزان بار دیگر همدردی عمیق و تسلیت صمیمانۀ خود را ابراز کنم و از خداوند متعال برای آنان بردباری و آرامش روحی و قلبی تمنا نمایم. ثانیاً به ستاد کل نیروهای مسلح مؤکداً دربارۀ پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثۀ دردناک سفارش کنم. ثالثاً مراقبت و پیگیری‌های لازم برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای را از مدیران و مقامات ذیربط مطالبه نمایم.»

ستاد کل نیروهای مسلح ایران بامداد شنبه اعلام کرد که حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین بامداد چهارشنبه در محمود آباد شهریار، در اثر خطای انسانی روی داده است.

اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در حالی منتشر شد که پیش از این ایران ادعاهای مربوط به سقوط این هواپیما بر اثر برخورد موشک را به کلی مردود دانسته بود. بر این اساس رفتار دوگانه مسئولان ایران در قبال این حادثه، انتقادهای بسیاری را در داخل این کشور برانگیخت و بسیاری خواستار استعفای مسئولان مربوطه و پاسخگویی آنها در قبال «پنهان کاری‌ها» شدند.

در اولین واکنش‌ها به بیانیۀ ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس جمهوری اوکراین خواستار مجازات عاملان سقوط هواپیما و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان شد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز در واکنش به مرگ تعدادی از شهروندان این کشور در این سانحه هوایی، خواستار «شفافیت» ایران در این پرونده و انجام «تحقیقات کامل ودقیق» دربارۀ این حادثه شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه؛ روحانی خواستار تشکیل «دادگاه ویژه» شد

کدام قوانین بین‌المللی در جریان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین نقض شد؟