جزئیات سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی از زبان فرمانده هوافضای سپاه

جزئیات سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی از زبان فرمانده هوافضای سپاه
Copyright صدا و سیمای ایران
Copyright صدا و سیمای ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«اپراتور، هواپیما را موشک کروز تشخیص می‌دهد. او موظف بود در این شرایط تماس بگیرد اما...موفق نمی‌شود، ۱۰ ثانیه فرصت تصمیم‌گیری داشت و در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد و هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد.»

آگهی

امیر حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه روز شنبه در یک نشست خبری جزئیات شلیک به سمت هواپیمای اوکراینی را ارائه داد.

وی با بیان این‌که در هنگام عملیات در غرب کشور بود گفت: «بعد از شنیدن خبر برای خودم آرزوی مرگ کردم.» وی همچنین تاکید کرد که تمام «مسئولیت» این اتفاق را می‌پذیرد و «مطیع هرگونه تصمیمی» است که «مسئولین بگیرند.»

آقای حاجی زاده با بیان اینکه کشور از روزها پیش در شرایط اضطراری و آماده باش کامل قرار داشت و احتمال درگیری «از ابتدای انقلاب بی سابقه بود» گفت که در چنین شرایطی «همه یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صد در صد بودند.»

وی افزود که در چنین شرایطی پدافند هوایی «در سطح جنگی» قرار دارند و «بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود.»

به گفته وی در روز سانحه گزارش‌هایی مبنی بر شلیک موشک کروز به اهدافی در ایران در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته بود.

وی گفت که هواپیما پس از برخاستن از باند فرودگاه به سمت یک نقطه حساس نظامی حرکت می‌کند و با توجه به سطح امنیتی بالا و هشدار شلیک موشک کروز اپراتور «هواپیما را موشک کروز تشخیص می‌دهد. او موظف بود در این شرایط تماس بگیرد اما...موفق نمی‌شود، ۱۰ ثانیه فرصت تصمیم‌گیری داشت و در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد و هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد.»

وی در عین حال تاکید می‌کند که بارها از مسئولان خواسته شده بود تا «فضای کشور از پروازها متوقف شود» اما «به واسطه بعضی از ملاحظات» این تصمیم گرفته نشد.

وی درباره اینکه ابتدا برخورد موشک به هواپیما تکذیب شد گفت که «احتمال می‌دهم که هواپیمای خودی را زده باشیمو تیمی که برای بررسی حادثه تشکیل شده بود کاملا قرنطینه بودند. ما اجازه نداشتیم چیزی را به کسی بگوییم. این که چند روز خبر اعلام نشود به این دلیل نیست که می‌خواهیم کتمان کنیم، رویه همین است.»

آقای حاجی زاده گفت که مسئولان هواپیمایی کشوری که موضوع اصابت موشک را تکذیب کردند «بر اساس دانسته‌های خود عمل کردند و از این حادثه خبر نداشتند. هرچه تقصیر هست بر گردن ماست.» فرمانده هوافضای سپاه تاکید کرد که «تاخیر در اطلاع‌رسانی به این دلیل نبود که کسی بخواهد موضوعی را کتمان کند، بلکه روال همین است که ستادکل باید این موضوع را بررسی کند که پس از بررسی صبح جمعه همه اطلاعات جمع شد و مشخص شد که واقعه چه بوده است.«

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که «زمانی که شرایط جنگی می‌شود» باید از تردد هواپیماها جلوگیری می‌شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روکش موتور هواپیمای بوئینگ دقایقی پس از بلند شدن جدا شد

جسد مدیر داخلی سابق بوئینگ که علیه هواپیماهای تولیدی شرکت دست به افشاگری زده بود پیدا شد

در پی وقوع حوادث مکرر سرانجام مدیر برنامه «۷۳۷ مکس» بوئینگ اخراج شد