دادگاه قبرس یک شاکی پروندۀ تجاوز گروهی را به جرم فریب افکار عمومی محاکمه کرد

دادگاه قبرس یک شاکی پروندۀ تجاوز گروهی را به جرم فریب افکار عمومی محاکمه کرد
Copyright AP Photo/Philippos Christou
Copyright AP Photo/Philippos Christou
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک شهروند بریتانیا که نامش فاش نشده است ادعا کرده بود که روز ۱۷ ژوئیه در زمان سپری کردن تعطیلات در قبرس، توسط ۱۲ مرد اسرائیلی مورد تجاوز قرار گرفته است.

آگهی

دادگاه قبرس روز دوشنبه یک زن ۱۹ سالۀ بریتانیایی را به اتهام «فریب افکار عمومی» محاکمه کرد و گناهکار شناخت. دادگاه اعلام کرد که مجازات او را ۷ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی اعلام خواهد کرد. احتمال داده می‌شود که این زن به یک سال زندان و پرداخت مبلغ ۱۷۰۰ یورو محکوم شود.

این شهروند بریتانیا که نامش فاش نشده است، ادعا کرده بود که روز ۱۷ ژوئیه در زمان سپری کردن تعطیلات در قبرس، توسط گروهی متشکل از ۱۲ مرد اسرائیلی مورد تجاوز قرار گرفته است. دادگاه ادعای او را رد کرد و غیرواقعی دانست.

میشالیس پاپاتاناسیو، قاضی دادگاه شهر پارالیمنی قبرس اعلام کرد که این زن حقیقت را نگفته و دادگاه را فریب داده است.

به گفتۀ قاضی، این زن در مقابل ماموران تحقیق پرونده اعتراف کرده که دروغ گفته و حتی عذرخواهی کرده است. قاضی افزود که این زن تصمیم به دروغ گویی گرفته زیرا پس از آنکه روشن شده است برخی از این مردان اسرائیلی در تلفن‌های همراه خود تصاویری از او هنگام رابطه جنسی ضبط کرده‌اند، دچار «شرم» شده است.

صدور این حکم واکنش‌های متعددی را بویژه در میان مدافعان حقوق بشر در پی داشت.

بنا بر آنچه در رسانه‌های بین‌المللی نوشته شده است، این نوجوان ۱۹ ساله تنها ساعاتی پس از آنکه مورد تجاوز قرار گرفته، به پلیس قبرس مراجعه کرده و از این مردان شکایت کرده است. پلیس نیز این مردان را با وجود آنکه هرنوع تجاوزی را تکذیب می‌کردند، دستگیر کرد.

پس از آن، این زن به مدت هشت ساعت توسط پلیس قبرس، بدون حضور وکیل یا یکی از اعضای خانواده‌اش تحت بازجویی قرار می‌گیرد و درنهایت متنی را امضا می‌کند که در آن نوشته شده بود شکایت خود را پس می‌گیرد و دستگاه قضایی را فریب داده است.

پس از امضای این متن و پس گرفته شدن شکایت، دوازده مرد اسرائیلی آزاد می‌شوند. آنها حتی به دادگاه احضار نمی‌شوند و دادستان رسیدگی به این پرونده را تحت عنوان سوء استفاده از افکار عمومی و نه اتهام تجاوز جنسی دنبال می‌کند. پس از آن، این زن با حکم دادستان دستگیر می‌شود.

این زن درحالی که چهره خود را با روسری پوشانده بود، در جلسه دادگاه حاضر شد و در شرح ماجرا اعلام کرد که با یکی از این مردان که پیش از این رابطه داشته است، در اتاق هتل بوده که دیگران از راه می‌رسند و به او تجاوز می‌کنند.

یک کارشناس پزشکی قانونی نیز که به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شده بود، تایید کرد که جراحات موجود در بدن زن، نشان دهندۀ تجاوز جنسی به اوست.

با این وجود دادگاه و دادستان این ادعا را جعلی خواندند و هیچکدام سخنان این زن مبنی بر اینکه شکایت خود از این مردان را زیر فشارهای پلیس پس گرفته است، نپذیرفتند.

دادستان بار دیگر تاکید کرد که او پس از آن به داستان سازی روی آورده که فهمیده است از رابطۀ جنسی او با یکی از مردان اسرائیلی فیلم گرفته شده است.

وکلای این زن خواستار تجدید نظر در این حکم شده‌اند؛ با این وجود از دادگاه خواسته‌اند که مجازاتهای تعیین شده برای او بویژه مدت زندان را کاهش دهند.

یکی از وکلای او اعلام کرد: «ما معتقدیم که در روند رسیدگی به این شکایت تخلفات زیادی صورت گرفته و حقوق دادرسی عادلانه موکل ما نقض شده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاکستان برای متهمان پرونده تجاوز گروهی به یک زن فرانسوی حکم اعدام صادر کرد

اعتصاب شهروندان اسرائیلی در اعتراض به تجاوز جمعی به یک دختر ۱۶ ساله

۱۳ راه کاربردی برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه زنان و دختران