۱۵ سالگی؛ حداقل سن قانونی برای ارتباطِ جنسیِ مبتنی بر رضایت در فرانسه

French Ministers
French Ministers Copyright REUTERS/Charles Platiau
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از نظر وزیر برابری زنان و مردان در دولت فرانسه، این یک موفقیت بزرگ است که پس از تلاش طولانی مدت انجمن‌های مدافع حقوق کودکان برای مبارزه با خشونت علیه کودکان اتخاذ شده است.

آگهی

فرانسه تصمیم گرفت با هدف مبارزه با خشونت جنسی و جنسیت‌زدگی (سکسیزم)، سن ۱۵ سالگی را به عنوان حداقل سن لازم برای داشتن رابطه جنسی مبتنی بر رضایت تعیین کند.

این خبر روز دوشنبه توسط مارلن شیاپا، وزیر برابری زنان و مردان در دولت فرانسه اعلام شد.

از نظر خانم شیاپا این یک موفقیت بزرگ است که پس از تلاش طولانی مدت انجمن‌های مدافع حقوق کودکان برای مبارزه با خشونت علیه کودکان اتخاذ شده است.

تصمیم‌گیری در این باره پس از آن به اولویت کاری دولت فرانسه تبدیل شد که دو پروندۀ حقوقی، جنجال‌های بسیاری را در این کشور ایجاد کرد.

در ماه نوامبر یکی از دادگاه‌های فرانسه مردی را که متهم به تجاوز به دختری ۱۱ ساله بود، با این توجیه که عناصر تجاوز مانند اجبار، تهدید، خشونت و غافلگیری به اثبات نرسیده است، تبرئه کرد. اما در پروندۀ دیگری در ماه سپتامبر، دادگاه تصمیم گرفت جوانی ۲۸ ساله را در پی شکایت خانوادۀ دختری ۱۱ ساله، به اتهام سوء استفاده جنسی محاکمه کند.

این دو پرونده، واکنش‌های بسیاری را در جامعۀ فرانسه بویژه در این باره که حداقل سن برای ارتباط جنسی مبتنی بر رضایت چقدر باید باشد، در پی داشت. در مجموع دو دیدگاه غالب در جامعه فرانسه وجود داشت؛ گروهی سن ۱۳ سال و گروه دوم ۱۵ سال را حداقل سن برای این نوع از رضایت مناسب می‌دانستند.

درنهایت سن پانزده سال پس از انجام نظرسنجی از جامعۀ فرانسه و همچنین دریافت نظر کارشناسان تعیین شد و هدف اصلی آن حمایت‌ از افراد زیر سن قانونی بود. دولت این کشور هفت کارشناس را در ماه فوریه برای انجام مطالعات و تحقیقات لازم در این موضوع منصوب کرده بود.

به این ترتیب و بر اساس این تصمیم، در فرانسه ارتباط جنسی با افراد زیر ۱۵ سال، ارتباط جنسی با کودک تعریف شده و جرم محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند

از سیمون دوبووار تا حمایت دولت؛ فرانسه برای گنجاندن حق سقط جنین در قانون اساسی چه راهی را طی کرد؟

برای اولین بار در جهان؛ فرانسه حق سقط جنین زنان را در قانون اساسی خود گنجاند