وزارت خارجه ایران: زندانیان استرالیایی و فرانسوی یا محکومند یا متهم پس آزاد نمی‌شوند

وزارت خارجه ایران: زندانیان استرالیایی و فرانسوی یا محکومند یا متهم پس آزاد نمی‌شوند
Copyright عکس‌ها از دانشگاه ملبورن و سیانس‌پو و ویکی‌پدیا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه ایران ضمن دفاع از روند قضائی طی شده برای زندانیان فرانسوی و استرالیایی، درخواست آزادی آنها را مداخله جویانه عنوان کرد.

آگهی

وزارت خارجه ایران ضمن دفاع از روند قضائی طی شده برای زندانیان فرانسوی و استرالیایی، درخواست آزادی آنها را مداخله جویانه عنوان کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌های استرالیایی در مورد وضعیت کایلی مورگیلبرت شهروند استرالیایی زندانی در ایران گفت: «ایشان به اتهام نقض امنیت ملی ایران دستگیر شده و دادگاه صالحه نیز با رعایت تمام قوانین مربوطه حکم مقتضی صادر کرده است.»

آقای موسوی ضمن تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران تسلیم جوسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی نمی‌شود، تصریح کرد که این شهروند استرالیایی مانند هر محکوم دیگری که حکم قضائی دارد، دوره محکومیت خود را «با برخورداری از همه حقوق قانونی» طی می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرد:« افکار عمومی نحوه برخورد دولت استرالیا با خانم نگار قدس کنی را فراموش نمی‌کنند که بدون ارتکاب کمترین جرمی‌ بازداشت و ۲۸ ماه رفتار غیرانسانی با وی صورت گرفت.»

نگار قدس‌کنی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در استرالیا بازداشت شد و سپس به آمریکا تحویل داده شد. خانم قدس‌کنی از سوی دادگاهی در آمریکا به ۲۷ زندان محکوم شد و پس از سپری شدن دوران محکومیتش در سپتامبر گذشته آزاد شد.

طی روزهای اخیر اخباری در مورد اعتصاب غذای نامه‌ای از خانم مورگیلبرت، استاد استرالیایی مطالعات اسلام منتشر شده که در پایان سفرش به ایران بازداشت شده است. همچنین در نامه‌ای که به او منتسب شده، این پژوهشگر استرالیایی از متحمل شدن «شکنجه روانی و حبس انفرادی» خبر داده و مدعی شده که بخش اطلاعاتی سپاه پاسداران ایران با همکاری یک استاد دانشگاه او را بازداشت کرده و هدف اصلی آنها از «گروگانگیری» او کشاندن همسر او به ایران است.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در واکنش به انتشار نامه خانم مورگیلبرت گفت: «از انجام هیچ کاری برای بازگرداندن او به خانه دریغ نمی‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در واکنش به احضار سفیر این کشور توسط وزارت خارجه فرانسه به منظور مطالبه آزادی یک استاد دانشگاه ایرانی الاصل گفت که خانم فریبا عادلخواه، تبعه ایران است و به اتهام «ارتکاب اعمال جاسوسی» بازداشت شده و وکیل ایشان هم از جزئیات پرونده اطلاع داشته است لذا اقدام فرانسه مداخله جویانه بوده و درخواست این کشور نیز فاقد مبنای حقوقی است.

آقای موسوی همچنین یادآور شد که دیگر شهروند فرانسوی زندانی در ایران نیز به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» بازداشت شده و تاکنون چند بار دسترسی کنسولی داشته و وکیل او نیز از اتهاماتش مطلع بوده و با مقامات قوه قضائیه در ارتباط است.

فرانسه دو روز پیش، بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس را برای توضیح درباره سرنوشت فریبا عادل‌خواه و رولان مارشال، دو تبعه فرانسوی زندانی در ایران به وزارت خارجه احضار کرد.

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی از ماه ژوئن در ایران بازداشت است. وی از روز ۲۴ دسامبر دست به اعتصاب غذا زده است.

همچنین رولان مارشال کارشناس آفریقا در دانشگاه «سیانس‌پو» پاریس، ماه ژوئن گذشته و در جریان سفر به ایران برای دیدار با دیگر پژوهشگر این دانشگاه یعنی خانم عادلخواه بازداشت شده است.

پیشتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از ایران خواسته بود تا هر چه زودتر این دو پژوهشگر فرانسوی را آزاد کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسانه استرالیایی: مورگیلبرت به خاطر شریک زندگی اسرائیلی‌‌اش در ایران زندانی بود

پیشنهاد مبادله همه زندانیان؛ ظریف می‌گوید توپ در زمین آمریکاست

ترامپ قول داد در صورت انتخاب مجدد «مهاجمان کنگره» را آزاد کند