متن کامل نامه ترامپ به اردوغان: احمق نباشید

متن کامل نامه ترامپ به اردوغان: احمق نباشید
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ایالات متحده در پایان نامه اش وعده داده است که «بعدا» با رجب طیب اردوغان تلفنی گفتگو خواهد کرد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نامه ای که هشت روز پیش و همزمان با آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه خطاب به رجب طیب اردوغان نوشته از او خواسته است «احمق» نباشد.

رئیس جمهوری آمریکا در این نامه که متن آن روز چهارشنبه منتشر شد نوشته است: «بیائید به توافقی خوب دست پیدا کنیم. شما نمی خواهید مسئول کشتار هزاران نفر باشید و من هم نمی خواهم مسئول تخریب اقتصاد ترکیه شناخته شوم، البته این کار را خواهم کرد.»

وی در ادامه در مورد «توافق خوب» مد نظر خود خطاب به رجب طیب اردوغان می نویسد: «من نمونه کوچکی از آن را در ماجرای کشیش برانسون به شما نشان دادم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در پایان نامه اش وعده داده است که «بعدا» با رجب طیب اردوغان تلفنی گفتگو خواهد کرد.

من خیلی تلاش کردم بخشی از مشکلات شما را حل کنم. جهان را مایوس نکنید. شما می توانید به توافق خوبی دست پیدا کنید. ژنرال مظلوم مایل است با شما مذاکره کند.
دونالد ترامپ
بخشی از نامه به رئیس جمهوری ترکیه

متن کامل نامه دونالد ترامپ به رجب طیب اردوغان به این شرح است:

« آقای رئیس جمهور عزیز! بیائید به توافقی خوب دست پیدا کنیم. شما نمی خواهید مسئول کشتار هزاران نفر باشید و من هم نمی خواهم مسئول تخریب اقتصاد ترکیه شناخته شوم، البته این کار را خواهم کرد. من نمونه کوچکی از آن را در ماجرای کشیش برانسون به شما نشان دادم. من خیلی تلاش کردم بخشی از مشکلات شما را حل کنم. جهان را مایوس نکنید. شما می توانید به توافق خوبی دست پیدا کنید. ژنرال مظلوم مایل است با شما مذاکره کند. او آماده است امتیازهایی بدهد که هرگز پیش از این پیشنهاد نشده بود. من نسخه ای از نامه او را که تازه دریافت کرده ام محرمانه به پیوست می فرستم. تاریخ به شما نگاه مثبتی خواهد داشت اگر این مساله را از راه درست و انسانی حل کنید. در مقابل اگر اتفاقات خوبی رخ ندهد نگاه تاریخ برای همیشه به شما همچون یک شیطان خواهد بود. سرسختی نشان ندهید! احمق نباشید! بعدا با شما تماس می گیرم. ارادتمند شما، دونالد ترامپ.»

عکس از رویترز
نامه دونالد ترامپ به رئیس جمهوری ترکیهعکس از رویترز

رئیس جمهوری آمریکا در حالی در نامه خود به رجب طیب اردوغان به طور تلویحی به امتیاز دادن به او بر سر ماجرای آزادی کشیش برانسون اشاره می کند که پیش از این تاکید کرده بود با ترکیه برای آزادی این کشیش آمریکایی معامله نکرده است.

اندرو برانسون یک سال پیش اجازه یافت ترکیه را ترک کند و به آمریکا بازگردد. او به مدت دو سال به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام ترکیه در این کشور زندانی شده بود.

ترکیه هفته گذشته پس از اعلام خروج نظامیان آمریکا از سوریه عملیات خود در شمال این کشور را با نام «چشمه صلح» آغاز کرد. آنکارا تاکید می کند که این عملیات را برای مقابله با «تروریست ها» و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و در مرز با ترکیه انجام می دهد.

دونالد ترامپ دو روز پیش طی یک فرمان اجرایی سه وزیر ترکیه و دو وزارتخانه این کشور را تحریم کرد. آمریکا همزمان با اعمال این تحریم ها مذاکرات تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری با ترکیه را به حالت تعلیق در آورد. واشنگتن همچنین بار دیگر تعرفه ۵۰ درصدی بر صنعت فولاد ترکیه وضع کرد.

بیشتر بخوانید:

عکس از رویترز/آرشیو
دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغانعکس از رویترز/آرشیو
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین صف‌آرایی طرف‌های درگیر در شمال سوریه به روایت تصویر

ترکیه ۵۰ بمب اتمی آمریکا را گروگان گرفت

فروش جنگنده‌های آمریکایی و تجهیزات مدرن‌سازی به ترکیه منتظر عضویت کامل سوئد در ناتو نمی‌ماند