شکایت کمیسیون اروپا از مجارستان به دلیل گرسنگی دادن به پناهجویان

شکایت کمیسیون اروپا از مجارستان به دلیل گرسنگی دادن به پناهجویان
شکایت کمیسیون اروپا از مجارستان به دلیل گرسنگی دادن به پناهجویان
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اقدام وحشتناک مأموران مجارستان در اخراج شبانه پناهجویان افغان را تخلف از قوانین بین‌المللی و اروپایی اعلام کرد.

آگهی

کمیسیون اروپا به دلیل گرسنگی دادن به پناهجویان از دولت مجارستان نزد دیوان حقوق بشر اروپا شکایت کرد.

کمسیون اروپا روز پنج شنبه اعلام کرد در پیوند با موضوع گرسنگی دادن به ۲۵ پناهجو در منطقه ترانزیتی مجارستان از ماه اوت سال گذشته میلادی تاکنون، ۱۶ پرونده قضایی تشکیل شده است. مجارستان در این پرونده‌ها متهم است که به این دسته از پناهجویان غذا نداده است.

به گزارش کمیته هلسینکی مجارستان که یک سازمان مردم‌نهاد است، در این مدت دیوان حقوق بشر اروپا به مقام‌های مجاری دستور داده تا به صورت اضطراری و موقت تدابیری را برای غذا رساندن به این افراد اتخاذ کنند.

مقام‌های بوداپست این اتهام را رد نکرده‌اند اما می‌گویند این گروه از پناهجویان در بازداشت نبوده و بر اساس قانون مهاجرت مجارستان، می‌توانسته‌اند آزادانه به کشور ثالث یعنی صربستان رفته و در آنجا غذا بخورند. آنها همچنین بارها گفته‌اند که کشورشان در قبال افرادی که از مجارستان درخواست پناهندگی نکرده یا درخواست‌شان رد شده، مسئولیتی ندارند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد و آژانس پناهندگان این سازمان و نیز کمیسیون اروپا به خاطر این رفتار شدیدا از مجارستان انتقاد کرده‌اند.

پناهجویانی که کمیسیون اروپا می‌گوید گرسنگی کشیده‌اند از اتباع کشورهای مختلف از جمله سوریه و افغانستان هستند.

مناطق ترانزیتی پناهجویان در مجارستان کدامند؟

به دنبال هجوم سیلی از پناهجویان به اروپا در سال ۲۰۱۵، مجارستان مرز خود با صربستان را حصارکشی کرد.

در آن زمان دو منطقه ترانزیتی برای پناهجویان در نظر گرفته شد، یکی در منطقه تومپا و دیگری در روژکه، هر دو در جنوب کشور و در مرز صربستان. پناهجویان تنها اجازه داشتند که از این دو منطقه وارد کشور شده و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کنند.

بیشتر بخوانید:

در حال حاضر حدود ۲۸۰ نفر در این دو منطقه ترانزیتی به سر می‌برند. بیشتر این افراد را خانواده‌ها و ۶۰ درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. این مطلب را گزارشگر ویژه سازمان ملل، فلیپه گونزالس مورالس، پس از هشتمین سفر خود به مجارستان اعلام کرده است.

افراد محروم از غذا چه کسانی هستند؟

در مناطق ترانزیتی بخش ویژه‌ای برای افرادی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده وجود دارد.

گزارشگر سازمان ملل در گزارش خود می‌نویسد که از میان افراد حاضر در این مکان، به مردان بیشتر از زنان و کودکان گرسنگی داده می‌شود. بر اساس این گزارش، در سال گذشته به افرادی که درخواست پناهندگی‌شان بلافاصله رد می‌شد، دیگر جیره غذایی تعلق نمی‌گرفت، اما امسال افرادی هم که درخواست‌شان بعدا رد شده و فرجام‌خواهی‌شان هم پذیرفته نشده، دیگر جیره غذایی دریافت نکرده‌اند.

وزارت کشور مجارستان در پاسخ به پرسش خبرنگار یورونیوز در توضیح قطع جیره غذایی این افراد گفته است که درخواست آنها رد شده و بنابراین باید خاک کشور را ترک کنند. به گفته وزارت کشور مجارستان، مقام‌های این کشور حتی برای کمک به آن دسته پناهجویانی که بخواهند داوطلبانه خاک این کشور را ترک کنند، اعلام آمادگی کرده‌اند، اما آنها نخواسته‌اند «همکاری» کنند.

چرا پناهجویان درخواست کمک دولتی مجارستان را نمی‌پذیرند؟

معمولا به پناهجویانی که درخواست‌شان رد می‌شود دو امکان پیشنهاد می‌شود. یکی این که به صربستان بروند و دیگر این که به کشور خودشان یا کشوری که از ان آمده‌اند بازگردند.

در مورد نخست صربستان باید این افراد را بپذیرد. پلیس مجارستان باید آنها را تا مرز صربستان برده و با مدارک شان به مقام‌های صرب تحویل بدهد اما صربستان از سال ۲۰۱۵ به این سو از پذیرفتن چنین افرادی سر باز زده است.

مقام‌های دولتی صربستان به پرسش یورونیوز در مورد این رفتار و نیز به این پرسش که آیا این کشور در دو سال اخیر پناهجویان برگردانده شده از مجارستان را پذیرفته یا نه، پاسخی ندادند.

پس از برگرداندن پناهجویان از مجارستان به مرز صربستان چه اتفاقی می‌افتد؟

در ابتدای ماه مه گذشته به دو خانواده افغان که قرار بود از خاک مجارستان اخراج شوند گفته شد که میان بازگشت به کشورشان یا رفتن به صربستان یکی را انتخاب کنند. آنها عزیمت به صربستان را انتخاب کردند. مأموران مجاری شبانه این دو خانواده را به خاک صربستان برده و در آنجا رها کردند. اگر نماینده کمیساریای عالی پناهندگان در مجارستان عزیمت این خانواده‌ها را به همکارانش در صربستان اطلاع نداده بود کسی آنها را پیدا نمی‌کرد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اقدام وحشتناک مأموران مجارستان در اخراج شبانه پناهجویان افغان را تخلف از قوانین بین‌المللی و اروپایی اعلام کرد.

آگهی

آیا دولت مجارستان پناهجویان را بازداشت کرده است؟

وزیر دادگستری مجارستان دو هفته پیش در مجلس ملی این کشور گفت که پناهجویان حاضر در مناطق ترانزیتی در بازداشت نیستند و می‌توانند به صربستان بروند.

این سخن درست است. این دسته از پناهجویان می‌توانند ازادانه خاک مجارستان را ترک کنند. اما مشکل اینجاست که آنها در صورت عزیمت به صربستان به دلیل ورود غیر قانونی به خاک این کشور با خطر بازداشت روبرو هستند.

مسئولان سازمان ملل می‌گویند اداره مهاجرت مجارستان به دلایل فرار پناهجویان از کشورشان کاری ندارد. آنها فقط پرونده پناهجویانی را بررسی می‌کنند که از صربستان به این کشور وارد شده‌اند.

از ابتدای ماه ژوئیه ۲۰۱۸ تاکنون تنها درخواست پناهندگی ۲ پناهجو در مجارستان پذیرفته شده که هر دو ایرانی بوده و از طریق کمیته هلسینکی درخواست داده بودند. این در حالی است که در سال گذشته میلادی در مجموع با درخواست ۶۶۹ پناهجوی غیر اروپایی موافقت شده که ۳۳۹ مورد آن مربوط به ۴ ماه نخست سال بوده است.

مقام‌های مجارستان به پرسش یورونیوز در مورد شمار پناهجویان پذیرفته شده در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ پاسخ ندادند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجارستان مرزهایش را به‌‌دلیل حضور ایرانی‌ها به روی مهاجران بست

ترامپ از نخست وزیر مجارستان برای حفظ مسیحیان در برابر مهاجران تشکر کرد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد