ظریف درگذشت زرتشت را تسلیت گفت

عکس از رویترز نمایی از مراسم زرتشتیان در سال ۲۰۰۳ در تهران
عکس از رویترز نمایی از مراسم زرتشتیان در سال ۲۰۰۳ در تهران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد با بیان خاطره‌ای از یک کلاس درس گله کرد که چرادر ایران زرتشت آنطور که باید و شاید قَدر نمی‌بیند. انتقاد توئیتری او کمی بعد با واکنش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران همراه شد.

آگهی

سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد با بیان خاطره‌ای از یک کلاس درس گله کرد که چرا در ایران زرتشت آنطور که باید و شاید قَدر نمی‌بیند و روز درگذشت وی از سوی مقام‌های ایران تسلیت گفته نمی‌شود. انتقاد توئیتری او کمی بعد با واکنش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران همراه شد. ظریف در توئیتی به فارسی و انگلیسی نوشت: «یاد زرتشت، پیامبر بزرگ ایرانی، سراینده گاتاها و پایه‌گذار اصول پندار، گفتار و کردار نیک در سالروز درگذشت او گرامی باد.» امروز چهارشنبه، ۵ دی ماه روز وفات زرتشت به شمار می‌آید.

«ظریف محبوب ملت است»

نیکنام نیز توئیت ظریف را باز نشر کرد و چنین نوشت: « ضمن قدردانی از حجت‌الاسلام یونسی، دستیار رییس جمهوری در امور اقلیت‌ها که هر سال در اینگونه مناسبت‌ها در کنار ایرانیان غیرمسلمان هستند، سپاسگزارم از وزیر با تدبیر دولت که نشان دادند چرا ظریف محبوب ملت است.»

گله توئیتری سپنتا نیکنام

سپنتا نیکنام که پیش از این در مدرسه آموزگار کلاس دینی بوده در حساب کاربری‌اش نوشت: « پنجم دی ماه سالروز گراميداشت درگذشت تنها پیام‌آور ایرانی، زرتشت است. چند سال پیش که آموزگار کلاس دینی زرتشتیان بودم دانش آموزی از من پرسید که چرا مسئولان میلاد مسیح را تبریک می‌گویند ولی ٢روز بعد برای درگذشت زرتشت پیامی نمی‌دهند؟ من هنوز پاسخ این سوال را نمیدانم.» او در همین پیام از هشتگ #در_وطن_خویش_غریب استفاده کرد.

واکنش معصومه ابتکار

نه تنها وزیر امور خارجه، که معاون امور زنان حسن روحانی هم به توئیت عضو شورای شهر یزد واکنش نشان داد. معصومه ابتکار در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «اقلیت‌های دینی چه براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و چه به لحاظ انسانی، هموطنان عزیز و ارزشمند ما هستند. شاید به دلیل تناقضی که میان تولد و درگذشت است، این اتفاق می‌افتد. من البته درگذشت زرتشت بزرگ را به نوبه خود به هموطنان زرتشتی تسلیت می‌گویم.»

نیکنام و شورای شهر یزد

سپنتا نیکنام سال ۱۳۹۲ به عضویت چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد انتخاب شد. در سال ۱۳۹۶ نیز او با ۲۲ هزار رای به عنوان نفر هفتم، بار دیگر به عضویت در این شورا انتخاب شد. شکایت علی اصغر باقری، نامزد اصولگرا از نیکنام به دلیل زرتشتی بودن او، موجب شد که دیوان عدالت اداری در حکمی عضویت او را به دلیل مسلمان نبودن تا مدتی معلق کند. نیکنام سر انجام ۳۰ تیر ۱۳۹۷ رفع تعلیق شد و پس از ماه‌ها دوباره به شورای شهر بازگشت. او تنها عضو زرتشتی این شورا است.

زرتشتیان ایران

بیشتر زرتشتیان ایران در استان‌های یزد و کرمان، تهران، شیراز، اصفهان و اهواز زندگی می‌کنند و اغلب آنها به گویش بهدینی حرف می‌زنند.

پس از انقلاب مشروطه، با تشکیل مجلس شورای ملی، در قانون اساسی مشروطه برای اقلیت‌های دینی هم نمایندگانی درنظر گرفته شد. زرتشتیان از اقلیت‌های مذهبی به رسمیت شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده و یک نماینده در مجلس شورای اسلامی نیز دارند. براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جمعیت زرتشتیان در ایران در سال ۱۳۹۰، ۲۵هزار و ۲۷۱ نفر بوده است. آیین زرتشتی در سراسر جهان حدود ۲۰۰ هزار نفر پیرو دارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اقلیت های مذهبی ایران و انتخابات مجلس شورای اسلامی

چرا روابط دیپلماتیک کانادا و هند تیره شد؟

اقلیت‌های روما و سینتی در آلمان تحت تبعیض نهادینه قرار دارند