ادلب و هشدار تحریرالشام؛ آخرین سنگر شورشیان و آخرین مانع اسد

ادلب و هشدار تحریرالشام؛ آخرین سنگر شورشیان و آخرین مانع اسد
Copyright رویترز
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز، خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ادلب و هشدار تحریرالشام؛ آخرین سنگر شورشیان و آخرین مانع اسد

آگهی

گروه تحریرالشام به شورشیان حاضر در استان ادلب سوریه نسبت به هرگونه توافق با نیروهای دولتی این کشور هشدار داد.

ابو محمد جولانی، رهبر تحریرالشام تاکید کرد که این گروه با خلع سلاح شورشیان در استان ادلب مخالف است. او در ویدئویی که در یکی از کانال های این گروه در پیامرسان تلگرام منتشر شده است اظهار داشت: «سلاح های انقلاب و جهاد خط قرمز است. [...] از آنها نمی توان برای چانه زنی استفاده کرد و هرگز هم مورد مذاکره قرار نخواهند گرفت.»

سخنان ابو محمد جولانی در حالی بیان می شود که رژیم سوریه خود را برای تهاجم به استان ادلب و بازپس گیری آن آماده می کند. استان ادلب آخرین منطقه بزرگ سوریه محسوب می شود که همچنان تحت کنترل مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور قرار دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گروه تحریرالشام کنترل حدود ۶۰ درصد از استان ادلب را در اختیار دارد. این در حالی است که چند گروه مسلح دیگر نیز که با رژیم سوریه مخالف هستند در این استان حضور دارند.

ارتش سوریه پیش از این اعلامیه هایی در استان ادلب پخش کرده بود که در آنها از ساکنان این استان خواسته شده بود تسلیم نیروهای دولتی بشوند. بشار اسد بازپس گیری ادلب را یکی از اولویت های ارتش این کشور اعلام کرده است.

دولت سوریه به دنبال دستیابی به توافقی مشابه دیگر مناطق این کشور با شورشیان است. شورشیان در مناطق دیگر سوریه از جمله درعا و قنیطره اخیرا با نیروهای دولتی به توافق دست یافتند. بنا به این توافق ها شورشیان سلاح های خود را تحویل می دهند و ارتش سوریه بر مناطق تحت کنترل آنها مسلط می شود.

یکی از اصلی ترین گروه های حاضر در استان ادلب «ارتش آزاد سوریه» یا همان «تیپ شهدای ادلب» است. این گروه متشکل از شبه نظامیان مورد حمایت ترکیه است. استان ادلب که تعداد ساکنان آن دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود با ترکیه هم مرز است.

هر دو گروه «تحریرالشام» و «ارتش آزاد سوریه» اخیرا دهها نفر را به ظن مذاکره با نیروهای دولتی بازداشت کرده اند.

مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته ابراز امیدواری کرده بود که آنکارا و مسکو به توافقی بر سر آینده استان ادلب دست یابند. منابع دولتی ترکیه تخمین می زنند که عملیات نظامی ارتش سوریه در استان ادلب می تواند موجب فرار ۲۵۰ هزار نفر به خاک ترکیه شود. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هیات تحریر شام ۱۰ عضو داعش را در ادلب اعدام کرد

واکنش ترامپ به بحران ادلب: روس‌ها و ایرانی‌ها اشتباه بزرگی می‌کنند

نبرد ادلب؛ پاپ از طرفهای درگیر خواست از غیرنظامیان محافظت کنند