واکنش ترامپ به بحران ادلب: روس‌ها و ایرانی‌ها اشتباه بزرگی می‌کنند

نیروهای شبه‌نظامی هیئت تحریر شام در سوریه
نیروهای شبه‌نظامی هیئت تحریر شام در سوریه Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیم آن می‌رود که این نبرد تلفات زیادی از جمله در میان غیرنظامیان بر جای گذارد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا درباره نبرد بازپس‌گیری ادلب به روسیه و ایران هشدار داد.

آقای ترامپ با یادآوری احتمال حمله نظامی و کشتار در استان شمالی سوریه در صفحه توئیتر خود نوشت: «رئیس جمهوری بشار اسد نباید با بی‌احتیاطی به استان ادلب حمله کند. روس‌ها و ایرانی‌ها اشتباه بزرگی می‌کنند اگر در این فاجعه انسانی بالقوه مشارکت داشته باشند. ممکن است صدها هزار نفر کشته شوند. نگذارید چنین اتفاقی بیفتد.»

ادلب در شمال غربی سوریه به عنوان آخرین سنگر نیروهای شورشی مخالف بشار اسد شناخته می‌شود. با افزایش احتمال حمله نظامی ارتش سوریه به این منطقه برای بازپس‌گیری آن با پشتیبانی نیروهای روسیه و ایران و نیز با توجه به این که شبه‌نظامیان شورشی در شهر و در میان مردم عادی حضور دارند، بیم آن می‌رود که این نبرد تلفات زیادی از جمله در میان غیرنظامیان بر جای گذارد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۲ شهریور از قول یک منبع آگاه از آماده‌باش نیروهای وفادار به بشار اسد برای آغاز یک عملیات نظامی گسترده به هدف بازپس‌گیری ادلب خبر داده بود.

حدود ۶۰ درصد مناطق ادلب زیر کنترل نیروهای «هیئت تحریر شام»، متحد «جبهه فتح شام» است و بقیه این منطقه را سایر گروه‌های مخالف اسد در اختیار دارند.

آمریکا و برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه در روزهای گذشته نسبت به تشدید بحران سوریه با حمله ارتش این کشور به ادلب هشدار داده‌اند.

سازمان ملل متحد نیز حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود که با بالا گرفتن درگیری‌ها و حملات هوایی در استان ادلب، حدود دو و نیم میلیون نفر از ساکنان منطقه آواره خواهد شد. این تعداد در واقع شمار ساکنان شهر ادلب به همراه شورشیان و آوارگانی است که از مکان‌های دیگری در سوریه گریخته و به این استان پناهنده شده‌اند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام محورهای سخنرانی ترامپ در سازمان ملل؛ برنامه تمرکز صرف بر ایران تغییر کرد

ادلب و هشدار تحریرالشام؛ آخرین سنگر شورشیان و آخرین مانع اسد

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد