آمریکا به دنبال توافق با روسیه علیه ایران و حزب‌الله

جنگ در سوریه
جنگ در سوریه Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همکاری نیروهای حزب‌الله با نیروهای نظامی روسی در جنوب سوریه، آمریکا را بیش از پیش مصمم کرده تا اجرای سیاست محدودسازی حضور ایران و گروه‌های تحت حمایتش را در سوریه و با همکاری روسیه آغاز کند.

آگهی

همکاری نیروهای حزب‌الله با نیروهای نظامی روسی در جنوب سوریه، آمریکا را بیش از پیش مصمم کرده تا با همکاری روسیه اجرای سیاست محدودسازی حضور ایران و گروه‌های تحت حمایتش را در سوریه آغاز کند.

نقش حزب‌الله در عملیاتی که در مجاورت مرز اردن و اسرائیل و در بلندی‌های جولان انجام می‌شود، همواره موجب نگرانی اسرائیل بوده است. بر این اساس اسرائیل همواره از ایران خواسته تا به حضور خود و گروه‌های حامی‌اش در محدوده مرزی که محل وقوع جنگ دهه‌های پیش اعراب و اسرائیل بوده، پایان دهد.

در خصوص نقش حزب الله در جنگ سوریه، یک فرمانده نیروهای حامی دولت سوریه می‌گوید، نقش حزب‌الله در جنگ سوریه به عنوان یک شرکت کننده اصلی و حتی طراح و برنامه‌ریز آن چنان واضح شده که همه از دوست و دشمن آن را می‌دانند.

به گفته این فرمانده نظامی، حزب‌الله افزون بر هدایت نیروهای سوری، نیروهای عملیاتی خود را نیز در سوریه مستقر کرده است.

اما این گروه تحت حمایت ایران همواره سعی کرده تا کارنامه فعالیت گذشته‌اش را در سوریه به دلیل ابراز نگرانی‌های اسرائیل کمرنگ جلوه دهد.

یک مقام ارشد نیروهای حامی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز تصریح می‌کند که حزب‌الله تحت پوشش ارتش سوریه فعالیت می‌کند. با این وجود یک دیپلمات اروپایی تاکید کرده که گروه‌های تحت حمایت ایران در پی کسب قدرت در سوریه نیستند.

بیشتر بخوانید:جنوب غربی سوریه زیر آتش توپخانه نیروهای بشار اسد

عکس: رویترز
نیروهای حزب الله در حال جنگ در سوریهعکس: رویترز

در واقع، چشم انداز متصور برای بشار اسد از نتیجه مشارکت حزب‌الله، کمک آنها به بازگشایی شریان تجاری با اردن از طریق بلندهای جولان و ممانعت آنها از تقویت شبه نظامیان مخالف دولت اوست.

اما شرایط برای اسد دشوار شده، اسرائیل با فشار بر روسیه در تلاش است که نیروهای حزب‌الله را تا حد ممکن از مرزهای خود دور کند. همچنین این کشور در تلاش است تا با حمایت واشنگتن، نیروهای ایرانی را نیز از سوریه خارج کند.

این تلاش‌ها تا حدودی هم نتیجه داده، به طوری که روسیه از نیروهای غیرسوری از جمله ایران و نیروهای تحت حمایتش خواسته تا سوریه را ترک کنند.

همچنین جان بولتن، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که دونالد ترامپ در دیدار ماه جاری خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که در هلسینکی برگزار خواهد شد، با او در مورد سوریه صحبت خواهد کرد.

به گفته آقای بولتن این مذاکرات با محوریت خروج نیروهای ایرانی و حزب الله از سوریه خواهد بود که به اعتقاد او منجر به برداشتن گام‌های رو به جلو در مسیر حل بحران سوریه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

با وجود همکاری طولانی مدت روسیه و ایران در سوریه و در حمایت از بشار اسد به نظر می‌رسد، طی ماه‌های اخیر اختلاف‌هایی میان آنها بروز کرده است. به طوری که ماه گذشته حضور اعلام نشده نیروهای روسی در منطقه تحت کنترل حزب الله در نزدیکی مرز لبنان دیری نپائید و نیروهای روسی به سرعت از این منطقه خارج شدند. چنان که همسوئی سابق میان این دو نیرو در جنگ سوریه از میان رفته است.

اسرائیل و آمریکا نیز ترجیح می‌دهند که نفوذ روسیه در سوریه جایگزین نفوذ ایران در سوریه شود. اما دولت سوریه مصمم است تا حضور نیروهای ایرانی و گروه‌های تحت حمایتش را در این کشور حفظ کند و تنها با کاهش تعداد آنها حساسیت‌های اسرائیل را کاهش دهد.

حساسیت‌هایی که می‌تواند همچون ماه می گذشته موجب بروز تنش نظامی غیرمستقیم میان نیروهای ایران و اسرائیلی در نزدیکی بلندی‌های جولان شود.

بیشتر بخوانید:ارتش اسرائیل تصاویر پایگاه‌های ایرانی هدف قرار گرفته در سوریه را منتشر کرد

عکس: رویترز
آوارگان سوریعکس: رویترز

با وجود گذشت بیش از هفت سال از جنگ داخلی در سوریه و کشته شدن صدها هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر، هر چند بشار اسد با حمایت روسیه توانسته کنترل بخش اعظم این کشور را به ویژه در مناطق شمالی و شرقی به دست بگیرد ولی حضور نیروهای آمریکایی و ارتش ترکیه در بخش‌هایی از این مناطق، آینده معادلات قدرت در سوریه را قدری پیچیده کرده است.

آگهی

چرا که آقای اسد تنها به دنبال پیروزی است و نیم‌نگاهی هم به امکان برقراری صلح در سوریه ندارد، صلحی که می‌تواند موجب بازگشت ۶ میلیون مهاجر و ۶.۵ میلیون آواره در خاک سوریه به شهرها و روستاهای محل زندگی‌شان شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عملیات ارتش اسرائیل برای شناسایی و نابودی تونل‌های حزب‌الله لبنان

دیدار دو رهبر؛ «پیش‌بینی‌ناپذیری» ترامپ و «کارکشتگی» پوتین

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است