چرا نان باگت به نماد فرانسه تبدیل شده است؟

la baguette
la baguette
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل مکرون امیدوار است که یونسکو این نان مشهور فرانسوی را به عنوان میراثی جهانی به ثبت برساند.

آگهی

پس از پیتزای ناپل ایتالیا احتمالا اکنون نوبت نان باگت فرانسوی است که به زودی به ثبت یونسکو برسد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور امیدوار است که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) این نان مشهور فرانسوی را به عنوان میراثی جهانی به ثبت برساند.

او این خبر را جمعه ۱۲ ژانویه در گفتگو با شبکه رادیویی «Europe 1» و پس از آن اعلام کرد که با شماری از نمایندگان نانوایان این کشور دیدار داشت.

اما چرا نان باگت سمبل فرانسه محسوب می‌شود؟

شاید عمده دلیل تبدیل شدن نان باگت به عنوان نماد فرانسه این باشد که این نان بیش از هر نان دیگری توسط فرانسوی‌ها مصرف می‌شود.

عبدو گنابا، نویسنده کتاب «انسان‌شناسی نان‌خوارها» می‌گوید: «ما با نان باگت، فرانسوی شدیم. هنگامیکه از نان صحبت می‌کنیم، یعنی از خود و از زندگی روزانۀ خود، از خانواده و از تاریخ خود، از جامعه و از بحران‌های آن صحبت می‌کنیم.» به همین دلیل نان باگت تا این اندازه برای فرانسوی‌ها ارزشمند است.

هر سال حدود ۶ میلیارد نان باگت در فرانسه تولید می‌شود؛ به عبارت دیگر ۳۲۰ نان باگت در هر ثانیه.
البته در اوایل قرن بیست میزان مصرف باگت در این کشور بیش از اکنون بوده؛ در آن زمان هر فرانسوی در روز تا سه نان باگت می‌خورده است که دو برابر رقم امروز است.

با این وجود نان باگت در این کشور اولین مادۀ مصرفی برای فرانسوی‌ها نیست. نان باگت پس از شراب فرانسوی و پنیر، جایگاه سوم را در گل‌های سرسبد محصولات غذایی فرانسوی دارد.

در میان خارجی‌ها نیز فرانسوی‌ها با نان باگت شناخته می‌شوند. بر اساس کلیشه‌ها، تعریف خارجی‌ها از یک چهرۀ فرانسوی، فردی است با کلاه بره بر سر(béret)، سوار بر خودروی سیتروئن 2CV (ژیان) و نان باگتی در دست.

بیشتر بخوانید: نوروز و فرهنگ آبجونوشی بلژیک در فهرست میراث جهانی یونسکو

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیتزای ناپل ایتالیا و نقاشی دیواری زنان عربستانی در یونسکو ثبت شد

شورای انقلاب فرهنگی سند ۲۰۳۰ یونسکو را از دستور کار خارج کرد

یونسکو می گوید همه باید تا سال 2015 باسواد شوند