اعتراضات در ایران؛ وزارت اطلاعات از «انهدام یک هسته تروریستی» خبر داد

AHMAD KHATAMI
AHMAD KHATAMI Copyright ISNA/FILE PHOTO/ HAMID AMLASHI
Copyright ISNA/FILE PHOTO/ HAMID AMLASHI
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا برای بررسی ناآرامی‌های ایران جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد. جمعه تظاهرات حکومتی علیه ناآرامی‌های اخیر برای سومین روز متوالی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.

- شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه به درخواست ایالات متحده آمریکا برای بررسی ناآرامی‌های ایران جلسه امنیتی تشکیل می‌دهد.

- در حالیکه روز جمعه تظاهرات حکومتی علیه معترضان در چندین شهر ایران برگزار شد، گزارش‌ها حاکی از ادامه ناآرامی‌های پراکنده در برخی شهرهای ایران در شامگاه پنجشنبه است.

- احمد خاتمی، امام جمعه تهران خواستار انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی به ایران شده است.

- فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند در جریان ناآرامی‌های روزهای گذشته دست‌کم ۴۰ دانشجو در ایران بازداشت شده اند.

- در این صفحه می‌توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوادث را دنبال کنید:

- وزارت اطلاعات ۵ نفر را در بروجرد بازداشت کرد

آگهی

وزارت اطلاعات می‌گوید یک هسته «تروریستی منافقین» را در بروجرد در استان لرستان شناسایی و متلاشی کرده است. در بیانیه وزرات اطلاعات استان لرستان، این گروه به‌عنوان عامل «اقدامات خرابکارانه» در استان و به ویژه شهر خرم‌آباد معرفی شده است.

خبرگزاری مهر، به نقل از حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، گزارش کرده که این نهاد اطلاعاتی ۵ نفر را در این رابطه بازداشت کرده است. به گفته این منبع، یک نفر از اعضای این گروه در درگیری با نیروهای امنیتی، مجروح شده است.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران با انتقاد شدید از فعالیت شبکه‌های اجتماعی در ایران گفت: «شما دیدید که وقتی فضای مجازی بسته و محدود شد، فتنه فروکش کرد.»

آقای خاتمی فضای مجازی را «آتش‌ بیار معرکه» دانست و گفت: «فضای مجازی بود که می گفت کجا شلوغ است و کجا شعار می دهند. شما دیدید وقتی فضای مجازی بسته و محدود شد، فتنه هم فروکش کرد.»

 وی با تقدیر از مدل اینترنت چین و روسیه گفت: «معتقدیم که فضای مجازی یک ظرفیت است و می‌تواند مایه آرامش و بحران باشد، اما دیدید که در کشور ما بحران شد. فضای مجازی داشته باشیم، اما سرورش در داخل باشد، چین و روسیه فضای مجازی آوردند و خودشان مدیریت می‌کنند، چرا اینترنت ملی را نمی‌آورند؟»

این عضو مجلس خبرگان ناآرامی‌های روزهای گذشته را «جلوه‌ای از عقد‌ه‌گشایی‌های آمریکا» توصیف کرد و گفت: «آمریکا دم‌به‌دم در مقابل ملت ایران شکست خورده‌ است؛ داعش دست‌پرورده خودشان بود، می‌گفتند ۳ سال طول می‌کشد که موصل آزاد شود، اما به کمک ایران، موصل ۸ ماهه آزاد شد.»

بسیاری از مقام‌های سیاسی و نظامی ایران در روزهای گذشته ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش را به‌عنوان «پشت پرده» ناآرامی‌های این کشور معرفی کرده اند. 

آقای خاتمی همچنین از قوه قضائیه خواست تا با کسانی که به گفته وی «فریب خورده» هستند «با رحمت و برادری برخورد کند.» با این حال وی گفت: «به معاندانِ امریکایی نباید رحم کرد.»

جلسه اضطراری شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد، جمعه پنجم ژانویه/۱۵ دی برای بررسی اعتراضات خیابانی اخیر در ایران و برخورد دولت با معترضان، جلسه اضطراری برگزار می‌کند.

پیشنهاد تشکیل این جلسه از آمریکا به شورای امنیت داده شده است. سرگی ریبایکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد شدید از برگزاری چنین جلسه‌ای گفته است که مسائل داخلی ایران هیچ ارتباطی به شورای امنیت ندارد. روسیه که از متحدان اصلی جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی به شمار می‌رود، پیش از این هم از آمریکا خواسته بود تا در «مسائل داخلی ایران، دخالت نکند.»

از زمان شروع ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف ایران در هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مایک پنس معاون وی، نیکی هیلی، نماینده این کشور در سازمان ملل و بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات مجلس نمایندگان و سنا از معترضان در ایران حمایت کرده‌اند. 

بیشتر بخوانید

 دیپلماسی توییتری ترامپ چه تاثیری بر اعتراضات در ایران دارد؟

 مقام سابق سیا: اعتراضات ایران انقلاب نیست، اما مایه خجالت رژیم است

 سفیر آمریکا در سازمان ملل: دولت ایران در برابر آزمون مردم قرار دارد

از سوی دیگر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل، آمریکا را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرد.

شورای امنیت، براساس منشور ملل متحد، وظیفه رسیدگی به بحران‌هایی را بر عهده دارد که «صلح و امنیت بین‌المللی» را به خطر می‌اندازد. برای تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت، درخواست یک کشور باید دست‌کم از سوی ۹ عضو شورا، تایید شود. 

براساس آمارهای منتشر شده از سوی مقام‌های امنیتی و انتظامی ایران در جریان ناآرامی‌های روزهای گذشته در ایران ۲۱ نفر کشته و بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند. 

آگهی

ادامه اعتراض‌های پراکنده در برخی شهرها شامگاه پنجشنبه

در حالی که روز پنجشنبه تظاهرات حکومتی برای دومین روز پیاپی در بسیاری از شهرهای ایران برگزار شد، خبرها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر ادامه درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در برخی شهرهای ایران، از جمله اهواز، دزفول و الیگودرز بود. یورونیوز قادر به تایید یا رد درستی این گزارش‌ها نیست.

 رضا، شاهد عینی از شاهین شهر اصفهان به یورونیوز گفت: «در دو شب گذشته عملا تجمعی در شهر برگزار نشد. جو کاملا امنیتی بود. راه‌های اصلی ورود و خروج شهر تحت کنترل و عملا بسته است. ماموران برخی از شهروندان را متوقف و تفتیش بدنی می‌کنند.» 

آیت‌الله مایک کیست؟

روز پنجشنبه محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران در واکنش به تجمعات اعتراضی روزهای اخیر، این ناآرامی ها را محصول یک پروژه سه جانبه از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی دانست و طراح اصلی آنرا یک فرد آمریکایی به نام مایکل اندریا معرفی کرد که مسئول سابق مبارزه با تروریسم در آژانس اطلاعات مرکزی، سیا بوده است.  

مایکل اندریا، معروف به «آیت‌الله مایک» از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر مرکز عملیات سیا در ایران منصوب شد. درباره این مقام امنیتی ایالات متحده ‌را در لینک زیر ببینید:

«آیت الله مایک» مدیر جدید اداره تجسس «سی آی ای» درباره ایران

آگهی

بیش از ۴۰ دانشجو بازداشت شده اند

در حالی که مقام‌های قضایی ایران از بازداشت بیش از ۱۰۰۰ نفر در استان‌ها و شهرهای مختلف در جریان ناآرامی‌‌های روزهای گذشته خبر داده اند، شماری از فعالان اجتماعی و روزنامه‌ نگاران می‌گویند دست‌کم ۴۰ دانشجو دستگیر شده اند. 

پدر سهیل آقازاده، یکی از دانشجویان بازداشتی با انتشار پیامی گفته تا زمان آزادی فرزندش لب به آب و غذا نخواهد زد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت اطلاعات از کشف دو محموله مهمات برای «انفجاری گسترده» در ایران خبر داد

ناآرامی های ایران؛ تشکر سپاه از «مردم»، آزادی هفتاد نفر از بازداشت شدگان

۹۰ دانشجو در جریان ناآرامی‌های ایران بازداشت شده اند