تاجیکستان؛ اجبار زنان در پوشیدن لباس و پوشش سنتی

تاجیکستان؛ اجبار زنان در پوشیدن لباس و پوشش سنتی
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پارلمان تاجیکستان قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن پوشش ملی و سنتی این کشور برای زنان اجباری می شود. به گفته نمایندگان پارلمان که حامی این طرح هستند این قانونی است که قصدش ممانعت از گسترش پوشش و حجاب دیگر کشورهای اسلامی است.

دولت تاجیکستان پیشاپیش بواسطه تشکیل گشت‌های مد لباس، زنان را از پوشیدن روسری به سبکی که میان زنان مسلمان سنی در کشورهای اغلب عربی رایج هست منع می‌کند. حال با تصویب این طرح این هشدارها شکل قانونی پیدا خواهد کرد.

این قانون پس از تصویب در پارلمان باید به امضای امامعلی رحمان رئیس جمهوری این کشور برسد. حلال‌بیگ قربانزاده، رئیس پارلمان تاجیکستان می گوید این قانون در جهت گسترش فرهنگ و سنت تاجیکی به اجرا در می آید و از این پس زنانی که حجاب و پوشش آنها اسلامی و بدون توجه به فرهنگ و سنت تاجیکی باشد تنبیه و جریمه خواهند شد.

بیشتر از یکسال است که در تاجیکستان فروشگاههای توزیع پوشش‌های متداول اسلامی زنان سنی از جمله برقع و چادرهای بلند بدستور دولت بسته شده اند.

سازمان‌های حقوق بشری در تاجیسکتان مدعی هستند که دولت در پوشش حمایت از سنت و فرهنگ دیرینه مردمان این سرزمین بطور غیرمستقیم با آزادی پوشش زنان مسلمان و انتخاب آنها مخالفت می کند.

تنها در ماه اوت در دوشنبه، پایتخت، به بیش از ۸۰۰۰ زن تاجیک در اماکن عمومی بدلیل حجاب و پوشش‌ اسلامی تذکر داده شد و از آنان خواسته شد تا پوشش سنتی و روسری به شیوه تاجیکی سر کنند. به گفته نیروهای امنیتی تاجیک اغلب زنانی که پوشش‌های اسلامی از نوع برقع و چادرهای بلند را انتخاب می کنند حامی و طرفداران گروههای تروریستی اسلام‌گرا هستند.

حامیان حقوق بشر می گویند «کشف حجابی» که از سوی دولت تاجیسکتان در دستور کار قرار گرفته است به نوعی نادیده گرفتن حقوق اساسی شهروندان تاجیک است. این در حالی است که یکی از مفاد مهم قانون اساسی تاجیکستان آزادی عقیده و نوع پوشش برای تمامی شهروندان است.

دولت تاجیکستان، حزب رنسانس که اصلی‌ترین مخالف حکومت است را یکی از ترویج دهندگان مهم وهابی‌گری و اسلام افراطی در تاجیسکتان می داند. فعالیتهای این حزب از سال ۲۰۱۵ میلادی به حکم دادگاه قانون اساسی تاجیسکتان غیرقانونی اعلام شده است.

نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت تاجیکستان ۸.۳ میلیون نفری را مسلمانان تشکیل می دهند. مسلمانان این کشور سنی مذهب و از شاخه حنفی هستند. به گفته دولت این کشور در سالهای گذشته صدها نفر از جوانان تاجیک به عضویت گروه داعش درآمده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند

از سیمون دوبووار تا حمایت دولت؛ فرانسه برای گنجاندن حق سقط جنین در قانون اساسی چه راهی را طی کرد؟