گفتگوی ویژه با آلفا کُنده، رئیس جمهوری گینه

گفتگوی ویژه با آلفا کُنده، رئیس جمهوری گینه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آلفا کُنده می گوید فقر و نابرابری ریشه های تروریسم اند و نیز زمان آن رسیده که کشورهای آفریقایی روی پای خود بایس

آگهی

آلفا کُنده، رئیس جمهوری گینه ضمن دیدار از پاریس در مصاحبه ویژه ای با یورونیوز شرکت کرد. وی در گفتگو با محمد عبدالعظیم از مسائلی نظیر درگیریهای آفریقا، تروریسم، مهاجرت و کمبود غذا سخن گفت و از شروع عصر تازه ای از روابط میان فرانسه و مستعمرات پیشین آن در آفریقا صحبت کرد. او از زمان انتخابش در سال ۲۰۱۰ برنامه اصلاحات سیاسی و تشکیل دولت وحدت ملی را در گینه در پیش گرفته است.

یورونیوز: ما در عصر جهانی شدن و همزمان با پدیده تروریسم زندگی می کنیم، کشورهای آفریقایی چه کمبودِ اساسی برای مبارزه با موج تروریسم دارند؟

آلفا کُنده: «آنچه اساسا به آن محتاجیم توسعه است. می دانید که تروریسم در بسترِ فقر و بی عدالتی رُشد می کند. بنابرین رُشد تروریسم در آفریقا هم به دلیل وجود فقر است. پس نخستین مبارزه ما، مبارزه برای توسعه است که به ما اجازه می دهد همزمان با تروریسم و بحران مهاجرت بجنگیم. در حال حاضر ناگزیریم به شکل نظامی مبارزه کنیم اما این کار به شکل کامل زمانی ممکن است که خودِ آفریقایی ها دفاع از خود را بر عهده بگیرند.»

یورونیوز: آیا همچنان امکان همکاری با اتحادیه اروپا وجود دارد تا بتوان مهاجرت از جنوب به شمال را به شکلی کنترل کرد؟

آلفا کُنده: «مشکل دوستان اروپایی مان را می فهمیم. آنها هم می دانند که اگر فرزندان ما مهاجرت می کنند، (برای این نیست که صرفا از این کار خوششان می آید، بلکه) برای این است که آنچه لازم دارند در آفریقا پیدا نمی کنند. (پس دوستان اروپایی ما باید ما را همراهی کنند.) ما می توانیم در حکم کارخانه اروپا باشیم به شرط آنکه همکاریِ ما، یک همکاریِ برنده-برنده و یک شراکتِ سودمند برای دو طرف باشد.»

یورونیوز: آیا کمبود غذا عنصرِ مهم در موجِ مهاجرت است یا مسأله چیز دیگری است؟

آلفا کُنده: «خیر. پیامدهای تغییرات شدید آب و هوا هم مشکل بزرگی است. ما از تمامیِ کشورهای آفریقایی و جامعه بین الملل خواسته ایم به کمک برادرانمان در این کشورها بیایند و روشن است که تغییرات آب و هوایی و خشکسالی به میزان زیادی مسببِ وضع کنونی است. جنگ هم هست که ما خواهانِ آن نیستیم. ما می خواهیم آفریقا توسعه پیدا کند، که بتوانیم بر مشکل آب و هوا چیره شویم و کشاورزیِ باروری داشته باشیم که در آن صورت با گرسنگی روبرو نخواهیم بود.»

یورونیوز: آیا اتحادیه اروپا را به خاطر کمبود همکاری سرزنش می کنید؟

آلفا کُنده: «مسأله سرزنشِ اتحادیه اروپا نیست. هدف اول ما امروز این است که آفریقا بر نیروهای خودش تکیه کند. دیگر نمی خواهیم توسعه ما وابسته به بیگانه باشد. باید با جهان همکاری کنیم حال چه اروپا باشد، چه چین یا برزیل. ولی آفریقایی ها باید کار را با ایستادن روی پای خودشان شروع کنند. چراکه توسعه آفریقا تنها و تنها به دست آفریقایی ها ممکن خواهد بود.»

یورونیوز: آیا منظور شما این است که میزان همکاری در اتحادیه آفریقا کافی نیست؟

آلفا کُنده: «خیر، برعکس، چراکه امروز همه ما یکصدا صحبت می کنیم. ما به اتفاق نظر به این نتیجه رسیدیم که باید همبستگی مان را تقویت کنیم. چراکه حالا درباره مسائل مهم آفریقا همنظر ایم، و فقط با هم می توانیم آنها را حل کنیم. پس دیگر همهمه ای در کار نیست و می توانیم با کار در اتحادیه آفریقا اطمینان حاصل کنیم که برعکس قبل، لوازمِ روبرو شدن با چالشهایمان را در اختیار داریم.»

یورونیوز: بحثهای زیادی درباره ختنه زنان هست. از نظر شما چه سیاستهایی را می توان به کار بست و برای یافتن راه حلهای درست برای این پدیده چه باید کرد؟

آلفا کُنده: «مسأله تنها سیاست نیست، مسأله آموزش است. چون اینها سنتهای اجدادی است. اما با شأن زنان در تضاد است. این مسأله در گینه برای ما مشکل بزرگی است و ما از دیگر کشورها عقب هستیم گرچه مصمم ایم که خودمان را برسانیم. علاوه بر سیاست و آموزش، تحریم (این عمل) هم هست. با کار در این سه سطح می توانیم این مسأله تحقیرکننده زنان را حل کنیم.»

یورونیوز: به رابطه میان کشورهای آفریقایی و فرانسه برگردیم. در این زمینه چه خواهید کرد؟

آلفا کُنده: «ما به سمتِ همکاری میان دولت های تماما خودمختار پیش می رویم، همکاریِ سودمند دوجانبه. می خواهیم که فرانسه هم دولتهای آفریقایی را همچون کشورهای برجسته خودمختار ببیند و همکاری فرانسه با آفریقا، همکاری میان کشورهای خودمختار باشد. (نه همکاری مستعمرات پیشین با استعمارگرشان)… ما عناصر مشترکی با فرانسه داریم؛ زبان و تاریخ معاصر، اما این مانع داشتن روابط برابر با این کشور نمی شود، منظور من از بلوغ آفریقا همین است.»

یورونیوز: آیا منظورتان این است که تاکنون رابطه ای کاملا برابر میان این دو وجود نداشته است؟

آلفا کُنده: «به خوبی می دانید که با «آفریقای فرانسوی زبان» به شکل برابر رفتار نمی شود. اما امروز دیگر از این مسأله عبور کرده ایم و مایلیم فرانسه، کشورهای آفریقایی را مثل برزیل یا هر کشور دیگری در نظر بگیرد. (یعنی همان همکاری بین کشورهای خودمختار).»

یورونیوز: آیا انتظار دارید در چند سال آینده در رأس دولت گینه باقی بمانید تا سیاستهایی را که آغاز کرده اید پیگیری کنید؟

آگهی

آلفا کُنده: «از خودم می پرسم، چرا هیچوقت این سوال را از رهبر یکی از کشورهای آسیایی یا اروپایی نمی پرسید؟ چرا همیشه فقط از آفریقایی ها این سوال را می پرسید؟»

یورونیوز: من فقط سوال را پرسیدم، خودم جوابی ندارم.

آلفا کُنده: «اما من از شما می پرسم! شما باید از مالزی و سنگاپور و خانم مرکل هم بپرسید، آیا می خواهند برای سومین و چهارمین دوره هم نامزد شوند یا نه؟ چرا فقط از آفریقایی ها می پرسید؟»

یورونیوز: گاهی از آنها هم می پرسیم.

آلفا کُنده: «ما می خواهیم آفریقا خودمختار باشد؛ که آفریقایی ها خود برای آینده شان تصمیم بگیرند؛ کسی به ما نگوید چه بکنیم و روش حکومت را به ما تحمیل نکنند.»

آگهی

یورونیوز: به شما کاملا حق می دهم.(می خندد) اما این یک سوال بجا است که ما می پرسیم.

آلفا کُنده: «نه، این یک سوالِ بجا نیست، بلکه برعکس نابجا است، برای اینکه می خواهد شیوه نگاه و حکومتِ آنها (یعنی غربی ها واستعمارگران سابق) را به ما تحمیل کند. یعنی می گویند: این کاری است که ما برای توسعه خودمان کردیم، نمی خواهیم که شما این کار را بکنید. بفرمایید که شما (غربی ها) دوست دارید ما چطور پیشرفت کنیم؟»

یورونیوز: از همکاری با چین گفتید.

آلفا کُنده: «ما درست مانند همکاری مان با اروپا و دیگر کشورها، با چین هم همکاری داریم. ما خواستار یک همکاری سودمند برای طرفین هستیم، رابطه ای که آفریقا را محترم بشمارد و اجازه پیشرفت ما را بدهد. اگر از مریخ هم به کمک ما بیایند قبول می کنیم. این وحشت (غرب) از تهدید چین را باید متوقف کرد. این ترسی است که ما به آن حساسیتی نداریم.»

یورونیوز: یونسکو پایتخت شما را به عنوان پایتخت جهانی کتاب برگزیده است.

آگهی

آلفا کُنده: «این حرکت ادای دِینی است به نویسندگان گینه ای و آفریقایی و بسیار از این بابت افتخار می کنیم، تمام تلاشمان را خواهیم کرد که برنامه «پایتخت جهانی کتاب»:http://www.conakrycapitalemondialedulivre.com/ یک رویداد موفق باشد.»

یورونیوز: الگوی مَنِش سیاسی شما چه کسی بوده؟

آلفا کُنده: «در سطح آفریقا؟»

یورونیوز: بله در آفریقا

آلفا کُنده: «فکر می کنم روشن است. مثل همه آفریقایی ها، الگوی من هم قطعا ماندلا بوده است. مثل تمامِ آفریقایی های آگاه، الگوی من هم نمی تواند کس دیگری جز ماندلا باشد.»

آگهی

یورونیوز: ممنون که در این گفتگو شرکت کردید.

آلفا کُنده: (می خندد) خواهش می کنم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه، ایران و مراکش برای ایفای نقش پررنگ‌تر در منطقه ساحل صحرای آفریقا با هم رقابت می‌کنند

دومینوی کودتا در کشورهای فرانسوی‌زبان؛ چرا راهبرد فرانسه در آفریقا به نفع رقبایش تمام می‌شود؟

برکناری رئیس‌جمهور منتخب نیجر؛ از «کمربند کودتا» در آفریقا چه می‌دانیم؟