گفتگو با جمالا، برنده مسابقه آواز یوروویژن

گفتگو با جمالا، برنده مسابقه آواز یوروویژن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اوکراین برای دومین بار در تاریخش در مسابقه آواز اروپا موسوم به یوروویژن برنده شد.

اوکراین برای دومین بار در تاریخش در مسابقه آواز اروپا موسوم به یوروویژن برنده شد.
پیش از این در سال ۲۰۰۴ میلادی روسلانا، دیگر خواننده اوکراینی جایزه مسابقه یوروویژن را با ترانه ای به نام «رقصهای وحشی» از آن خود کرد و اکنون در سال ۲۰۱۶ میلادی جمالا، خواننده ای تاتار از کریمۀ اوکراین پیروزی را برای پایتخت اوکراین به ارمغان می آورد. ماریا کورینیوک، خبرنگار یورونیوز با او در اوکراین به گفتگو نشسته است.

زندگینامه جمالا

  • جمالا (نام تولد: سوزانا جمال الدینووا) یک خواننده، ترانه سرا و بازیگر اوکراینی است.
  • او در سال ۱۹۸۳ میلادی در جمهوری سوسیالیستی قرقیزستان شوروی متولد شد و در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی به کریمه، میهن پدرش نقل مکان کرد.
  • او به عنوان خواننده اوپرا از آکادمی چایکوفسکی، آکادمی موسیقی ملی اوکراین فارغ التحصیل شده است.
  • او در اوکراین و کریمه به زبانهای تاتار، روسی و انگلیسی آواز می خواند.

یورونیوز: برای این پیروزی به شما تبریک می گویم. دوست داریم بدانیم آیا انتظار داشتید برنده این جایزه شوید؟ پیروزی در این مسابقه سخت بود یا آسان؟

جمالا: «قطعا آسان نبود. سخت بود زیرا ترانه من برای چنین مسابقۀ ترانه ای، غیرمعمول محسوب می شد. ترانه من از همان ابتدا ترانه ای عجیب و غمگین به حساب می آمد. بسیار سخت بود که چنین ترانه بسیار شخصی و بسیار خودمانی را در مسابقه ای معرفی کرد که بیشتر ترانه ها در آن برای لذت سروده می شوند.»

یورونیوز: ترانه “۱۹۴۴” تنها نام ترانه ای که شما برنده شدید نبود بلکه به سال سختی در تاریخ تمام تاتارهای کریمه اشاره داشت. در ماه مه سال ۱۹۴۴ میلادی ژوزف استالین دستور حذف جمعیت تاتارها را از کریمه داد. شما گفته اید که این ترانه داستان خانواده خودتان بوده است. تبعید سال ۱۹۴۴ چه تاثیری بر خانواده شما گذاشت؟

جمالا: «این حادثه در بامداد ۱۸ مه سال ۱۹۴۴ میلادی حدود ساعت ۳ آغاز شد. سربازان کمیساریای خلق در امور داخلی شوروی سابق آمدند و گفتند “وسایلتان را جمع کنید”. آنها تنها ۱۵ دقیقه فرصت دادند. مادربزرگ من «نازالخان» پنج فرزند داشت. چهار پسر و یک دختر. آنها را به زور داخل یک قطار باری کردند و از کریمه به آسیای مرکزی فرستادند. مادر بزرگ من هفته ها در این قطار بود؛ بدون آب و غذا. در چنین وضعیتی دختر کوچکش در قطار جان باخت. من می خواستم درباره این حوادث بنویسم.»

یورونیوز: در سال ۲۰۱۴ میلادی روسیه کریمه را ضمیمه خاک خود کرد و بار دیگر شاهد ظلم به تاتارها و سرکوب آنها بودیم. آیا این حوادث نیز تاثیری بر ترانه شما داشت؟ آیا این حوادث منجر شد که شما ترانه ۱۹۴۴ را در این زمان خاص بنویسید؟

جمالا: «می توانم بگویم که این وقایع غم زیادی را وارد زندگی من کرد و احتمالا این دلیل دیگری بود که چرا این ترانه نوشته شد. با این وجود، من همیشه تاکید کرده ام که صرفا درباره حوادث ۱۹۴۴ میلادی نوشته ام و به همین دلیل چنین نامی را برای ترانه ام انتخاب کرده ام.»

یورونیوز: می دانیم که پدر و مادر شما هنوز در کریمه هستند، آنها در میان جامعه تاتار کریمه زندگی می کنند که همچنان از سرکوب رنج می برند. آیا پس از پیروزی شما در یوروویژن، رفتارها با خانواده شما تغییر کرده است؟ آیا کسی به آنها تبریک گفته است؟

جمالا: «از این کار خیلی تعریف شده و حتی بسیاری از مردمی که نمی شناختیم به خانه آنها آمده اند. آنها این کار را ستوده اند، ابراز احساسات کرده اند و حتی برخی کیک آورده اند. در روزی که برنده شدم حتی کسانیکه ساکن کریمه بودند و از اوکراین حمایت نمی کردند نیز حس کرده بودند این یک پیروزی برای آنها نیز هست. شاید این رفتارهای خوب خیلی طول نکشد اما اکنون با این پیروزی شاهد روزهای وحدت در کریمه هستیم.»

یورونیوز: چه کسی عشق به موسیقی را در شما پرورانده است؟ خانواده تان؟

جمالا: «بله، پدر و مادرم. آنها اهل موسیقی بودند. پدرم آکاردئون می نواخت و مادرم پیانو. مادرم یک معلم موسیقی بود هنوز هم به آموزش موسیقی ادامه می دهد. ما عادت داشتیم که میهمانی های خانوادگی زیادی برپا کنیم و در این میهمانی ها به اوکراینی، یونانی، ارمنی و آذربایجانی آواز بخوانیم. موسیقی همیشه در خانه ما حضور داشت.»

یورونیوز: چگونه خودتان را برای اجرا در یوروویژن آماده کردید؟ قبل از رفتن به روی سن چه کارهایی کردید؟ آیا برای گرفتن احساس یک آهنگ و داشتن یک اجرای موفق، کار ویژه ای انجام دادید؟

جمالا: «اگر منظورتان برای اجرای ۱۹۴۴ است، کار بسیار سختی بود. من سعی کردم آنچه را در ۱۹۴۴ اتفاق افتاده تصور کنم. این یک مسابقه آواز بود که خواننده ها یکی پس از دیگری روی سن می رفتند و من باید پس از خواننده ای می رفتم که روی سن می خواند «سربازان عشق، سربازان عشق»…. و من تنها سه دقیقه فرصت داشتم که خودم را آماده کنم تا معنای ترانه ام را به دیگران منتقل کنم. من سعی کردم خودم در چنین وضعیتی برای رفتن به روی سن آماده کنم. هنگامیکه به روی سن رفتم، چشمانم پر از اشک بود. اگر شما بخواهید درد را بازی کنید بدون آنکه آن را احساس کنید، موفق نمی شوید و هیچ کس باورتان نمی کند.»

یورونیوز: شما خواننده موفقی هستید، نه تنها در اوکراین. شما فعالیتتان را به عنوان بازیگر نیز شروع کرده اید و احتمالا از این به بعد فعالیتهای عمومی تان را بیشتر می کنید. پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین گفته است که شما را نامزد کرده تا سفیر حسن نیت یونیسف شوید. ظاهرا از شما خواسته شده بود که به برخی از احزاب بپیوندید. آیا آماده اید که کاری غیر از آواز خواندن انجام دهید؟

جمالا: «نه نمی خواهم. می دانید وقتی پس از برنده شدن به خانه بازگشتم به چه فکر می کردم؟ نشستم و گفتم “می خواهم آلبوم جدیدی بنویسم و می خواهم جایی در زیر زمین با نوازندگانم مخفی شوم و فقط به کار موسیقی بپردازم.” سیاستمدار شوم؟ نه، به هیچ قیمتی. سیاست جایی برای احساسات نیست و من نمی توانم بدون احساسات زندگی کنم. به همین دلیل سیاست برای من مناسب نیست.»

یورونیوز: استراحت کردن پس از چند تمرین سنگین برای پیروزی در مسابقه یوروویژن منطقی است. اما شما قصد دارید در یک تور در اوکراین برای اجرای آخرین آلبومتان شرکت کنید. این همه انگیزه و انرژی را از کجا آورده اید؟

جمالا: «صادقانه بگویم مردم به من انگیزه داده اند. هنگامیکه به استقبال من در فرودگاه کی یف آمدند، من نیز با آنها اشک شوق ریختم. در آنجا پیر و جوان گریه می کردند. نمی توانم آن را توصیف کنم. فکر می کنم مردم می توانند به ما انرژی دهند و البته می توانند این انرژی را هم بگیرند. به همین دلیل بزرگترین لذتها و بزرگترین الهام و انگیزه ها از مردم می آید. البته می توان به تعطیلات رفت. من هم آب و دریا و اقیانوس و رودخانه و دریاچه را دوست دارم اما زمانی برای آن ندارم. زیرا واقعا می خواهم آواز بخوانم. می خواهم بهترین کاری را که می توانم برای مردم انجام دهم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفت‌وگو با توما پیکتی،اقتصاددان مشهور فرانسوی

«بِلال حَسنی» نماینده فرانسه در یوروویژن ۲۰۱۹ شد

حمله اوکراین به سواحل کریمه؛ کی‌یف: دو کشتی و زیرساخت‌های نیروی دریایی روسیه را هدف قرار دادیم