چگونگی شکل گیری «اوراق پاناما» در گفت و گو با معاون دبیر کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی

چگونگی شکل گیری «اوراق پاناما» در گفت و گو با معاون دبیر کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«اوراق پاناما» شامل بیش از ۱۱ و نیم میلیون سند محرمانه از شخصیت های برجسته سیاسی وافراد مشهور در دنیا است که در نوع خود بزرگترین عملیات در تاریخ

آگهی

«اوراق پاناما» شامل بیش از ۱۱ و نیم میلیون سند محرمانه از شخصیت های برجسته سیاسی وافراد مشهور در دنیا است که در نوع خود بزرگترین عملیات در تاریخ روزنامه نگاری به شمار می رود. بر اساس این اوراق ۱۴۰ سیاستمدار از بیش از ۵۰ کشور با متصل شدن به شرکتهای برون مرزی پنهانگاههای مالیاتی تشکیل داده اند. شرکت موساک فونسکا با ایجاد بیش از ۲۴۰ هزار شرکت برون مرزی از اصلی ترین پناهگاه های مالیاتی محسوب می شود.
این اوراق اطلاعات یک دوره ۴۰ ساله را شامل می شوند که از سال ۱۹۷۷ میلادی تا ماه دسامبر گذشته را در بر می گیرد. کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی با همراهی بیش از ۱۰۰ مرکز خبری در سراسر دنیا اقدام به جمع آوری این اطلاعات کرده است.

درباره چگونگی شکل گیری گروه روزنامه نگاران و جمع آوری اطلاعات منتشر شده در «اوراق پاناما» با مارینا والکر گوئوارا، معاون دبیر کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی گفت و گو کرده ایم.

یورونیوز: مارینا نقش شما در تحقیقات چه بود؟

مارینا والکر: من مسئول اجرایی پروژه بودم. کسی که همانند یک رهبر ارکستر می بایست مسئولیت تحقیقات گسترده در زمینه اطلاعاتی بسیار زیاد را بر عهده می گرفت که این خود به معنای ایجاد هماهنگی میان گروه ها و فرهنگ های متفاوت، چک کردن سابقه کاری روزنامه نگاران وهماهنگی زمانی میان همه این موارد است.
ما نتیجه گرفتیم که تنها راه بررسی این میزان اطلاعات گسترده استفاده و همکاری با همکاران محلی از سراسر دنیا است تا بتوانیم واقعی بودن اطلاعات و ارتباط میان آنها را بررسی کنیم. افرادی که می دانند چه مواردی در سیستم قضایی از اهمیت برخوردار است. به همین دلیل بود که ما ریسک و استرس به اشتراک گذاشتن اطلاعات را با روزنامه نگارانی از سراسر دنیا پذیرفتیم.

یورونیوز: درباره بررسی و تحقیقات صحبت کنیم. یکسال تحقیقات بدون هیچ افشاگری و یا درز اطلاعاتی. چگونه این امکان پذیر شد؟

مارینا والکر: مزیت کنسرسیوم ما این است که یک شبکه از پیش شکل گرفته از روزنامه نگاران داریم. همه آنها را می شناسیم و قبلا با آنها در «سوئیس لیکس» و بسیاری از پروژه های دیگر همکاری هایی داشته ایم. بنابراین همه آنها را بخوبی می شناسیم و متوجه می شویم اگر کسی بخواهد پیش از دیگران اقدامی انجام دهد. در صورت شکستن تعهد صورت گرفته آن فرد دیگر هرگز برای هیچ پروژه ای به کار گرفته نخواهد شد. در صورتی که کنسرسیوم و یا و زیتونگ در آلمان نیز بخواهد به تنهایی دست به انتشار بزند نیز ارزش پروژه یک دهم و یا کمتر از زمانی خواهد بود که تمامی اطلاعات و اسناد بطور همزمان در سراسر دنیا از چین تا شیلی منتشر می شوند.

یورونیوز: آیا واکنشی از سوی دولتهایی در زمنیه همکاری برای تعقیب و شناسایی افراد متخلف داشتید؟

مارینا والکر: اغلب پس از انتشار اینگونه اطلاعات برخی دولتها اعلام می کنند که می خواهند در این زمینه همکاری کنند و یا می خواهند به اطلاعات و اسناد ما دسترسی داشته باشند و تحقیقاتی موازی انجام دهند اما معمولا پاسخ ما منفی است. ما باور داریم که سلاح دولتها نیستیم. زیرا به اعتقاد ما تمامی دولتها منابع خود را دارند و آنها باید تحقیقاتی بسیار جدی درباره پناهگاه ها و یا فرارهای مالیاتی انجام دهند. این موضوعی بسیار مهم و سخت است. ماموریت ما این است که تا حد امکان مستقل و جدی و با شدت در جستجوی حقیقت عمل کنیم و به وظیفه خود به عنوان روزنامه نگار تحقیقی بپردازیم.

یورونیوز: بانک های بزرگ بین المللی نقش بسیار حیاتی در زمینه واسطه های برون مرزی داشته داند. برخی از آنها همچنین گفته اند، اسناد منتشر شده مواردی است که در گذشته از آنها پرده برداری شده و اکنون فقط منتشر شده اند؟ نظر شما چیست؟

مارینا والکر: ما بانک هایی داشتیم که شرکتهای برون مرزی را در سال ۲۰۱۵ میلادی ایجاد کرده اند. بنابراین کاملا درست است که پس از آنکه ایالات متحده آمریکا بانک های متفاوتی از جمله بانک های سوئیسی را را تحت پیگرد قانونی قرار داد تعداد این شرکت های برون مرزی کاهش پیدا کرد اما دستکم از طریق موساک فونسکا شاهد بودیم که آنها تغییراتی نیز در روند کار خود ایجاد کردند همانطور که اجازه واسطه گری دادند.
تشکیل شرکت های حقوقی در سراسر دنیا که بخشی از کار آنها را انجام می دهند و هرگز به طور مستقیم خود را برای کمک به مشتریان شرکت های برون مرزی دخالت نمی دهند و در همین حال بانک ها حسابهایی برای این شرکتها ایجاد می کنند و البته برخی از بانک ها نیز فراتر از این رفته اند.
به نظر من بانک ها به طور کامل ارتباط خود را با شرکتهای برون مرزی در سراسر دنیا قطع نکرده اند. این تقریبا غیر ممکن است زیرا بسیاری از مشتریان آنها در پی پنهان کاری هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است

از زمین‌خواری تا درآمد ماهانه میلیاردی از هتل؛ از فساد مالی منتسب به کاظم صدیقی چه می‌دانیم؟