چرا سن پترزبورگ مقصد اصلی فوتبال دوستان است؟

St Petersburg
St Petersburg Copyright Dmitri Lovetsky/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Dmitri Lovetsky/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لوگ هوادار فوتبال: «من دو هفته در سن پترزبورگ بودم. من فضای آنجا را دوست داشتم، فضا احتمالا به دلیل کووید کمی متفاوت بود اما در کل همه چیز خوب بود. گازپروم آرنا ورزشگاه زیبایی است. برای سه بازی لهستان-اسلواکی، سوئد-اسلواکی و لهستان-سوئد آنجا بودم.»

آگهی

سن پترزبورگ شاید بیشتر برای هنرها، فرهنگ و تاریخ مشهور باشد اما در چند سال گذشته، این دومین شهر بزرگ روسیه ثابت کرده است که محیطی فوق العاده برای تورنمت‌های بزرگ فوتبال است: پویا، فضای خوب و با استاندارهای بالای ایمنی کووید.

این شهر امسال میزبان هفته مسابقه یورو۲۰۲۰ بود (این مسابقات به دلیل تاخیرهای مرتبط با کووید در سال ۲۰۲۱ برگزار شد) که در مجموعه به ۱۳۲.۷۵۲ نفر اجازه داد تا بازی ها را در ورزشگار گازپروم‌ آرنا تماشا کنند.

لوک زاوادزکی، هوادار لهستانی از شیکاکو در ایالات متحده، از طرفداران پر و پا قرص فوتبال است و تا جایی که می تواند برای دیدن بازی‌های تیمش سفر می کند. او تابستان امسال برای دیدن بیشتر مسابقات در سن پترزبورگ بود.

لوک به یورونیوز می گوید: «من در جریان جام جهانی ۲۰۱۸ از روسیه دیدن کردم و واقعا آنجا را دوست داشتم. من در مسکو و کازان بودم و این بار می خواستم از سن پترزبورگ دیدن کنم زیرا به من گفته بودند شهر خیلی زیبایی است. من از دیدنش دلسرد نشدم.»

لوک دو هفته را در شهر گذراند، همراه فضای شهر شد و از مسابقات لذت برد. با افراد جدید ملاقات کرد و از مناظر، تجربیات و فرهنگ منحصر به فرد آن نهایت استفاده را برد. او گفت با این که ممکن است از اینکه لهستان را این بار در دور دوم نبیند، دلسر شده است اما او همچنان خود شهر را شگفت انگیز یافته است بویژه در شب روشن سن پترزیورگ.

شب های روشن یا سفید مشهور سن پترزبورگ بین پایان ماه مه تا اواسط ژوئیه را شامل می شود زمانی که خورشید هرگز به طور کامل غروب نمی کند و آسمان در طول شب تا اندازه‌ای روشن می ماند و این زمان ایده‌آلی برای بازدید کنندگان است که تا حد امکان از برای بازدید از شهر دور هم جمع شوند.

Pawel Maryanov
St Petersburg at duskPawel Maryanov

لوک می افزاید: «من دو هفته در سن پترزبورگ بودم. البته من فضای آنجا را دوست داشتم، فضا احتمالا به دلیل کووید کمی متفاوت بود اما در کل همه چیز خوب بود. گازپروم آرنا ورزشگاه زیبایی است. برای سه بازی لهستان-اسلواکی، سوئد-اسلواکی و لهستان-سوئد آنجا بودم.»

گازپروم، در جزیره کرستوفسکی، به دست کیشو کروکاوا، معمار ژاپنی طراحی شده است که الهام بخش او برای معماری عجیب این ورزشگاه، یک سفینه فضایی بود که در سواحل خلیج فنلاند فرود آمد. این استادیوم با ظرفیت ۶۸ هزار نفری در نزیکی مرکز شهر قرار دادر و دارای سه ایستگاه متر در نزدیکی آن است.

این ورزشگاه قرار است میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا در ۲۸ مه ۲۰۲۰ باشد.

ادوارد اوسیپوویچ دورکین، دبیر مطبوعاتی کمیته فرهنگ فعالیت‌های بدنی و ورزش سن پترزبورگ به یورونیوز می گوید که شهر برای بازی بزرگ در حال آماده شده است.

او می گوید: «اکنون شهر با همراهی یوفا، آماده سازی برای بازی نهایی لیگ قهرمانان اروپا را آغاز کرده است. هیچ برنامه ای برای ایجاد زیرساخت های جدید در چارچوب این رویداد وجود ندارد. ما بطور فعالانه از میرات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ و قهرمانی فوتبال اروپا ۲۰۲۰ استفاده خواهیم کرد.»

Photo by A.Savin/crop by Osepu
Aerial photo of Gazprom Arena, which is also known as the Krestovsky Stadium, in St Petersburg, Russia.Photo by A.Savin/crop by Osepu

وی با اشاره به اینکه استانداردهای ایمنی کووید در زمان مسابقات جام اروپا در سطح شهر افزایش یافته بود، می گوید: «علیرغم مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، مسئولان سن پترزبورگ به همراه سایر سازمان‌های درگیر از برگزاری مسابقات نهایی جام فوتبال اروپا با رعایت تمام استانداردهای بین‌المللی اطمینان حاصل کرده اند. این موضوع هم مربوط به آماده سازی زیرساخت‌های شهر و هم تضمین ایمنی و همراهی با هواداران است. در پی این مسابقات ما بالاترین امتیاز را از رهبری یوفا دریافت کردیم.»

هواداران فوتبال که از مسیرهای دورتری قصد رفتن به سن پترزبورگ برای بازی بزرگ را دارند می توانند این کار را از طریق هواپیما و فرودگاه شهر که امکان اتصال به اکثر کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیایی را ارائه می دهد یا حتی با قطار از طریق خطوط ریلی از کشورهای اروپای مرکزی و همچنین کشورهای بالتیک، فرانسه، آلمان و فنلاند، انجام دهند.

صرفنظر از اینکه هواداران فوتبال کجا را نهایتا برای گذاراندن وقت شان در طول این رویداد ورزشی انتخاب می کنند، بسیاری از دانستن اینکه کل شهر بخشی از برنامه بین المللی شورای جهانی سفر و گردشگری  برای گردشگری ایمن است، اطمینان خاطر خواهند داشت.

این ابتکار سن پترزبورگ را که اولین شهری در روسیه بود که به آن ملحق شد بعنوان شهری دارای مقررات بهداشتی مطابق با پروتکل جهانی سفرهای ایمن به رسمیت شناخت. به عبارت دیگر گردشگران می توانند با خیال راحت در این شهر استراحت کنند با آگاهی از اینکه خدمات ارائه شده توسط سازمان های گردشگری شهری مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. 

بنابراین با توجه به مسائل بهداشتی، نگرانی چندانی برای گردشگران فوتبال در چند ماه آینده باقی نمی ماند به جز اینکه آیا تیم آنها به فینال راه ‍پیدا می کند یا نه.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

صداهای آنگولا؛ مدرسه موسیقی کلاسیک که بچه‌های خیابانی را نجات داد

تجارت در آنگولا؛ خصوصی سازی بندر لوبیتو راهی برای جذب سرمایه

افغانستان؛ بازگشت طالبان به قدرت