زیبایی های آستانه پایتخت قزاقستان

زیبایی های آستانه پایتخت قزاقستان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قزاقستان، کشوری محصور در خشکی است و تنها ناحیۀ محدودی از آن ساحلی است. در تابستان، دمای هوا در پایتخت اغلب حدود سی درجه است. آنچه شما در اینجا نیاز دارید یک نوشیدنی خنک و یک آبتنی است. همانطور که می بینید، زندگی در آستانه، پایتخت قزاقستان، بسیار بی دغدغه و زیباست.

معنی کلمۀ “آستانه“، پایتخت است. این شهر در قسمت شمال مرکزی کشور قرار گرفته و تنها در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان پایتخت قزاقستان انتخاب شد.

خرداد ماه، یکی از گرمترین ماه های سال است و آخر هفته ها زمانی برای بیرون رفتن و استفاده از این آب و هوا است. برخلاف این آفتاب تابستانی، آستانه رسماً دومین پایتخت سرد جهان است.

دمای هوا در زمستان به پایین تر از سی درجه زیر صفر می رسد، به این دلیل است که نباید از کوچکترین اشعۀ آفتاب بی بهره ماند. رودخانۀ یِسیل، از پارک مرکزی شهر عبور می کند.

یک مادر حاضر در پارک می گوید: “من این پارک را دوست دارم چون فرزندانمان می توانند در اینجا شنا کنند و ما می توانیم قایق سواری کنیم. همچنین اینجا ساحلی آرام برای استراحت کردن است. ما این مکان را خیلی دوست داریم و از زندگی در این شهر لذت می بریم.”

این رودخانه نماد شهر است. در سمت راست آن، قسمت های قدیمی و در سمت چپ آن، شهر جدید با آسمان خراش هایش دیده می شود.

موسسۀ اعتبار سنجی مودی، قزاقستان را کشوری با ثبات ارزیابی کرده است. “یِرلان کوزاگَپَنوف“، معاون شهردار آستانه، بت اظهار خشنودی از این امر می گوید: “این مسئله، پیامی روشن برای سرمایه گذاران خارجی است. به این معنا که آنها می توانند با اعتماد کامل در کشور ما سرمایه گذاری کنند.”

موسیقی و رقص در شاهرگ های این شهر جریان دارد. شهری که طی سه سال گذشته، شاهد ساخت و سازهای بسیاری بوده است و تلاش دارد جایگاه خاصی برای خود در آسیا پیدا کند. برای بعضی از قزاق ها این سوال وجود داشت که آیا برگزیدن آستانه به عنوان پایتخت، با توجه به زمستان های سرد و دورافتادگی آن در منطقۀ مرکزی آسیا انتخاب مناسبی است؟ و آیا توسعۀ آن هزینۀ بالایی ندارد؟

حال می توان گفت این تغییرات به آرامی و با توجه به خواسته های شهروندان انجام گرفته است. یک کارگر بازنشسته دوران قدیم را به خاطر می آورد: “راه رفتن در خیابان های آستانه سخت بود. از محل زندگی من تا مرکز شهر در پاییز و بهار همه جا گل آلود بود. بعضی از مردم چکمه های خود را فقط برای رسیدن تا ایستگاه اتوبوس می پوشیدند. اکنون همه چیز تغییر کرده است.”

تغییرات همواره وجود دارد و حتی شامل حال تفریحات نیز شده است. جوانان آستانه حال یادگرفته اند چگونه خوش بگذرانند. از نظر موسیقی، دی جی های بسیاری در اینجا هستند و هیچ چیزی از آخرین تحولات موسیقی جهان از دست نمی دهند.

یکی از دی جی های معروف آستانه از پیشرفت پایتخت سخن می گوید: “ما اتفاقات اروپا و آمریکا را دنبال می کنیم. ما ستاره های موسیقی آنها را می بینیم و گروه های موسیقی و ستاره های ما نیز تلاش می کنند خود را به سطح آنها برسانند و تجربۀ آنها را به دست بیاورند. به این ترتیب پیشرفت می کنند. امیدواریم که ستاره های ما و مردم ما به تدریج به این سبک زندگی عادت کنند.”

در برنامۀ آیندۀ “زندگی در قزاقستان“، به بزرگترین شهر کشور، آلماتی سفر می کنیم و در مورد صنعت رو به رشد فیلم سازی صحبت خواهیم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سافرانبلو شهری در ترکیه با خانه‌های افسانه‌ای عثمانی که در آن طلای سرخ به وفور رشد می‌کند

آیا به دنبال ورزش‌های زمستانی آدرنالین محور هستید؟ به این استراحتگاه در قفقاز بزرگ سر بزنید

ترمیم خانه‌های قدیمی و بام‌های گالی‌پوش برای تقویت گردشگری در ژاپن