NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

بهره‌ جویی از جنگ غزه؛ هواپیمایی «ال عال» از تهدید حمله ایران سود می‌برد

هواپیمای خطوط هوایی ال عال
هواپیمای خطوط هوایی ال عال Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  WSJ
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تقریبا یک سال از آغاز جنگ غزه می‌گذرد و سرعت سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل کند شده، رشد اقتصادی پایین آمده و بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شده‌اند. اما به لطف تهدیدات ایران و حزب‌الله برای حمله به اسرائيل و تعلیق پرواز‌های خارجی، کسب و کار ال‌ عال، شرکت هواپیمایی اسرائيل رونق گرقته است.

آگهی

همزمان با افزایش تنش‌ها در منطقه، بسیاری از هواپیمایی‌های خارجی از جمله یونایتد (United Airlines)، دلتا (Delta Air lines) و لوفتانزا (Lufthansa) پرواز‌های خود را به تل‌آویو به علت نگرانی‌های امنتی تعلیق کرده‌اند و اکنون این ال عال است که عمده پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو را انجام می‌دهد.

ال‌ عال در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ تنها پنج فصل پس از اعلام زیان، بهترین نتایج خود را ثبت کرد. سود این شرکت در شش ماه اول این سال تقریبا دو برابر سود کل سال ۲۰۲۳ بود. سهام این شرکت از زمان حملات هفتم اکتبر حماس، در بورس اوراق بهادار تل‌آویو ۶۰ درصد افزایش یافته است. در حالی که سهام شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی حدود ۴۰ درصد و اروپایی‌ها حدود ۲۵ درصد کاهش یافته‌اند، بهای سهام ال‌ عال اکنون برابر با پنج سال پیش است.

نداف حنین، معاون بازاریابی و دیجیتال شرکت هواپیمایی ال عال می‌گوید: «ما شرکت را در دوران جنگ مدیریت می‌کنیم. هیچ شرکت هواپیمایی دیگری با این پدیده‌ای که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، مواجه نیست.»

آقای حنین با اشاره به برخی مسائل مرتبط با جنگ نظیر تغییر مسیر پرواز‌ها و الزام به اشتراک گذاری اطلاعات پرواز‌ها با نیروی هوایی اراتش اسرائيل گفت: «البته که سودآوری در این مقطع زمانی افزایش داشته است.»

به گفته تحلیلگران صنعت هواپیمایی، شرکت هواپیمایی ال عال در حال حاضر به طور مقطعی از وضعیت انحصاری بهره‌مند است. سودآوری این شرکت آن‌چنان بالا بوده که شکایات بسیاری درمورد قیمت‌های آن طرح و در رسانه‌های محلی هم منعکس شده‌اند. حتی سازمان رقابت اسرائيل تحقیقاتی را برای قیمت‌گذاری در زمان جنگ آغاز کرده است.

ال عال ارتکاب هرگونه تخلفی را رد می‌کند و بنابر گفته کارشناسان با وجود پیچیدگی قیمت‌گذاری در دوران جنگ، بعید است که در نتیجه تحقیقات هم تخلفی کشف شود.

یگال نیومن، استاد دانشکده کسب و کار دانشگاه عبری اورشلیم می‌گوید: «از برخی جهات این رویداد‌ها برای ان‌ها خوش‌شانسی بود. نه این که کسی امید به چنین شانسی داشته باشد، اما این حوادث به کلی زمین بازی را برای ال عال تغییر داد.»

همزمان با تعلیق خدمات هواپیمایی‌هایی خارجی، ال عال خلا به وجود آمده را پر کرد. این شرکت در پایان سال گذشته ۸۰ درصد از ترافیک هوایی فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو را به خود اختصاص داده بود، زیرا پس از حملات هفتم اکتبر تنها شش هواپیمایی خارجی به ارائه خدمات خود آن هم به طور محدود ادامه داده بودند.

این شرکت هواپیمایی اکنون نیز بیش از دوبرابر سهم پیش از جنگ خود از بازار یعنی حدود ۲۰ درصد را در اختیار دارد.

به گفته آقای حنین، درآمد این شرکت هواپیمایی به ازای هر کیلومتر برای هر مسافر ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش یافته است. دلیل موضوع این است که اکنون هواپیما‌ها با ظرفیت تکمیل شده پرواز می‌کنند و مسافران هم برای خرید آخرین بلیت‌های باقی‌ مانده بهای بیشتری می‌پردازند.

او افزود که بیش نیمی از مسافران این شرکت هواپیمایی همچنان همان میانگین قیمتی یکسان و یا کمتر از سال پیش را پرداخت می‌کنند.

اما به رغم این افزایش درآمد و رشد کسب و کار، ال عال مشکلات ذاتی دارد؛ نسبت به بازار گران‌تر است، تنها شش روز در هفته پرواز می‌کند و در طول شبات یهودیان فعالیت خود را متوقف می‌کند و فرودگاهی که در آن قرار دارد، برای پرواز‌های اتصالی بین‌المللی طراحی نشده است. این موارد پیش‌تر سودآوری شرکت را دچار مشکل کرده بود.

بنابر اعلام ال‌ عال، سود سه ماه دوم سال ۲۰۲۴ این شرکت ۱۴۷ میلیون دلار و دو ۱۵۰ درصد مدت مشابه سال پیش بوده است.

ال‌عال پس از شروع جنگ، همچنین برخی از مسیرهای غیرسودآور خود را قطع کرد و پروازها به مقصدهای پرتقاضا را افزایش داد. این شرکت مسیرهایی مانند ژوهانسبورگ و مراکش را با پروازهای اضافی به اروپا و آمریکای شمالی جایگزین کرد و اکنون نسبت بیشتری از صندلی‌های خود را در مقایسه با سال گذشته پر می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله سوسک‌ها به هواپیمای مراکشی؛ بار مسافران نرسید

ده شرکت هواپیمایی برتر جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

قرارداد ۱۳ میلیارد دلاری پنتاگون برای هواپیمای جدید «روز قیامت»؛ آمادگی برای جنگی هسته‌ای؟