Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

دو نام اروپایی در میان برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۵؛ دانشگاه‌های ایرانی چه رتبه‌ای دارند؟

دانشگاه های با بالاترین رتبه در جهان کدامند و کدام کشورها بهترین عملکرد را در اروپا داشته اند؟
دانشگاه های با بالاترین رتبه در جهان کدامند و کدام کشورها بهترین عملکرد را در اروپا داشته اند؟ Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از Imane El Atillah
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

در آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان برای سال ۲۰۲۵ که شرکت بریتانیایی کیواس (QS) آن را انجام می‌دهد، دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا برای سیزدهمین سال متوالی در صدر سیاهه قرار گرفته و پس از آن نام کالج امپریال لندن و دانشگاه آکسفورد دیده می‌شود.

آگهی

این بیست و یکمین رتبه‌بندی کیواس از دانشگاه‌های جهان است و نشان می‌دهد به جز دانشگاه ام‌آی‌تی که در ایالت ماساچوست آمریکا واقع شده، نام دو انشگاه اروپایی نیز در میان سه دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

کالج امپریال لندن که کیواس امسال آن را در جایگاه دوم جدول نشانده، در رتبه‌بندی قبلی در جایگاه ششم قرار داشت.

دانشگاه هاروارد امسال دوباره با امتیاز ۹۶.۸ در رتبه چهارم قرار گرفته و پس از آن نام دانشگاه کمبریج به چشم می‌خورد که با نمره ۹۶.۷ در رتبه پنجم است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ارزیابی سالانه امسال کیواس، بزرگترین ارزیابی این شرکت از کیفیت دانشگاه‌ها از آغاز تاکنون است و هزار و ۵۰۰ دانشگاه جهان را شامل می‌شود. این ارزیابی بر پایه تجزیه و تحلیل میلیون‌ها مقاله دانشگاهی و نظرات کارشناسان انجام شده است.

سنجه‌های مورد استفاده برای رتبه‌بندی شامل شهرت دانشگاهی و جذب دانش‌آموختگان، نسبت استادان به دانشجو، تعداد ارجاعات، نسبت استادان خارجی به کل اعضای هیئت علمی هر دانشگاه، نسبت دانشجویان خارجی، شبکه پژوهش بین‌المللی، نتیجه اشتغال دانش‌آموختگان و میزان پایداری و استمرار بوده است.

در اینجا سیاهه‌ای از ده دانشگاه برتر امسال بر اساس امتیاز آنها در شاخص‌های رتبه‌بندی آورده شده است.

در حالی که ایالات متحده با ۱۹۷ نهاد دانشگاهی رتبه‌بندی شده و در اختیار داشتن برخی از بالاترین رتبه‌ها، بیشترین نماینده را در سیاهه این سال دارد، اروپا نیز در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است. نیمی از ده جایگاه نخست این جدول به مؤسسات آموزش عالی اروپا که عمدتاً بریتانیایی هستند، اختصاص داده شده است.

بریتانیا دومین کشور دارای رده‌های برتر دانشگاهی در این رتبه‌بندی است، به طوری که نام چهار تا از دانشگاه‌های این کشور در میان ده دانشگاه اول دیده می شود.

دانشگاه‌های برتر اروپا

بر اساس رتبه‌بندی کیواس، برخی از بهترین دانشگاه‌های اروپا در سال ۲۰۲۵ شامل کالج امپریال لندن با ۹۸٫۵ و دانشگاه آکسفورد با ۹۶٫۹ امتیاز هستند که هر دو آنها در جمع سه دانشگاه برتر در سراسر جهان قرار دارند.

دانشگاه کمبریج (۹۶.۷)، ای‌تی‌اچ زوریخ (۹۳.۹) و کالج دانشگاهی لندن (۹۱.۶) رده‌های بعدی در میان مؤسسات دانشگاهی اروپا را در اختیار دارند.

پس از بریتانیا، سوئیس با دو دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان و ای‌تی‌اچ زوریخ در مقام هفتم بیشترین جایگاه را در میان ده دانشگاه برتر اروپا به دست آورده است.

فرانسه و آلمان نیز به ترتیب با دانشگاه علوم و ادبیات پاریس و دانشگاه فنی مونیخ در میان ده دانشگاه برتر قاره قرار گرفتند.

دانشگاه‌های آسیایی

در سطح بین‌المللی، پس از ایالات متحده و بریتانیا، سرزمین اصلی چین دارای بیشترین دانشگاه‌های موجود در لیست است و نام ۷۱ دانشگاه از این کشور در آن دیده می‌شود.

دو دانشگاه چینی، یعنی دانشگاه پکن و دانشگاه چینهوا، به ترتیب با امتیاز ۸۸.۵ و ۸۶.۵ در میان ۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

دانشگاه‌های سنگاپور نیز در رتبه‌های بالای این جدول قرار دارند به طوری که دانشگاه ملی سنگاپور در میان ده دانشگاه برتر است و رتبه چهاردهم جهان نیز به دانشگاه تکنولوژی نانیانگ سنگاپور اختصاص یافته است.

دانشگاه‌های ایران

ترتیب نام دانشگاه‌های برتر ایرانی در رتبه‌بندی دانشگاهی کیواس ۲۰۲۵ نسبت به [سال ۲۰۲۴](معرفی بهترین دانشگاه‌های سال ۲۰۲۴ جهان؛ رتبه دانشگاه‌های ایران چند است؟) تغییر چندانی نکرده جز آن که دانشگاه‌ صنعتی اصفهان و دانشگاه تبریز هم وارد جمع دانشگاه برتر جهان در این فهرست شده‌اند.

نه دانشگاه ایرانی که نام‌شان در جدول ۲۰۲۵ کیواس ذکر شده به ترتیب زیر است:

آگهی

۱- دانشگاه شریف تهران

۲- دانشگاه تهران

۳- دانشگاه امیرکبیر تهران

۴- دانشگاه علم و صنعت تهران

۵- دانشگاه صنعتی اصفهان

آگهی

۶- دانشگاه تبریز

۷- دانشگاه شیراز

۸- دانشگاه شهید بهشتی تهران

۹- دانشگاه فردوسی مشهد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سبقت هند از چین در صدر؛ چند دانشجوی ایرانی در آلمان مشغول به تحصیل هستند؟

۵ ایالت جذاب‌ ایالات متحده برای تحصیل؛ ایرانی‌ها چند درصدِ دانشجویان خارجی آمریکا را تشکیل می‌دهند؟

معرفی بهترین دانشگاه‌های سال ۲۰۲۴ جهان؛ رتبه دانشگاه‌های ایران چند است؟