حقیقت‌هایی از پشت صحنه بزرگ‌ترین باورها درباره سلامتی

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علم دائما نظر خود را در مورد همه چیزهایی که مبتنی بر رژیم غذایی و سلامتی تغییر می‌دهد. زمانی گفته می‌شد روزانه باید دو لیتر آب خورد اما حالا صحبت‌های متفاوتی مطرح می‌شود.

آگهی

علم دائما نظر خود را در مورد همه چیزهایی که به رژیم غذایی و سلامتی ربط دارد تغییر می‌دهد. در واقع درک جمعی ما مدام جزیی‌تر می‌شود. مطالعات مختلف ما را به اینکه چه چیز برای بدنمان خوب است نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. در این مطلب به نقل از سایت روزنامه گاردین برخی از باورهای رایج و آنچه علم اکنون می‌گوید آورده شده است. بنابراین می‌توانید تصمیمات بهتری را برای سلامتی خود در سال جاری بگیرید.

وزنه‌برداری بدن شما را حجیم می‌کند

بدیهی است که این حرف درست نیست. فقط کافی است به وزنه‌بردار المپیکی مانند «زوئی اسمیت» بریتانیایی نگاه کنید. او به مراتب شانه‌های کوچک‌تری نسبت به میلیون‌ها مرد دیگر دارد.

با این حال، برای درک این موضوع باید بدانید که دو راه اصلی برای قوی شدن وجود دارد: «افزایش اندازه فیبرهای عضلانی به تنهایی یا تحریک تعداد بیشتری از آنها در یک زمان.»

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است

این مورد خیلی مکارانه است. چیزی در مورد اولین وعده غذایی در روز وجود ندارد که به طور ویژه آن را جادویی کند. این زمان وعده‌های غذایی است که به طور فزاینده به عنوان عامل مهم در کاهش وزن در کنار سلامت متابولیک و قلب و عروق شناخته می‌شود.

مطالعه‌ای روی داوطلبان زن دارای اضافه وزن نشان می‌دهد کسانی که صبحانه بیشتری می‌خورند نسبت به گروه دیگری که صبحانه کم‌کالری و شام بیشتری می‌خورند، کاهش وزن و کاهش دور کمر بیشتری داشته‌اند.

برادی هولمر، محقق در شرکت اگزمین، پایگاه داده‌ای از تحقیقات تغذیه‌ای و مکمل‌ها می‌گوید: «این وضعیت ممکن است به این دلیل باشد که نخوردن صبحانه منجر به افزایش سطح گرسنگی در اواخر روز و در نتیجه پرخوری می‌شود. افرادی که به جای شام مفصل، صبحانه مفصل می‌‌خورند بیشتر وزن کم می‌کنند، کمتر احساس گرسنگی می‌کنند و می‌توانند سطح قند خون خود را بهتر تنظیم کنند.» اگرچه شواهد متفاوت است، اما برخی از مطالعات نشان داده‌اند که خوردن کالری بیشتر در اوایل روز می‌تواند مزایایی برای سلامت متابولیک داشته باشد.

نتیجه نهایی؟ اگر صبحانه چیزی است که از آن لذت می‌برید یا به شما کمک می‌کند تا از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید، مهم است و نادیده گرفتن آن ممکن است اثرات متفاوتی بر اشتها، وزن و انرژی افراد مختلف داشته باشد. اما شاید عادت دیگری در خوردن صبحانه داشته باشید که می‌توانید در نهایت در طول روز میزان کالری و رژیم غذایی خود را تنظیم کنید.

باید روزی ده هزار قدم راه بروید

این مورد خیلی عجیب است. این عدد اولین بار در دهه ۱۹۶۰ پیدا شد و هیچ اساس علمی ندارد، البته که ممکن است توصیه خوبی باشد.

مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان می‌دهد پیاده‌روی ممکن است خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش دهد و بازدهی آن هم پس از ده هزار قدم کاهش می‌یابد.

مطالعه دیگر نتایج مشابهی را در مورد زوال عقل نشان می‌دهد که تنها ۳۸۰۰ قدم در روز را موثر می‌داند.

شما به ۸ ساعت خواب نیاز دارید

به راحتی می‌توان به خواب به عنوان خصوصیت فردی نگاه کرد. برخی از مردم به هشت ساعت خواب نیاز دارند، در حالی که ممکن است عده‌ای هفت ساعت خواب برایشان کافی باشد. مارگارت تاچر ظاهرا در شبانه‌روز ۴ ساعت می‌خوابید و تازه والدین‌ها حتی کمتر از این میزان هم می‌خوابند.

اما در یکی از بزرگترین مطالعات خوابی که سال ۲۰۱۷ انجام شد، شرکت‌کنندگانی که به تایید پزشک ۷ یا ۸ ساعت در روز می‌خوابیدند، عملکرد شناختی بهتری نسبت به کسانی داشتند که بیشتر یا کمتر از میزان در طول شبانه روز صرف خوابیدن می‌کردند.

کسانی که ۴ ساعت یا کمتر می‌خوابیدند طوری عمل می‌کردند که انگار ۹ سال پیرتر هستند. کمبود خواب همچنین می‌تواند بر تولید تستسترون در مردان جوان تاثیر بگذارد و بررسی مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ هم نشان داده است که این میزان خواب می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از همه عوامل را افزایش دهد.

شما باید روزانه ۵ وعده میوه و سبزی بخورید

این خبر بد برای افرادی است که قبلا این کار را انجام نداده‌اند. ۵ وعده در واقع ممکن است حداقل وعده مورد نیاز باشد. هولمر می‌گوید: «توصیه ۵ وعده‌ای درست اما تا حدودی اختیاری است.» بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تقریبا این تعداد با بهبود سلامتی مرتبط است، اما شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد تا ۱۰ وعده در روز از این غذاها می‌تواند مفید باشد. به طور کلی، کسانی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به زوال شناختی و زوال عقل و دیابت را کاهش می‌دهند و حتی ممکن است سطح استرسشان هم کم شود.

شما باید روزی دو لیتر آب بخورید

این خبر خوبی است برای افرادی که در حال حاضر بیمار هستند و روزانه ۱۰ بار به توالت می‌روند. هیدراته ماندن مهم است، اما توصیه به نوشیدن دو لیتر آب در روز، در حالی توصیه می‌شود که علمی نیست.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

سال ۱۹۴۵، شورای ملی تحقیقات ایالات متحده نوشت: «مقدار مناسب برای بزرگسالان در بیشتر موارد نوشیدن ۲ و نیم لیتر آب در روز است که بیشتر این مقدار در غذاهای آماده وجود دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماجرای باورنکردنی مردی که ۶۸ سال سکسکه کرد

هشدار دانشمندان: رژیم غذایی کنونی به فاجعه بشری منتهی می‌شود

چگونه با کودکان در مورد ابتلای والدین به سرطان صحبت کنیم؟