آزمایش سوخت‌رسانی ماه‌نورد ناسا به رغم نشتِ هیدروژن با موفقیت انجام شد

ناسا یکی از مهم‌ترین مراحل آزمایش ماه‌نورد خود را با موفقیت سپری کرد
ناسا یکی از مهم‌ترین مراحل آزمایش ماه‌نورد خود را با موفقیت سپری کرد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتظار می رود اولین پرتاب بدون سرنشین موشک سامانه پرتاب SLS در اواخر سال جاری میلادی انجام شود.

آگهی

ناسا در راستای ماموریت تازه خود برای بازگرداندن انسان به ماه، با انجام آزمایش‌هایی درسکوی پرتاب ابر موشک SLS گام بزرگی به جلو برداشت.

این آزمایش‌ها شامل سوخت‌گیری موفقیت آمیز موشک غول‌پیکری بود که قرار است در قالب ماموریت «آرتمیس۱» بار دیگر پای انسان را به ماه باز کند.

چهارمین اقدام برای سوخت رسانی به هسته موشک و نیز تست شمارش معکوس شبیه سازی شده در حالی سرانجام با موفقت صورت گرفت که تلاش متخصصان ناسا در این زمینه روز دوشنبه به دلیل نشت هیدروژن به عنوان تازه‌ترین مورد از یک مجموعه مشکلات فنی مرتبط با تجهیرات موشک متوقف شده بود.

آزمایش تازه موشکِ سامانه پرتاب فضایی SLS پیش‌تر نیز به بدلیل وجود موانعی از جمله مشکلات مالی که جدول زمانی این پروژه بلندپروازانه را به تاخیر خواهد انداخت، روبرو شده بود.

چهارمین تلاش برای انجام آزمایش حیاتی این موشک موسوم به «تمرین لباس خیس» به عنوان نقطه عطفی مهم قبل از اولین راه اندازی و پرتاب آزمایشی به رغم نشتی هیدروژن در نهایت انجام گرفت.

مدیران ناسا به رغم مطلع شدن از نشتی سوخت تصمیم گرفتند آزمایش شمارش معکوس را در مرکز فضایی کندی در فلوریدا به سرانجام برسانند.

چارلی بلک ول تامپسون، مدیر پرتاب ماموریت «آرتمیس۱» در پایان این آزمایش از عملکرد تیم عملیاتی و سخت افزار تعیبه شده برای اجرایی کردن این پروژه ابراز رضابت کرد.

برای انجام عملیات سوخت‌‌گیری این موشک ۹۸ متری نزدیک به یک میلیون گالن هیدروژن و اکسیژن مایع فوق‌العاده سرد بارگیری شد.

نتیجه این آزمایش و تست‌های قبلی روی ماه‌نورد ناسا و سامانه پرتاب فضایی SLS که قرار است موشکی غول‌پیکر را به سوی ماه پرتاب کند توسط تکنسین‌ها تجزیه و تحلیل خواهد شد.

مدیر پرتاب ماموریت «آرتمیس۱» در پایان یادآور شد که «هنوز خیلی زود است بگوییم گام بعدی ناسا برای پیش‌برد این پروژه چه خواهد بود.»

ناسا با ماموریت «آرتمیس۱» بنا دارد تا بار دیگر انسان را تا پیش از سال ۲۰۲۵ به سطح کره ماه بازگرداند؛ هر چند که این پروژه به دلیل مشکلات متعدد ممکن است کمی با تاخیر اجرایی شود.

انتظار می رود اولین پرتاب بدون سرنشین موشک سامانه پرتاب SLS در اواخر سال جاری میلادی انجام شود. ماهنورد ناسا سپس قرار است درسال ۲۰۲۴ فضانوردان را برای انجام یک پرواز فضایی با کپسول «اوریون» به مدار ماه بفرستد.

هدف بلندمدت آرتمیس حضور دائمی و ایجاد پایگاهی در سطح ماه است که بتوان از آن برای تدارک ماموریت‌های مریخ و فراتر از آن استفاده کرد.

فضانوردان آخرین بار سال ۱۹۷۲ در قالب ماموریتی طرای شده از سوی ناسا موسوم به «آپولو» قدم روی ماه گذاشته بودند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرودگر ژاپنی ماه توانست از «شب قمری» جان سالم به در برد

سوخت‌رسانی به ماهواره در حال حرکت با سرعت ۲۶ هزار کیلومتر در ساعت؛ فضاپیمای جدید ناسا به مدار می‌رود

جستجوی اسرار یخی در تاریکی مطلق روی سطح ماه؛ کاوشگر ناسا برای اولین بار داخل سایه‌های مرموز می‌شود