خوراکی مناسب برای دامها با استفاده از پسماند مواد غذایی

خوراکی مناسب برای دامها با استفاده از پسماند مواد غذایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آیا می توان از پسماند مواد غذایی خوراکی برای دامها تولید کرد که هم برای سلامت آنها مفید باشد و هم بازدهی تولید گوشت آنها را افزایش دهد؟ گروهی از

آیا می توان از پسماند مواد غذایی خوراکی برای دامها تولید کرد که هم برای سلامت آنها مفید باشد و هم بازدهی تولید گوشت آنها را افزایش دهد؟ گروهی از پژوهشگران اروپایی متشکل از شیمیدانها و متخصصان تغذیه و فناوری مواد غذایی در مزرعه ای در بلژیک مشغول آزمایش پیش نمونه خوراکی هستند که به این ترتیب بدست آمده است.

هر ساله حدود ۱۰۰ میلیون تن پسماند مواد غذایی در اتحادیه اروپا تولید می شود. پژوهشگران طرحی اروپایی قصد دارند از این پسماندهای مواد غذایی برای تحقیق در این باره استفاده کنند که کدام محصولات غذایی برای سلامتی دام فایده دارد و بازدهی آنها از نظر تولید گوشت را افزایش می دهد.

این طرح «نوشان» نام دارد و گروهی از شیمیدانها، متخصص تغذیه، فناوری فراوری مواد غذایی با آن همکاری می کنند.

آزمایشهای این طرح در مزرعه ای در بلژیک انجام می شود. پژوهشگران در این مزرعه به بچه خوکها خوراکی از سویا، غلات، و زیتونی که از فرآیند تولید روغن زیتون به جا مانده است، می دهند. آنها می خواهند بدانند که آیا این رژیم غذایی به سلامتی حیوانات کمک می کند و آیا تولید گوشت آنها را افزایش می دهد یا خیر. طبق نتایجی که تاکنون به دست آمده پاسخ این پرسش مثبت است.

گیرت بروگمان، میکروبیولوژیست و متخصص علوم تغذیه که با این طرح همکاری می کند، می گوید خوراکی که از پسماند مواد غذایی بدست آمده برای سلامت حیوانات مشکلی نداشته است: «رشد حیوانات خوب است. خوب غذا می خورند. در نتیجه مصرف خوراک به ازای هر واحد گوشت که تولید می شود، کمتر است.» او می افزاید: «وضعیت دستگاه گوارش آنها و همینطور وضعیت سیستم ایمنی حیوانات را بررسی کردیم. همه چیز خوب بود.»

خشک کردن پسماند مواد غذایی با استفاده از آب

برای اینکه پسماند مواد غذایی وارد زنجیره خوراک دام ها شود ابتدا باید آن را به شکلی سالم و با مصرف انرژی کم، خشک کرد که ماندگاری بیشتر داشته باشد.

بارت وان دروگنبروک، مهندس زیست شناسی می گوید: «در قسمت اول پیش نمونه ای که تهیه کرده ایم، حمام آب داغ داریم. انرژی این آب به یک کمربند پلاستیکی و از آنجا به این ماده مرطوب منتقل می شود. انتقال خیلی سریع است و به شما امکان می دهد در عرض ۳ تا ۵ دقیقه ماده را خشک کنید.»

در فرایند خشک کردن مواد غذایی، از آب موجود در ماده غذایی استفاده می شود. بارت وان دروگنبروک در این باره می گوید: «در واقع حلقه بسته ای به وجود می آوریم که در آن آب را گرم می کنیم و انرژی این آب داغ، باعث تبخیر آبی می شود که معمولا در مواد غذایی وجود دارد، همان آبی که باعث خراب شدن ماده غذایی نیز می شود.»

کارن ورشترت، متخصص فناوری مواد غذایی می گوید که ویتامین، طعم و مواد غذایی ِ پسماندهایی که با این فرایند خشک می شوند، از بین نمی رود. وی می افزاید: «محصول غذایی که خشک شود گرمایش را از دست می دهد بنابراین وقتی آن را سرد کنیم ویتامینها، رنگ، مواد غذایی، آنتی اکسیدان ها، طعم در محصول نهایی حفظ خواهد شد، فقط به شکلی متمرکز تر در آمده است.»

کتی الست، متخصص فناوری فراوری مواد غذایی می گوید: «می خواهیم بیش از پیش روی پسماندهای غذایی کار کنیم که هنوز ارزیابی نشده اند مثلا پوست پیاز. می خواهیم این پسماندها را آنالیز کنیم تا بفهمیم کدام عناصر در این پسماندها فعال تر هستند و بیشترین تأثیر زیستی را روی حیوان دارند تا بتوانیم جزئیات فرآوری را هر چه بیشتر کنترل کنیم.»

خوراکی که از پسماند غذایی به دست آمده، روی خوک و ماکیان آزمایش شده است و پژوهشگران می گویند توانسته اند در این زمینه به نتایج مشخص و امیدوار کننده ای دست بیابند.

مونتسه جوربا رافات، شیمیدان و مسئول هماهنگ کننده طرح اروپایی «نوشان» می گوید: «فهرست بزرگی شامل ۴۲ پسماند محصولات غذایی که در سراسر اروپا تولید می شود تهیه کرده ایم. مشخصه های شیمیایی، فیزیکی، میکروزیستی، و همچنین بهداشتی این پسماندها را کاملا معلوم کرده ایم تا بتوانیم بهترین آنها را که قابل تبدیل به خوراک حیوانات باشند مشخص کنیم.»

پژوهشگران امیدوارند این خوراک جدید در عرض دو سه سال آینده به کالای تجاری واقعی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان