در جستجوی گاز متان در جو سیاره سرخ

در جستجوی گاز متان در جو سیاره سرخ
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اگزومارس پروژه ای برای جستجوی نشانه های حیات هم در حال حاضر و هم در گذشته، در مریخ است. هیچ مأموریت اکتشافی مریخ تاکنون این قدر بلند پروازانه و

آگهی

اگزومارس پروژه ای برای جستجوی نشانه های حیات هم در حال حاضر و هم در گذشته، در مریخ است.

هیچ مأموریت اکتشافی مریخ تاکنون این قدر بلند پروازانه و پیچیده نبوده است. در سال ۲۰۱۶ اولین فضاپیما به سیاره سرخ می رسد و فرودی آزمایشی روی سطح مریخ انجام می دهد و به دنبال چشمه های متان خواهد گشت. چند سال بعد مریخ نوردِ اگزومارس به مریخ خواهد رفت تا با حفاری سطح سیاره به دنبال نشانه های حیات زیر سطح مریخ بگردد.

در طول سال ۲۰۱۶، یورونیوز بطور مرتب از گروه مسئول این پروژه در آژانس فضایی اروپا و روس کاسموس خبر خواهد گرفت و بدین ترتیب، خواهیم دید چگونه اولین فضاپیمایشان را به فضا پرتاب خواهند کرد، چگونه اولین مریخ گرد (مریخ نورد) را خواهند ساخت، و چطور آن را روی سطح مریخ فرود خواهند آورد.

مأموریت فضایی اگزومارس به سوی سیاره سرخ به دنبال نشانه های از متان است. آن کارین واندل، یکی از دانشمندان ارشد این ماموریت از موسسه سلطنتی تحقیقات هوا فضا در بلژیک، مسئول طیف سنجی به نام NOMAD است که بزودی با اگزومارس به فضا پرتاب شده و به سوی مریخ خواهد رفت.

این دستگاه حاوی سه طیف سنج است که ترکیب جو بهرام را آنالیز می کند و بویژه مقدار متان را اندازه می گیرد.

خانم واندل می گوید: «اهمیت متان در این است که روی سطح زمین به فرآیندهای زیستی مربوط می شود. به اندازه کافی شواهد وجود ندارد که بتوان گفت روی مریخ حیات جود دارد یا پیش از این وجود داشته است. ابزارهای مختلف در مأموریت های فضایی مختلف متان روی سطح مریخ را اندازه گرفته اند. مریخ نورد «کیوریاسیتی» (Curiosity)، رصدخانه های زمینی، یا PFS یا مارس اکسپرس. اما صحت تمام این اندازه گیریها زیر سؤال رفته است. اگزومارس با استفاده از ابزارهایی که مخصوص متان ساخته شده اند مشکل متان در مریخ را یک بار برای همیشه حل خواهد کرد.»

وی می گوید که به این ترتیب میزان استرس و تنش دانشمندان “اگزومارس” طی ماههای آینده زیاد خواهد شد. چون زمانیکه دستگاه در مدار مریخ قرار بگیرد، محققان باید منتظر داده بمانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ساخت پایگاه دائمی در کره ماه

فرود «اودیسئوس» روی ماه؛ آمریکا پس از نیم قرن بار دیگر به ماه بازگشت

کشف یک «اَبَر زمین» در فاصله تنها ۱۳۷ سال نوری از زمین