NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

انتصاب کمیسر مسکن اتحادیه اروپا؛ بروکسل چه راه‌کاری برای سرمایه‌گذاری در مسکن ارزان‌قیمت دارد؟

عکس تزئینی از پرچم اتحادیه اروپا مقابل ساختمانی در میدات تجارت بروکسل
عکس تزئینی از پرچم اتحادیه اروپا مقابل ساختمانی در میدات تجارت بروکسل Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به نمایندگان پارلمان اروپا قول داد که به زودی یک کمیسر ویژه با مسئولیت در حوزه مسکن را برای تلاش در جهت حل بحران مسکن در اتحادیه منصوب می‌کند.

آگهی

مسکن حوزه‌ای است که اتحادیه اروپا در آن اختیارات محدودی دارد؛ لذا کارشناسان بی‌صبرانه منتظرند تا ببینند این اختیارات جدید در عمل چگونه اجرایی می‌شود و چه دستاوردی به همراه خواهد داشت.

میانگین اجاره بها در اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۲۳ درصد و قیمت مسکن نیز در همین دوره زمانی نزدیک به ۴۸ درصد افزایش یافت.

در همین راستا، گرانی اجاره بها و بحران مسکن علاوه بر تضعیف قدرت خرید شهروندان اروپایی پیش‌تر منجر به اعتراضاتی در چندین شهر از دوبلین گرفته تا آمستردام و یا لیسبون شد.

کمبود مسکن مقرون‌به‌صرفه و افزایش هزینه‌های زندگی بدین ترتیب، به‌طور برجسته‌ای در کارزارهای انتخاباتی ملی و اروپایی محوریت پیدا کرد.

از همین رو، خانم فن در لاین علاوه بر تلاش برای جلب حمایت نمایندگان پارلمان اروپا برای اقدامی ویژه در زمینه مسکن، کوشید تا طی سخنرانی‌اش در پارلمان اروپا به نگرانی‌ها در این خصوص پاسخ دهد.

رئیس اجرایی اتحادیه اروپا در جلسه ماه ژوئیه پارلمان که در استراسبورگ برگزار شد، تصریح کرد: «مردم برای پیدا کردن خانه‌های مقرون‌به‌صرفه با مشکل مواجه هستند. من می‌خواهم که کمیسیون اروپا در این موضوع که بیشترین اهمیت را نزد شهروندان دارد از هرگونه حمایت کوتاهی نکند.»

خانم فن‌ در لاین در رهنمودهای خود برای سیاست‌گذاری‌های دوره جدید فعالیت کمیسیون اروپا، بر فوریت مقابله با بحران مسکن تأکید کرد و ضمن ارائه اولین طرح اروپایی برای مسکن مقرون‌به‌صرفه، از انتصاب یک کمیسر ویژه در این حوزه خبر داد، اقدامی که سوسیالیست‌ها پیش‌تر به عنوان شرطی برای حمایت از دومین دوره ریاست او مطرح کرده بودند.

دیوید رینالدی، مدیر سیاست‌گذاری در بنیاد مطالعات مترقی اروپا به یورونیوز می‌گوید: «اتحادیه اروپا باید طرح مسکنی ارائه دهد که نه تنها به کار افراد واقعاً نیازمند بیاید، بلکه به بحرانی که دامن‌گیر بسیاری از اقشار جامعه شده است، پاسخ دهد. می‌دانید که منظور من دانشجویان، خانواده‌های تک‌نفره، مادران مجرد، کارگران جوان و ... است.»

این در حالیست که تاکنون شکاف قابل توجهی در سرمایه‌گذاری برای مسکن اجتماعی و مقرون به صرفه وجود داشته و کشورهای عضو اتحادیه تنها قادرند از بودجه عمومی برای کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر استفاده کنند.

کریستوف رویون، رئیس گروه پارلمانی سوسیالیست‌های اروپایی می‌گوید: «برای ما مهم است که مسکن اجتماعی و مقرون به صرفه به عنوان یک خدمت عمومی با اهمیت اقتصادی شناخته شود و همه افراد جامعه نه تنها گروه‌های محروم و کم‌برخوردار بتوانند تحت شرایطی از آن بهره‌مند شوند.»

مسکن تاکنون در سطح اتحادیه اروپا از اولویت چندانی برخوردار نبوده و وزرای مسکن کشورهای عضو تنها پس از یک دهه بحران، در سال ۲۰۲۲ گفتگوها و رایزنی‌های مشترک درباره چالش‌های اروپایی در این حوزه سیاست‌گذاری را از سر گرفتند.

با این حال، سوسیالیست‌ها، چپ‌گرایان و سازمان‌های جامعه مدنی بر این باورند که می‌توان اقدامات بیشتری در سطح اتحادیه اروپا برای مقابله با این بحران انجام داد که از انتصاب یک کمیسر یا معاون رئیس‌ با اختیاراتی برای ترویج گفت‌وگو و سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود.

آقای رویون می‌افزاید: «اتحادیه اروپا می‌تواند از طریق بازنگری در مقررات مالی، قانون رقابت، بهره‌وری انرژی، استانداردهای نظارتی و برنامه‌ریزی، اقدامات اقلیمی، اتخاد سیاست‌‌گذاری‌‌های منسجم شهری، روستایی و اجتماعی بر بحران مسکن تأثیر بگذارد.»

طرح‌ها و سیاست‌گذاری‌های رئیس کمیسیون اروپا برای رفع شکاف فزاینده در زمینه سرمایه‌گذاری، شامل بازبینی قوانین کمک‌های دولتی خواهد بود تا به کشورهای عضو امکان دهد با انعطاف بیشتر به یاری بخش مسکن بشتابند.

در همین راستا همچنین قرار است پیشنهادی ارائه شود که به کشورهای عضو اجازه خواهد داد میزان سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده در مسکن مقرون‌به‌صرفه را در چارچوب سیاست همبستگی دو برابر کنند.

آگهی

مطالعات نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، هزینه مسکن در اتحادیه اروپا به طور متوسط ۱۹.۶ درصد از درآمد خانوارها را به خود اختصاص داده بود.

با این حال، این رقم برای خانوارهای کم‌درآمد بسیار بالاتر بود و تقریباً ۳۸ درصد از درآمد این قشر را به خود اختصاص می‌داد.

اورزولا فن در لاین به کشورهای عضو اتحادیه تا ۳۰ اوت مهلت داده است تا دو نامزد را برای کالج کمیسر‌ها در یک دوره پنج‌ساله معرفی کنند.

رئیس کمیسیون اروپا سپس تصمیم خواهد گرفت که چه کسی کدام بخش را هدایت کند و چه اختیاراتی داشته باشد.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟

بحران گرانی اجاره بها در ترکیه؛ رئیس بانک مرکزی از پس هزینه مسکن برنیامد و به خانه پدر و مادرش برگشت

صندوق بین‌المللی پول نسبت به اصلاحات «نامنظم» قیمت مسکن با افزایش نرخ بهره در اروپا هشدار داد