Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

سناریوهای دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه؛ مخالفان چگونه مانع پیروزی نهایی راست افراطی می‌شوند؟

آژانس های رای گیری پیش بینی می کردند که انتخابات قانونگذاری فرانسه، تجمع ملی راست افراطی را به رهبری قوی اما نه قاطع در رای گیری دور اول روز یکشنبه سوق داد
آژانس های رای گیری پیش بینی می کردند که انتخابات قانونگذاری فرانسه، تجمع ملی راست افراطی را به رهبری قوی اما نه قاطع در رای گیری دور اول روز یکشنبه سوق داد Copyright Thomas Padilla/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Thomas Padilla/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

حزب راست افراطی «اجتماع ملی» که روز یکشنبه گذشته در صدر دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه قرار گرفت تنها یک گام دیگر تا به دست گرفتن پارلمان و سکان هدایت دولت در این کشور فاصله دارد.

آگهی

در این میان رایزنی‌ها میان احزاب رقیب، به طور عمده میان راست و راست افراطی از یک سو و راست میانه و چپ از سوی دیگر برای تشکیل ائتلاف‌های تازه به منظور کسب پیروزی نهایی در انتخابات قانون‌گذاری زودهنگام فرانسه شدت گرفته است.

این در حالیست که مخالفان پا گرفتن جریان راست افراطی در نهاد قانون‌گذاری و دستگاه اجرایی فرانسه تنها چند روز مانده تا برپایی دور دوم این انتخابات در تلاشند تا شهروندان را از رای دادن دوباره به حزب «اجتماع ملی» منصرف کنند.

تلاش احزاب مخالف با این هدف صورت می‌گیرد که حزب تحت رهبری ژوردان باردلا در نهایت از کسب اکثریت مطلق پارلمانی در این کشور باز بماند.

ائتلاف چپ موسوم به «جبهه مردمی جدید» در همین راستا اعلام کرد که قصد دارد برخی از نامزدهای خود را به نفع دیگر نامزد‌های ائتلاف که شانس بیشتری برای مقابله با نامزد راست افراطی دارد، از رقابت کنار بکشد.

افرادی که «جبهه مردمی جدید» قصد دارد آنها را با نامزدهای قوی‌تر جایگزین کند در برخی مناطق جایگاه سوم را از حیث شمار آرا به خود اختصاص داده بودند.

این تاکتیک منتسب به جمهوری‌خواهان در گذشته، زمانی که راست افراطی یک طرد شده سیاسی به حساب می‌آمد، کارساز بود؛ اما آیا این بار نیز با توجه به اقبال بی‌سابقه به حزب «اجتماع ملی» موثر واقع خواهد شد؟

یورونیوز پیش از برپایی دور دوم انتخابات به بررسی گمانه‌زنی‌ها و راهکارهای دو بلوک‌ رقیب برای پیش‌افتادن در رقابت و نیز نتایج بالقوه سناریوهای احتمالی پرداخته است.

بسیج رای دهندگان راه‌کاری کلیدی برای ائتلاف چپ

ائتلاف چپ که متشکل از حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر، سوسیالیست‌ها، سبزها و کمونیست‌ها است، بنا دارد بر شیوه‌های رای گیری تاکتیکی تکیه کند.

فیلیپ مارلیر، استاد علوم سیاسی و متخصص مسائل فرانسه در کالج دانشگاهی لندن می‌گوید: «جبهه موقت جمهوریخواه کلید دور دوم انتخابات است؛ نامزد‌های این جریان خلق‌الساعه نفشی تعیین کننده در موفقیت یا ناکامی حزب اجتماع ملی برای کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان دارند.»

اما برای تاثیرگذاری این جبهه جمهوری‌خواه نیاز به بسیج گسترده رأی دهندگان در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه است.

اروان لوکور، محقق علوم سیاسی و کارشناس جریان راست افراطی معتقد است که بسیج رای دهندگان به اندازه سال‌های گذشته مؤثر واقع نخواهد شد، زیرا «بسیاری از رای دهندگان چپ از اینکه مدام از آنها خواسته شده فداکاری کنند و بر خلاف دیدگاه‌های خود رأی دهند، خسته شده‌اند.»

این کارشناس و تحلیل‌گر سیاسی به یورونیوز گفت که خستگی انتخاباتی رای‌دهندگان جناج چپ می تواند بر نتیجه انتخابات روز یکشنبه تأثیر بگذارد.

اتحاد راست میانه ماکرونیست‌ها می‌تواند جبهه جمهوری‌خواه را تضعیف کند

برای ائتلاف احزاب نزدیک به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دستورالعمل‌های رای دادن در دور دوم در مقایسه با چپ‌ها کمتر روشن و شفاف بوده است.

به عنوان مثال ادوارد فیلیپ، نخست وزیر سابق دولت امانوئل ماکرون از نامزدهای حزب خود موسوم به «افق» خواسته است که حتی در صورت بخت بیشتر یک نامزد ائتلاف جناح چپ برای شکست یک نماینده راست افراطی، از رقابت کنار نکشند.

فیلیپ مارلیر به یورونیوز می‌گوید: «این عدم شفافیت می‌تواند جبهه جمهوری‌خواهان را تضعیف کند، زیرا برخی از نامزدهای اردوی ریاست‌جمهوری هنوز تمایلی به دعوت از رای دهندگان برای گزینش نامزدی از حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر ندارند.»

برخی از آنها همانند ادوارد فیلیپ از هواداران خود خواسته‌اند که حتی یک رای به نفع راست و چپ افراطی به صندوق‌ها نریزند.

در کارزار سه هفته گذشته اردوگاه ماکرون اعتقاد راسخ بر این است که احزاب رادیکال‌تر در ائتلاف چپ، مانند فرانسه تسلیم‌ناپذیر، به اندازه راست افراطی برای دموکراسی خطرناک هستند.

به گفته استاد علوم سیاسی و متخصص مسائل فرانسه در کالج دانشگاهی لندن «عقب‌نشینی از راهبرد ارتباطی و پیام‌رسانی یاد شده در اردوگاه ماکرون بسیار سخت خواهد بود.»

آگهی
سلفی (خودعکس) ماکرون با یک پسر بچه پس از رای دادن در دور نخست انتخابات پارلمانی
سلفی (خودعکس) ماکرون با یک پسر بچه پس از رای دادن در دور نخست انتخابات پارلمانیYara Nardi/AP

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که اتحاد راست میانه تا پایان هفته با مشکلاتی در ایجاد هرگونه ائتلاف معنادار روبرو خواهد شد.

سلیا بلین، کارشناس ارشد مسائل سیاسی در کمیته روابط خارجی شورای اروپا موضع خود را در قالب ایمیلی به یورونیوز اینگونه تشریح کرده است: «به رغم پیشرفت قابل مشاهده جریان چپ و میانه‌رو پس از دور نخست انتخابات، اختلاف و خصومت‌های عمیق میان اردوگاه ماکرون، جمهوری‌خواهان (حزب راست محافظه‌کار) و جبهه مردمی جدید، تشکیل یک اکثریت جایگزین از میانه برای حکمرانی را غیرمحتمل جلوه می‌دهد.»

اروان لوکور، محقق علوم سیاسی و کارشناس جریان راست افراطی معتقد است اکنون تنها دو راه پیش روی حزب ماکرون قرار دارد.

او به یورونیوز گفت: ماکرون یا باید «دولتی با یک نخست وزیر راست افراطی را بپذیرد که در این صورت قدرت او را تضعیف خواهد کرد» و یا در صورت عدم موفقیت جریان راست افراطی در به دست گرفتن اکثریت مطلق پارلمان، «دست به تشکیل به یک دولت فنی برای اداره امور جاری بزند که این امر بدون شک موقتی خواهد بود.»

دولت فنی به این معنی است که رئیس جمهور می تواند در شرایطی خاص با تأیید سایر احزاب، مسئولان ارشد دولتی و بخشدارانی را که گرایش سیاسی خاصی برای مدیریت امور جاری ندارند، در قالب اعضای کابینه‌ای موقت منصوب کند.

آگهی

دو دستگی در جناح راست محافظه کار بر سر حمایت از حزب اجتماع ملی

حزب راستگرای سنتی جمهوری‌خواهان که جریانی محافظه کار به شمار می‌رود روز یکشنبه در دور نخست انتخابات پارلمانی تنها ۱۰.۲ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

این حزب دست راستی که اعضای آن بر سر اتخاذ موضع در برابر راست افراطی با یکدیگر اختلاف نظر دارند بدین ترتیب در رتبه چهارم قرار گرفت.

این حزب تاکنون از دادن هر گونه دستورالعمل و تعیین راهبرد برای حامیان خود در دور دوم انتخابات پارلمانی در روز یکشنبه خودداری کرده است.

با این حال، فرانسوا زاویه بلامی، نماینده موقت پارلمان اروپا و از رهبران جزب جمهوری‌خواه با اشاره به حزب چپ رادیکالِ «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به رهبری ژان لوک ملانشون که بخشی از ائتلاف چپ موسوم به حبهه مردمی جدید است تاکید کرد: «خطری که امروز کشور ما با آن روبروست، چپ افراطی است.»

فلورانس پورتلی، نایب رئیس حزب راست محافظه‌کار جمهوری‌خواهان نیز اعلام کرده است که روز یکشنبه رای سفید به صندوق خواهد انداخت.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمانی فرانسه: گزارش‌ها از افزایش چشمگیر نرخ مشارکت در سایه احتمال قدرت‌گیری راست افراطی

کمیسیون حقوق بشر فرانسه: موارد نژادپرستی در کشور شدیدا افزایش یافته است

اوج‌گیری راستگرایان افراطی؛ دغدغه‌های پناهجویان افغان مقیم فرانسه چیست؟