Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

انتخابات «مخاطره‌آمیز» فرانسه؛ تسلط افراط‌گرایان می‌تواند تهدیدی برای غرب باشد

مارین لوپن و جردن باردلا
مارین لوپن و جردن باردلا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  WSJ
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات پارلمانی فرانسه در روز‌های ۳۰ ژوئن و ۷ ژوئيه برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد که راست‌گرایان افراطی و چپ‌گرایان عملکرد بهتری نسبت به ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون ارائه کنند. برتری هریک از آن‌ها می‌تواند فرانسه را به متحدی کمتر قابل اعتماد برای غرب تبدیل کند و اروپا و جهان را به خطر اندازد.

روابط نزدیک با روسیه

آگهی

به گزارش وال‌استریت ژورنال، حزب راستگرای افراطی «اجتماع ملی» مارین لوپن پیش از سال ۲۰۲۲ روابط نزدیکی با مسکو داشته است، اما به نظر می‌رسد که پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ این موضع تعدیل شده است.

آنسل گیوم، نویسنده و عضو پیشین ارتش فرانسه که تالیفات بسیاری در زمینه‌های دفاعی و سیاست خارجی فرانسه دارد می‌گوید که این حزب پس از تهاجم نظامی سال ۲۰۲۲ متوجه شد که «رای‌دهندگانش با مواضع حامی روسیه هم‌سویی ندارند.»

آقای گیوم می‌افزاید: «کاملا مطمئنم که آن‌ها هیچ‌وقت نظرشان را عوض نمی‌کنند، تنها از کلمات دیگری استفاده می‌کنند.»

منتقدان حزب «اجتماع ملی» با اشاره به مواضع این حزب از فوریه سال ۲۰۲۲ تا کنون می‌گویند که اگرچه مارین لوپن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرد، اما در سال گذشته مخالف تحریم صنایع انرژی روسیه بود و آن را «نسنجیده» دانست.

نمایندگان حزب «اجتماع ملی» در پارلمان فرانسه در ماه مارس به توافق امنیتی میان فرانسه و اوکراین، حمایت فرانسه از اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا، روابط نزدیک تر کی‌یف با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و برنامه‌ای تحت عنوان «راهی به آینده» که برای پیوستن تدریجی اوکراین به ناتو تدوین شده است، رای ممتنع دادند.

جردن باردلا، رهبر حزب اجماع ملی که در صورت پیروزی این حزب در انتخابات پیش رو احتمالا نخست‌وزیر آینده فرانسه خواهد بود، گفته است که از اوکراین حمایت می‌کند. با این حال او بارها تاکید کرده که مخالف ارسال موشک‌های دوربرد و یا تسلیحاتی به اوکراین است که نیروهای این کشور با استفاده از آن‌ها قادرند قلمروی روسیه را هدف قرار دهند.

ریم ممتاز، عضو موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک می‌گوید: «اجماع ملی می‌گوید که به دنبال صلح است، اما بار را بر دوش اوکراین می‌گذارد.»

بدهی سیاسی لوپن

وام ۹ میلیون یورویی که حزب اجماع ملی در سال ۲۰۱۴ از یک بانک مستقر در روسیه گرفته بود، در طول انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ برای مارین لوپن، که نامزد این انتخابات شده بود، به یک بدهی سیاسی تبدیل شد.

او گفته بود که در سال ۲۰۱۴ پس از این که موفق نشد وام را از بانک‌های فرانسه دریافت کند، از وام مستقر در روسیه وام گرفت.

تاریخ بازپرداخت وام برای روز ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ تعیین شده بود، اما پس از گذشت این روز گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این که آیا این مبلغ به صورت وام پرداخت شده و یا به صورت کمک اهدایی بوده است، تقویت شد.

«اجتماع ملی» این وام را سال گذشته پرداخت کرد. خانم لوپن می‌گوید که قراداد وام را به یک بانک بسته است و نه با ولادیمیر پوتین. او افزود که هیچ قدرت خارجی تلاشی برای تاثیرگذاری بر او نکرده است.

منتقدان «اجتماع ملی» می‌گویند که این حزب از پاکسازی اعضای حامی روسیه خود بازمانده است. تیری ماریانی، عضو این حزب و از نمایندگان پارلمان اروپا، رئیس گروه گفتگوی فرانسه و روسیه است. این گروه به دنبال تقویت روابط میان پاریس و مسکو است.

به گزارش رسانه فرانسوی «مدیاپر»، دست کم چهار نامزد کنونی این حزب برای انتخابات پارلمانی پیش رو نسبت به انتخابات روسیه که به پیروزی ولادیمیر پوتین ختم شد نظر مساعد داشتند.

وجود چنین عواملی ممکن است که باعث شود که اروپا و ایالات متحده نسبت به اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس و محرمانه با فرانسه با احتیاط عمل کنند.

اجتماع ملی و اسرائیل

سیاست «اجتماع ملی» در قبال روسیه همچنین با توجه به روابط نظامی کرملین با جمهوری‌اسلامی ایران منجر به نگرانی حامیان فرانسوی اسرائيل شده است.

یوناتان آرفی، رئیس شورای نمایندگی موسسات یهودی فرانسه، می‌گوید: «اجتماع ملی از نظر تاریخی با یهودستیزی درگیر بوده است، اما تمایل داد که در کنار اسرائیل تلقی شود. با این حال، در مورد این موضوع، آن‌ها سعی می‌کنند موضع‌گیری خیلی مشخصی از خود ارائه ندهند.»

ائتلاف چپ‌گرای «جبهه مردمی نوین» عموما حمایت قوی‌تری از اوکراین می‌کند، اما در مورد خاورمیانه مواضع ضعیف‌تری دارد. آن‌ها که خواهان جذب رای مسلمانان‌اند، خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین و وضع تحریم تسلیحاتی اسرائيل شده‌اند.

در شرایطی که رای‌دهندگان فرانسوی در انتخابات پیش‌رو درگیر مشکلات داخلی‌اند، اما فرانسه تضعیف شده با توجه به افزایش مشکلات، درگیری‌ها و تهدیدهای بین‌المللی، می‌تواند نقطه ضعفی برای اروپا و جهان محسوب شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمانی فرانسه؛ مارین لوپن و حزبش با امانوئل ماکرون چه خواهند کرد؟

اتحاد احزاب غیرهمگون برای شکست راست افراطی؛ آیا ماکرونیسم نیامده محکوم به رفتن است؟

زلزله سیاسی در فرانسه؛ راست‌‌گرایان برای تقابل با اتحاد چپ‌ها با راست‌گرایان افراطی هم‌پیمان شدند