Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اعتراف پدر امانوئل ماکرون به نقشه پسرش برای منحل کردن پارلمان ۲ ماه پیش از انتخابات پارلمان اروپا

ژان میشل ماکرون و فرانسواز نوگس پدر و مادر امانوئل ماکرون
ژان میشل ماکرون و فرانسواز نوگس پدر و مادر امانوئل ماکرون Copyright Gonzalo Fuentes/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Copyright Gonzalo Fuentes/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژان میشل ماکرون، پدر ۷۴ ساله رئیس‌جمهور فرانسه، اذعان کرده است که پسرش «دو ماه قبل از اعلام انحلال مجلس» قصد خود برای انجام این کار را به او اطلاع داده است.

آگهی

آقای میشل ماکرون روز چهارشنبه ۳ ژوئیه ( ۱۳ تیر) به خبرنگاران گفت امانوئل ماکرون در واقع قبل از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا تصمیم خود را برای انحلال مجلس گرفته بود، چرا که معتقد بود «مجلس شورای ملی غیرقابل اداره شده است».

این استاد سابق عصب‌شناسی دانشگاه که هنوز در شهر آمیان در زادگاه امانوئل ماکرون زندگی می‌کند، اضافه کرد: «تصمیم او برای انحلال، نتیجه انتخابات پارلمان اروپا نبود.»

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در فرانسه در روز یکشنبه ۹ ژوئن (۳۰ خرداد)، امانوئل ماکرون در اقدامی غیرمنتظره در تلویزیون ظاهر شد و خبر از انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام داد.

او در سخنرانی خود با اشاره به اینکه احزاب راست افراطی فرانسه شامل حزب «اجتماع ملی» توانسته‌اند تقریبا ۴۰ درصد آرا را در انتخابات به دست بیاورند، خطر «ظهور ملی‌گرایان و عوام‌فریبان» را گوشزد کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه در توجیه تصمیم خود گفت می‌داند می‌تواند روی رای‌دهندگان حساب کند تا «به جای اینکه در معرض تاریخ قرار بگیرند، خود تاریخ را بنویسند.»

امانوئل ماکرون به همراه پدر و مادرش در مراسم ادای سوگند ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۷
امانوئل ماکرون به همراه پدر و مادرش در مراسم ادای سوگند ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۷عکس: آسوشیتد پرس

پدر رئیس‌جمهور فرانسه درباره اینکه استدلال پسرش برای این کار چه بوده است، گفت: «او از این بیم داشت که حزب اجتماع ملی به قدرت برسد.»

وی اضافه کرد: «ماکرون معتقد بود که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۷، بهتر است فرانسه به جای ۵ سال تنها ۲ سال حکومت آنان را تجربه کند. به این معنی که این دو سال تا زمان انتخابات با در دست گرفتن قدرت عدم شایستگی خود را برای حکومت کردن نشان دهند و امیدوار باشیم که بیشتر از این قضیه پیش نرود.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

این استراتژی البته هیچگاه توسط رئیس‌جمهور فرانسه تایید نشده است.

پدر ۷۴ ساله رئیس‌جمهور در همین حال درباره اشتباهات پسرش گفت: «فکر نمی‌کنم او اشتباهات بزرگی مرتکب شود، شاید اشتباهاتی در نحوه اعلام مسائل داشته باشد. سیاستمداران زیادی وجود ندارند که بتوانند از بحرانی مانند جلیقه زردها خارج شوند.»

نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد حزب اجتماع ملی جایگاه نخست را به خود اختصاص داده و بعد از آن اتحاد نیروهای چپ در جایگاه دوم و حزب وابسته به امانوئل ماکرون در رده سوم قرار گرفته‌اند.

دور دوم انتخابات روز یکشنبه این هفته برگزار می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمانی فرانسه: گزارش‌ها از افزایش چشمگیر نرخ مشارکت در سایه احتمال قدرت‌گیری راست افراطی

انتخابات «مخاطره‌آمیز» فرانسه؛ تسلط افراط‌گرایان می‌تواند تهدیدی برای غرب باشد

انتخابات پارلمانی در فرانسه؛ برنامه‌های اصلی احزاب برای تغییر قانون مهاجران و گرفتن تابعیت چیست؟