Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

انتخابات پارلمانی فرانسه: گزارش‌ها از افزایش چشمگیر نرخ مشارکت در سایه احتمال قدرت‌گیری راست افراطی

انتخابات پارلمانی در فرانسه
انتخابات پارلمانی در فرانسه Copyright Thomas Padilla/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Thomas Padilla/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهروندان فرانسوی از ساعات اولیه صبح روز یکشنبه ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا در انتخاباتی شرکت کنند که ناظران آن را سرنوشت‌سازترین انتخابات پارلمانی در چند دهه اخیر این کشور می‌دانند.

آگهی

نتایج این انتخابات زودهنگام می‌تواند باعث تشکیل اولین دولت راست افراطی در فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم بدین‌ سو شود. تا ساعت ۱۷ به‌وقت محلی ۵۹.۳۹ درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کرده‌اند که نسبت به همین ساعت در انتخابات ۲۰۲۲ شاهد یک افزایش حدودا ۲۰ درصدی هستیم.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در اوایل ماه ژوئن پس از پیروزی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در انتخابات پارلمان اروپا، مجلس این کشور را منحل و اعلام انتخابات زودهنگام کرد.

شعبه‌های اخذ رای از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه باز شده‌اند و فرایند رای‌گیری تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. رای‌دهندگان مناطق فرامرزی فرانسه روز گذشته شنبه رای خود را به صندوق انداخته‌اند.

انتظار می‌رود نخستین نتایج رسمی اواخر یکشنبه اعلام شود. با این وجود به دلیل سیستم انتخاباتی فرانسه، تخمین توزیع دقیق کرسی‌ها دشوار است و احتمالا نتیجه نهایی تا دور دوم رای‌گیری در ۷ ژوئیه مشخص نخواهد شد.

در این انتخابات ۴۹.۵ میلیون رای‌دهنده ثبت‌نام شده، ۵۷۷ نماینده مجلس نمایندگان فرانسه را انتخاب خواهند کرد.

در این انتخابات سه بلوک سیاسی بزرگ در حال رقابت هستند: حزب راست افراطی «اجتماع ملی» ، ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون (آنسلامبل) و ائتلاف «جبهه مردمی جدید» متشکل از نیروهای چپ میانه، سبز و چپ.

اگر حزب اجتماع ملی اکثریت مطلق را در پارلمان به دست آورد، دیپلماسی فرانسه احتمالا به یک دوره آشفتگی بی‌سابقه وارد خواهد شد.

در این صورت جردن باردلا، رهبر حزب اجتماع ملی، می‌تواند نسبت به تشکیل کابینه اقدام کند. این در شرایطی است که امانوئل ماکرون گفته است حتی با وجود این اتفاق استعفا نخواهد کرد.

جردن باردلا، رهبر حزب اجتماع ملی
جردن باردلا، رهبر حزب اجتماع ملیعکس: آسوشیتد پرس

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت در ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه در دور اول انتخابات پارلمانی ۲۵.۹ درصد بود که نشان از افزایش حضور رای‌دهندگان در پای صندوق‌های رای در مقایسه با دوره قبلی می‌دهد.

در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۲، میزان مشارکت در ظهر ۱۸.۴۳ درصد ثبت شد که ۷ درصد کمتر نسبت به امسال است. ناظران می‌گویند مشارکت بیشتر نشان می‌دهد رای‌دهندگان احساس می‌کنند این انتخابات برایشان مهم‌تر از دفعه قبل است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

نتایج انتخابات جاری می‌تواند تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر حمایت فرانسه از اوکراین در جنگ علیه روسیه، وضعیت مهاجران در این کشور و همینطور نقش فرانسه در اتحادیه اروپا داشته باشد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب اجتماع ملی با ۳۳ تا ۳۶ درصد آرای مردمی پیشتاز است. پس از آن ائتلاف چپ «جبهه مردمی جدید» با ۲۸ تا ۳۱ درصد در رتبه دوم و ائتلاف میانه‌روی ماکرون با ۲۰ تا ۲۳ درصد در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

نامزدها در صورت کسب اکثریت مطلق آرا در حوزه انتخابیه خود می‌توانند در دور اول انتخاب شوند، اما این پدیده‌ای نادر است و معمولا کار در اکثر حوزه‌های انتخابیه به دور دوم می‌کشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوج‌گیری راستگرایان افراطی؛ دغدغه‌های پناهجویان افغان مقیم فرانسه چیست؟

انتخابات پارلمانی فرانسه؛ مارین لوپن و حزبش با امانوئل ماکرون چه خواهند کرد؟

نظرسنجی انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه: راست افراطی پیشتاز است