اتحادیه اروپا برای اولین بار بودجه‌ای را به تولید سلاح و مهمات اختصاص داد

استفاده از آتش توپخانه‌ای در جنگ اوکراین
استفاده از آتش توپخانه‌ای در جنگ اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان اروپا روز پنجشنبه با اختصاص بودجه ۵۰۰ میلیون یورویی به ظرفیت تولید تسلیحات و مهمات از جمله موشک‌های زمین به زمین و آتش توپخانه‌ای موافقت کرد.

آگهی

کمیسیون اتحادیه اروپا این طرح را دو ماه پیش به پارلمان این اتحادیه پیشنهاد کرده بود. این طرح بدون مخالفت جدی از سوی طیف‌های سیاسی مختلف در پارلمان اروپا به تصویب رسید. 

براندو بنیفی، نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا که عضو گروه سوسیالیست‌ها است درباره تصویب این طرح به یورونیوز گفت: «ما نباید از حمایت از ظرفیت دفاعی‌مان مانند آنچه با این طرح انجام می‌دهیم خودداری کنیم. به همین ترتیب خواهد بود که می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که اوکراین با کمبود مهمات برای دفاع از خود در برابر تهاجم نظامی روبرو نمی‌شود.»

ویل نینیستو، نماینده فنلاندی پارلمان اروپا نیز به یورونیوز گفت که مهماتی که با بودجه تعیین شده تولید خواهد شد به طور مشخص به «اوکراین» اختصاص می‌یابد. وی افزود: «در وهله دوم ظرفیت تسلیحاتی خودمان را که با حمایت از اوکراین کاهش پیدا کرده است تامین می‌کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این برای اولین بار خواهد بود که اتحادیه اروپا به طور مستقیم بودجه‌ای را به تولید سلاح اختصاص می‌دهد. امری که اسباب ناخرسندی برخی از نمایندگان چپگرای پارلمان اروپا را فراهم کرده است.

مارک بوتنگا، نماینده پارلمان اروپا به طور خاص در این مورد به «سودهای کلان» شرکت‌های فعال در عرصه تولید تسلیحات اشاره می‌کند. 

او می‌گوید: «جنگ اوکراین برای شرکت‌های تسلیحاتی یک نعمت بود. آنها سود کلان کسب می‌کنند و ما هم کمک هزینه برای تولیداتشان اختصاص می‌دهیم. این اشتباه بزرگی است.»

قرار است هزینه اختصاص یافته به تولید تسلیحات و مهمات از محل دو ردیف بودجه مختلف اتحادیه اروپا تامین شود. انتظار می‌رود که طرح تصویب‌شده تا پیش از تعطیلات تابستانی به تائید نهایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بر سر جنگ اوکراین چه باید کرد»؛ روسای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و آمریکا گفتگو کردند

طرح گروه ۷ برای کمک درازمدت به اوکراین؛ زلنسکی: جای عضویت در ناتو را پُر نمی‌کند

اگر ترامپ رییس جمهور بود، جنگ اوکراین چه می‌شد؟