جنجالی‌ترین خط لوله گاز دنیا؛ وزرای انرژی اوکراین و روسیه دیدار می‌کنند

جنجالی‌ترین خط لوله گاز دنیا؛ وزرای انرژی اوکراین و روسیه دیدار می‌کنند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر انرژی روسیه می گوید کشورش سعی دارد در ماه ماه آینده برای حل مشکل گاز صادراتی روسیه به اروپا با مقامات اوکراینی مذاکره کند.

آگهی

هرچند نشست میانجی گری بین روسیه و اوکراین از سوی اتحادیه اروپا برای حل مشکل گاز صادراتی روسیه در روز دوشنبه بدون دستیابی به راه حلی پایان یافت اما وزیر انرژی روسیه می گوید در این راستا دیداری بین وزرای انرژی دو کشور اوکراین و روسیه در ماه مه آینده برگزار خواهد شد.

در این جلسه دو کشور درباره حل مشکل و تنش های ناشی از لوله های گاز صادراتی روسیه به اروپا گفتگو و مذاکره خواهند کرد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه می گوید این کشور قصد دارد برای همیشه راه حلی برای چالش ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین پیدا کند.

خط لوله گازی نورد استریم که پروژه دوم آن با وجود مخالفت ها درجریان است بدلیل تنش و جنگ میان اوکراین و روسیه بیش از پنج سال است که تحت تاثیر نزاع دو کشور قرار دارد. این در حالی است که اتحادیه اروپا بزرگترین خریدار انرژی فسیلی روسیه و آلمان ابرقدرت اقتصادی این اتحادیه مهم ترین مشتری نفت و گاز روسیه است.

اخیرا دولت آلمان اعلام کرد علاقه مند است همچنان با وجود مخالفت آمریکایی ها پروژه خط لوله گازی «نورد استریم دو» تکمیل شود. از سوی دیگر و ماه گذشته سفیر ایالات متحده در آلمان به آن دسته از شرکت‌های آلمانی که قصد مشارکت در اجرای پروژه خط لوله دوم انتقال گاز روسیه به اروپا را دارند، هشدار داد.

ریچارد گرِنِل، سفیر آمریکا در آلمان با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های آلمانی متقاضی ایفای نقش در پروژه احداث خط لوله دوم گاز روسیه به اروپا آنها را تهدید کرد که در صورت انجام اقدامی در این زمینه، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت.

طول این خط لوله گاز ۱۱ میلیارد دلاری نزدیک به ۱۳۰۰ کیلومتر است. این پروژه خط لوله گاز از میادین گاز طبیعی روسیه آغاز و با عبور از خاک اوکراین، تا آلمان ادامه خواهد داشت.

بزرگترین شرکت نفت و گاز اوکراین با انتقاد از روسیه و شرکت گازپروم این کشور می گوید دولت روسیه قصد دارد پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ را تمام کند و سپس وارد مذاکره با اوکراینی ها شود. 

گفته می شود نایب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، ماروس سفکوویچ موفق شده است پیشنهادی به دو کشو اوکراین و روسیه بدهد تا این دو کشور به توافقی ده ساله در زمینه صادرات گاز روسیه به اروپا دست پیدا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت تیموشنکوها با یک کمدین؛ نگرانی از تقلب در انتخابات اوکراین

امید به صلح و ثبات با آغاز پروژه خط لوله گاز «تاپی»

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است