بحران مهاجرت؛ هشدار سازمان عفو بین الملل به اتحادیه اروپا

بحران مهاجرت؛ هشدار سازمان عفو بین الملل به اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان عفو بین الملل می گوید اتحادیه اروپا با پروژه شناسایی مهاجران در آفریقا و قراردادن آنها در کمپ های پناهجویان حقوق بشر و منشور سازمان ملل را زیر پا می گذارد.

آگهی

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای نسبت به اثرات مخرب پروژه اروپایی جداسازی پناهجویان اقتصادی و دیگر پناهجویان هشدار داد. سازمان عفو بین الملل در این بیانیه تاکید کرده است راه حل اروپا در شناسایی پناهجویان بیش از ورود به اروپا «غیرانسانی»  و خلاف منشور حقوق بشر سازمان ملل است. 

طبق طرح پیشنهادی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، اروپا در همکاری با کشورهای آفریقایی که آخرین مقصد پناهجویان پیش از ورود به اروپا هستند سعی خواهد کرد که پناهجویان را در اردوگاه های مخصوص قرارداده و آنها را شناسایی کند. 

 ایورنا مک کرگور، رئیس سازمان عفو بین الملل در اروپا به خبرنگاران گفت: « با توجه به تجربیات ما و آنچه که در استرالیا در سال های اخیر شاهد بوده ایم، این طرح اروپایی جداسازی و شناسایی پناهجویان نگرانی های بیشتری برای پناهجویان ایجاد می کند. آیا باز همانگونه که دولت استرالیا اردوگاه های مرگبار برای پناهجویان درست کرده است اروپا هم می خواهد همان راه را برود.» 

سازمان عفو بین الملل از کشورهای اروپایی میزبان پناهجویان خواسته است برای احترام به حقوق و حرمت انسانی همچنان پناهجویان را در اردوگاه های اروپایی میزبانی کنند تا کنترل بیشتری داشته باشند. برای این سازمان تفاوتی میان دلیل پناهجویی وجود ندارد و طبق منشور حقوق بشر انسان ها باید بتوانند آزادانه مهاجرت کنند چه برسد که تحت فشارهای مختلف انسانی باشند. 

هشدارهای سازمان عفو بین الملل در حالی منتشر می شود که اروپا پیشاپیش با کشورهایی چون ترکیه و افغانستان پیمان هایی برای کنترل پناهجویان بسته است. دولت افغانستان به ازای میزبانی از هر شهروند افغان اخراجی از اروپا از سوی اتحادیه اروپا پاداش می گیرد.  اروپا همچنان با برخی از کشورهای آفریقایی از جمله لیبی پیمان هایی برای کنترل خروج مهاجران دارد. 

سازمان عفو بین الملل در گزارشی که در ماه دسامبر گذشته منتشر شد کشورهای عضو اتحادیه اروپا را متهم کرد که در ساختار پیچیده سوءاستفاده و بهره برداری از پناهجویان و مهاجرین توسط گارد ساحلی لیبی با دولت این کشور همکاری کرده اند و یکی از عوامل اصلی وقوع «برده داری» در لیبی هستند.

در این گزارش می خوانیم به عنوان مثال دولت ایتالیا با نادیده گرفتن شکنجه‌ها و سرکوب هایی که گارد ساحلی لیبی به مهاجران روا می دارد بنوعی یکی از مهمترین کشورهای اروپایی همدست با متهمان پرونده برده داری و شکنجه پناهجویان است. این گزارش سازمان عفو بین الملل بارها تاکید می کند که دولت‌های اروپایی با حمایت از ساختارهای ضد مهاجرتی و حمایت بی‌شائبه از دولت لیبی به «درماندگی و بدبختی وحشتناک پناهجویان» در این منطقه کمک می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آسوشیتدپرس: چینی‌ها به دنبال پناهندگی در آمریکا هستند

انتقاد عفو بین‌الملل از رویکرد اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر

شکنجه جنسی گسترده مهاجران عازم اروپا در بازداشتگاه‌های لیبی