«اروپا نقش فعالی در حل بحران سوریه نداشته است»

«اروپا نقش فعالی در حل بحران سوریه نداشته است»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که روسای جمهور سه کشور ایران و ترکیه و روسیه در آنکار با یکدیگر دیدار و درباره بحران سوریه گفتگو می کنند نقش اتحادیه اروپا درباره بحران سوریه چه بوده است؟

آگهی

روسای جمهور ایران و ترکیه و روسیه در آنکارا دیدار می کنند تا درباره راه حل های خروج بحران سوریه تصمیم گیری کنند. همزمان اتحادیه اروپا قصد دارد نقش مهمی در حل این بحران ایفا کند.

آنگونه که در چند ماه اخیر اتحادیه اروپا نشان داده است بحران سوریه تنها با آتش بس بین تمامی طرف های درگیر بدست آید. این در حالی است که در پی آخرین آتش بسی که در سوریه بدست آمده آن چنان که باید و شاید موثر نبود و در یکماه گذشته پس از این آتش بس نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از شهروندان که در میان زنان و کودکان زیادی به چشم می خورند جان خود را از دست دادند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین واکنش به درگیری ها در سوریه انتقاد خود را از عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه نشان داد و اعلام کرد: « عمليات نظامي ترکيه در عفرين سوريه مي توان منجر به انحراف در راه حل هاي سياسي براي خاتمه درگيريهاي سوريه شود.»

وی همچنان گفت: «جنگ نبايد مانع از دست يافتن به صلح شود ، مبارزه با گروههاي تروريستي که سازمان ملل مشخص کرده بايد در دستور کار باشد و ترکيه بعنوان يکي از کشورهاي تضمين کننده روند آستانه عهده دار نقش و مسئوليت مهمي در اين مقوله است که بايد به آن توجه کند.»

سینان اولگون کارشناس موسسه کارنگی به یورونیوز در این باره می گوید: «اتحادیه اروپا در سال های اخیر آن چنان که باید نقش خود را برای حل بحران سوریه بازی نکرده است. شاید رهبران اتحادیه در آینده تغییری در این باره بدهند. چرا که بی تردید جهان نیز برای حل بحران سوریه به نقش فعال تری از سوریه اتحادیه اروپا نیازمند است.» به گفته این تحلیلگر بحران سوریه اروپا به عنوان مرکز صلح جهانی و تعامل باید بتواند راه حلی اساسی برای بحران سوریه بیابد.  

یکی از مهم ترین کمک هایی که اتحادیه اروپا در ماه های اخیر به حل بحران سوریه کرده است کمک های مالی این کشور به مهاجران و پناهجویان این کشور مستقر در ترکیه است. اتحادیه متعهد شده است تا پایان سال ۲۰۱۸ مواد خوراکی و ضروریات اولیه زندگی نیمی از پناهجویان مستقر در اردوگاه ها را برآورده کند.

همزمان در ماه گذشته اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی علیه برخی از شخصیت های حقیقی دولت سوریه وضع کرد. اتحادیه اروپا دلیل وضع تحریم های جدید را شرکت این افراد در کشتار مردم سوریه اعلام کرد. اما مهم ترین اتفاق برگزاری کنفرانسی است که در میانه های ماه آوریل بروکسل میزبان آن خواهد بود. قرار است بسیاری از گروه های مخالف بشار اسد در پایتخت اتحادیه اروپا درباره آینده این کشور و راه حل های پایان دادن به جنگ داخلی گفتگو و تصمیم گیری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه نیروی زمینی روسیه از راه دور در سوریه پیروز می‌شود؟

اعلان پیروزی کامل ارتش سوریه در غوطه: جیش‌الاسلام آخرین پایگاه شورشیان حومه دمشق را ترک می‌کند

آنکارا میانجیگری فرانسه بین ترکیه و کردها در شمال سوریه را نمی پذیرد