خطر رشد بنیادگرایی اسلامی در زندان‌های اروپا

خطر رشد بنیادگرایی اسلامی در زندان‌های اروپا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی از کسانی که در حملات تروریستی در اروپا دست داشتند، در زندان به اندیشه‌های بنیادگرایانه و خشونت محور رسیده بودند.

آگهی

کارشناسان بنیادگرایی در بروکسل به مسئولان اتحادیه اروپا خطر رشد بنیادگرایی در زندان‌ها را گوشزد کردند زیرا به گفته آن‌ها زندان‌های اروپا یکی از مهم‌ترین مکان هایی هستند که در آن بنیادگرایان اسلامی بر ذهن افراد تأثیر می‌گذارند و رفتارهای خطرناک را به آنان آموزش می‌دهند.

برخی از کسانی که در حملات تروریستی در اروپا دست داشتند، در زندان به اندیشه‌های بنیادگرایانه و خشونت محور رسیده بودند. ولی آیا زدودن بنیادگرایی از اندیشه آن‌ها امکان‌پذیر است؟

گری مک نالی رئیس کنفدراسیون عفو مشروط اروپا در این زمینه به یورونیوز گفت: «ما لزوماً قادر نیستیم آنچه را در فکر افراد می‌گذرد عوض کنیم. اما می‌توانیم در زمینه عمل و رفتار روی آن‌ها تأثیر بگذاریم زیرا عمل و رفتار آنهاست که دیگران را تهدید می‌کند و خسارت به بار می‌آورد.»

زندانبانان فرانسه اخیر از سوی زندانیانی مورد حمله قرار گرفتند که برخی از آن‌ها احتمالاً به بنیادگرایان پیوسته بودند.

بیشتر بخوانید:

درگیری شدید زندانبانان ناراضی فرانسه با پلیس

اعتصاب سراسری زندانبان‌های فرانسوی و نگرانی‌های مقامات امنیتی

مراد بن جلالی، یکی از زندانیان پیشین گوانتانامو در مورد نقش شرایط زندان در شکل‌گیری تفکر بنیادگرایانه به خبرنگار یورونیوز گفت: «زندان یک مکان خنثی نیست، بلکه جایی با شرایط سخت است. بنا بر این برخی زندانیان مذهبی تر هم می‌شوند زیرا مثلاً فکر می‌کنند مذهب به آن‌ها قدرت تحمل می‌دهد. و زمانی که مذهبی تر شدند، پرسش هایی در مورد مذهب برایشان پیش می‌آید، پرسش هایی مشروع که پاسخ آن را هر جایی بتوانند جستجو می‌کنند و اگر یک فرد بنیادگرا سر راهشان سبز شود، مشکل از همان جا آغاز می‌شود.»

اتحادیه اروپا قطعاً تمایل ندارد که زندان‌ها به زمین حاصلخیزی برای رشد بذر تروریسم تبدیل شوند، بنا بر این تصمیم دارد تا با طرح‌های مناسب این خطر را کاهش دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا لندن، پاریس و بروکسل هدف مطلوب تروریست‌ها هستند؟

عبدالحمید اباعود، مغز متفکر حملات تروریستی پاریس کیست؟

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است