کاهش میزان مرگ و میر ناشی از ایدز در جهان

کاهش میزان مرگ و میر ناشی از ایدز در جهان
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طی سال گذشته میلادی روزی پنج هزار نفر به ایدز مبتلا شده اند

آگهی

به گفته سازمان ملل شمار مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز از سال ۲۰۰۵ بطور عمده‌ای کاهش پیدا کرده و به نصف رسیده است. سازمان ملل در آخرین گزارش خود درباره این بیماری همه گیر که از سال ۱۹۸۰ تاکنون جان بیش از ۳۵ میلیون نفر را گرفته است اعلام کرده که در سال گذشته میلادی نزدیک یک میلیون و هشتصد هزار نفر به ویروس اچ ای وی آلوده شده اند که نسبت به سال ۲۰۱۵ یک کاهش ۳۰۰ هزار نفری را نشان می دهد. به این ترتیب شمار افراد مبتلا به این ویروس در سال ۲۰۱۶ به ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. با این حال شمار افرادی که در سال ۲۰۱۶ بر اثر ایدز جان خود را از دست داده اند حدود یک میلیون نفر بوده است که نسبت به سال پیش از آن ۱۰۰ هزار نفر کمتر است.

اولین بار ایدز قربانیانش را از قاره آفریقا آغاز کرد و در چهاردهه گذشته آفریقا بیشترین تلفات را نیز از ایدز داشته است. در گزارش سازمان ملل می خوانیم که آمار مرگ و میر ناشی از ایدز در شرق و جنوب آفریقا نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی ۳۰ درصد کاهش داشته است. در کشورهایی چون موزامبیک، مالاوی و اوگاندا با کاهش ۴۰ درصدی قربانیان ایدز مواجه بوده ایم اما همچنان وضعیت غرب و مرکز و شمال آفریقا و همچنین خاورمیانه نگران کننده است. این وضعیت در اروپای شرقی و آسیای مرکزی به درجه هشدار رسیده است.

همچنین میانگین سن افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ به ده سال افزایش پیدا کرده است. مقامات سازمان ملل می گویند اطلاع رسانی یکی از مهمترین عوامل پیشرفت مبارزه با این بیماری مرگبار است. با این حال در این گزارش می خوانیم که پیشرفت روند مبارزه و نابودی ایدز در تمام دنیا بطور یکسان پیشرفت نکرده است. آمار خاورمیانه و شمال آفریقا همچنین آمار شیوع این بیماری در اروپای شرقی و آسیای جنوب شرقی با افزایش همراه است. در خاورمیانه و شمال آفریقا آمارمرگ و میر ناشی از ایدز در سال ۲۰۱۰، ۳۸ درصد بوده و در سال ۲۰۱۶ با پیشرفت ده درصدی به ۴۸ درصد رسیده است. همچنین آمار مرگ و میر در خاور دور و اروپای شرقی افزایش ده درصدی داشته است.

به گفته سازمان ملل در سال ۲۰۱۶، ۱۹.۵ میلیون نفر از ۳۶.۷ میلیون بیمار مبتلا به ایدز تحت معالجه‌های کامل قرار گرفته اند. همچنین در سراسر جهان شمار قربانیان از ۱.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ به یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

آخرین تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد امید به زندگی مبتلایان به ویروس «اچ آی وی» از سال ۱۹۹۶ میلادی حدود ۱۰ سال افزایش یافته است. تجویز شیوه درمانی ویژه موسوم به استفاده از «داروهای سه گانه» عامل مهم این روند معرفی شده است. همچنین سازمان ملل اعلام کرده است داروهای تجویزی جدید برای مقابله با ویروس اچ آی وی عوارض جانبی کمتری دارند، بنابراین بیمار داروهای کمتری مصرف می کند، امری که موجب می شود ویروس مقاومت کمتری نسبت به روند درمان داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از ۷۸ تن از ساکنان روستایی در چابهار مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ «قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند»