مشکلات گردشگری انبوه در بارسلون

مشکلات گردشگری انبوه در بارسلون
نگارش از Hans von der Brelie
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

الکساندرا و فدریکا ظاهر و رفتاری مشابه گردشگران دارند اما آنها دو کارآگاه خصوصی هستند که در شهر بارسلون اسپانیا به دنبال آپارتمانهای گردشگری

الکساندرا و فدریکا ظاهر و رفتاری مشابه گردشگران دارند اما آنها دو کارآگاه خصوصی هستند که در شهر بارسلون اسپانیا به دنبال آپارتمانهای گردشگری غیرقانونی می روند.

جد پدری آلکساندرا یک آژانس کارآگاهی خصوصی را در سال ۱۹۲۷ پایه گذاری کرد. الکساندرا این سنت خانوادگی را در چهارمین نسل ادامه داده است. او که تحصیلات کارآگاهی خود را به تازگی به اتمام رسانده اینک همراه با فدریکا، جرم شناس از ایتالیا، به یکی از اولین مأموریتهای خودش رفته است.

حدود ۲۷ میلیون گردشگر سالانه از بارسلون بازدید می کنند. برنامه های اینترنتی پررونق (همچون ایر بی اند بی) گردشگران را به طرف آپارتمانهای خصوصی سوق می دهند که بسیاری از آنها اجازه پذیرایی از گردشگران را ندارند.

الکساندرا و فدریکا به دنبال آنها هستند.

الکساندرا الیور، کارآگاه خصوصی در برابر یکی از آپارتمانهای مشکوک به اجاره غیرقانونی می گوید: «روی در این آپارتمان نوشته شده که اینجا دفتر وکالت است اما این با واقعیت منطبق نیست. این آپارتمان به عنوان آپارتمان گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید صدای گردشگران خارجی را در داخل بشنوید. احتمالا آپارتمان اجاره داده شده است و افرادی درون آن هستند.»

“آدرس سایت الکساندرا الیور، کارآگاه خصوصی”:
http://www.detectivesoliver.com/index.php?sec=1&lng=en

استفاده از شماره شناسایی افراد فوت شده برای اجاره دادن آپارتمانها

الکساندرا هنگامی که تنها ۹ سال سن داشت پدرش را در مأموریتهای کاراگاهی همراهی می کرد. مشکلات با گردشگران غیرقانونی در سه سال گذشته زیاد شده است. چهارصد مورد مشابه توسط این گروه مورد رسیدگی قرار گرفته است. این موارد بیشتر برای فرار از مالیات، کلاه برداری از صاحبان آپارتمانها و قراردادهای تقلبی با استفاده از شماره شناسایی افراد فوت شده، رخ می دهد.

طرح متقلبان بسیار آسان است: آنها یک آپارتمان را به طور قانونی و به قیمت ارزان اجاره می کنند و سپس آن را به شکل غیرقانونی با تعرفه بالای سکونت شبانه به فرد دیگری اجاره می دهند و به این ترتیب پول زیادی بدست می آورند.

جوزپه ماریا الیور، کارآگاه خصوصی می گوید: «از یک آپارتمان غیرقانونی، فرد اجاره کننده می تواند تا ۲۵، ۳۰ یا ۳۵ هزار یورو در سال، بسته به اندازه آپارتمان و بدون پرداخت مالیات بدست آورد. این پول سیاه است. تحقیقات من درباره کسانی که به شکل غیرقانونی خانه را به گردشگران بازاجاره می دهند، من را با مورد فردی مواجه کرد که به تنهایی به اجاره ۵۰ آپارتمان غیرقانونی می پرداخت. او تنها یک نفر بود. وقتی با مشکل مواجه شد والدین یا دوست دخترش را به عنوان واسطه قرار داد تا به کارش ادامه دهد و کسب و کار در سایه خودش را متنوع کرده باشد.»

“مقاله روزنامه گاردین درباره برنامه ضد گردشگری شهردار جدید بارسلون”:
http://www.theguardian.com/world/2015/jun/13/ada-colau-barcelona-spain-mayor-targets-tourists

برنامه شهردار چپگرای جدید برای مقابله با گردشگری

انتخابات محلی اما تغییر بزرگی در بارسلون ایجاد کرد. شهردار چپ افراطی در این شهر به قدرت رسید و ضرب الاجل موجود برای آپارتمانهای گردشگری را به تعداد بیشتری از آنها گسترش داد. او تاکنون در حدود ۳۰ پروژه هتل را متوقف کرده است. انقلابی واقعی در شهری که ۱۲۰ هزار نفر در آن در بخش گردشگری کار می کنند و ۱۴ درصد ثروت بارسلون از آن زاده می شود.

با دیوید ریبا، مدیر یک آژانس قانونی اجاره آپارتمانهای خصوصی به گردشگران ملاقات کردیم. او سالها پیش کارش را با یک آپارتمان آغاز کرد. امروز اما او ۱۰۰ آپارتمان گرانقیمت را به گردشگران اجاره می دهد. به گفته او تعداد اجازه اجاره آپارتمان گردشگری باید افزایش یابد. او سیاست مقابله با اجاره آپارتمانها توسط شهر بارسلون را به شدت محکوم می کند.

دیوید ریبا می گوید: «با این ضرب الاجل جدید ما با آپارتمانهای غیرقانونی بیشتری برای اجاره مواجه خواهیم بود. این امر هم اکنون در بخش تاریخی شهر رخ داده، جایی که ده سال می شود که مهلت قانونی تعیین شده است. نتیجه اش هم این بوده که اکنون ۱۰۰ ساختمان خالی و بدون استفاده داریم.»

مشکل جشن و شادی گردشگران برهنه در بارسلون

تابستان گذشته پس از آنکه گروهی از گردشگران ایتالیایی برهنه در خیابانها و مغازه های محله بارسلونتای بارسلون به شادی پرداختند، اعتراضاتی با مضمون ضد گردشگری رخ داد. بارسلونتا یک کیلومتر مربع مساحت دارد و ۷۰ آپارتمان گردشگری قانونی و ۱۵۰۰ آپارتمان گردشگری غیرقانونی در آن وجود دارد.

انجمن های محلی تخمین می زنند که رقمی بالغ بر ۹ میلیون یورو سالانه بر اثر اجاره غیرقانونی آپارتمانهای گردشگری رد و بدل می شود. در ظرف دو سال گذشته گردشگران تمام مدت به جشن و سرور و مصرف افراطی مشروبات الکلی مشغول بوده اند.

مانل مارتینز، عضو انجمن محلی در بارسلونتا می گوید: «من دختری ۱۲ ساله دارم و مایل نیستم که او با مغازه هایی که برای اینگونه گردشگران ساخته شده مواجه شود. این مغازه ها بدون کنترل، به فروش بی حد و مرز مشروب الکلی می پردازند. این گردشگران وقتی مست می شوند در ورودی درها و راهروهای ساختمانها ادرار می کنند. همسایه ها با افراد مستی که در راه پله ها خوابیده اند روبرو می شوند. مشکل ادرار کردن در خیابانها و استفراغ کردن آنها در ایستگاههای اتوبوس است.»

بارسلونا پنج کیلومتر ساحل شهری دارد که از ماه مه تا سپتامبر سه میلیون نفر از آن بازدید می کنند. امسال با وجود گرما این رقم می تواند افزایش بیابد و مصرف الکل ممکن است مشکل ساز شود. رفتگران ساحل خسته هستند. آنها روزانه ۲,۵ تن بطری خالی و قوطی از ساحل جمع آوری می کنند. این کار مجانی انجام نمی شود: بارسلون باید هر سال یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو برای تمیز نگه داشتن ساحلش بپردازد. یک کارگر تمیز کننده ساحل می گوید مصرف الکل در ساحل شبانه روز ادامه دارد.

پدرو آنتونیو سانچز اسکالرا، تمیزکننده ساحل می گوید: «همیشه با افراد عجیب و شرایط شگفت انگیز به خاطر مصرف بیش از حد الکل روبرو می شوم. افرادی را می بینم که روی ساحل خوابشان برده و اوضاع بدی دارند و یا در حال گریه از حال رفته اند. گاهی افراد مست به ماشین تمیز کننده ساحل آویزان می شوند و گریه می کنند و بعد غش می کنند. گاهی هم با یکدیگر کتک کاری می کنند.»

جریمه ۹۰ هزار یورویی برای اجاره غیرقانونی آپارتمانها

شهردار جدید پیشنهاد تبدیل آپارتمانهای گردشگری به محل اسکان افراد کم درآمد را ارائه کرده است.

الیزابت کاسانیاس، رئیس موسسه حمایت از اجاره دهندگان اما استدلال می کند که اجاره آپارتمانها به گردشگران یک منبع درآمد امن برای خانواده هایی است که شغلشان را از دست داده اند و برای پرداخت رهن خانه شان مشکل دارند. در مقابل اما اجاره غیرقانونی می تواند خطرناک باشد و جریمه ای ۹۰ هزار یورویی به دنبال داشته باشد. با این حال اجاره دهندگان قانونی هم خود را در معرض اتهام حس می کنند. به گفته الیزابت کاسانیاس سیاستمداران مشکلات را به گردن آنها می اندازند.

الیزابت کاسانیاس می گوید: «دولت محلی جدید و قدیم آپارتمانهای گردشگری را متوقف کردند و اجازه اجاره جدیدی صادر نکردند. پیامدهای این تصمیمها برای گردشگران و خانواده هایی که آپارتمان اجاره می دهند، ناگوار است. برای شرکتهای کوچک و کارآفرینی و مشاغل هم بد است.»

امروزه آپارتمانهای خصوصی اینترنتی تعدادشان از اتاقهای هتل بیشتر شده است. شهردار بارسلون به این مسئله واکنش نشان داده و بنا به دستور او آپارتمانهای اجاره داده شده از طریق اینترنت مجبور هستند که مالیات گردشگری پرداخت کنند و باید به ثبت برسند و از نظر زمانی باید محدود شوند. ضمن اینکه صاحبان آپارتمانها مجبور هستند که شب را در آپارتمانشان بخوابند.

اعتراض نسبت به زیر سوال رفتن هویت شهر بارسلون

آیا موج گسترده گردشگری علت افزایش قیمت اجاره ها و املاک است؟ مغازه آنگلر در دهه ۱۸۵۰ افتتاح شده است. صاحب آن، دانیل کالیکو اما به زودی آن را تعطیل خواهد کرد. تمام مغازه های سنتی اطراف هم جای خود را به زیرساختهای گردشگری همچون کافی شاپهای فانتزی بی حد و حصر داده اند.

دانیل کالیکو، مغازه دار می گوید: «محله در حال از دست دادن هویت خویش است. اکنون دیگر قیمت اجاره مغازه ها حد و مرز ندارد و باید باز مورد مذاکره قرار گیرند. شرایط دشواری است. بسیاری از کسبه در این محله مجبورند کارشان را تعطیل کنند زیرا دیگر توانایی پرداخت اجاره های سنگین را ندارند برای مساحت مغازه ای اینچنینی آنها باید ماهانه اجاره ای ۵ هزار یورویی به جای هزار یوروی قدیم پرداخت کنند.»

“تارنمای اینترنتی مغازه آنگلر”:
http://www.casacalico.es/

“مقاله روزنامه گاردین درباره ناخرسندی مردم بارسلون از گردشگران”:
http://www.theguardian.com/travel/2015/jun/28/will-people-barcelona-revolt-against-soaring-tourist-numbers

تعداد زیاد گردشگران گردشگری را نابود می کند

تعداد روبه افزایش کشتی های تفریحی بزرگ نیز به محل مناقشه تبدیل شده است. این کشتی ها صبح ها می آیند و هزاران گردشگر روزانه را پیش از ترک بارسلون در هنگام عصر، به شهر می آورند. آنها از یک محل گردشگری به محلی دیگر می روند در حالی که پولی را در شهر خرج نمی کنند.

ما با نوریا کوآدرادو که کتابی به نام «رویای بارسلون» منتشر کرده ملاقات کردیم. خلاصه حرف او این است که بارسلون شهری است که با رقم بیکاری دو رقمی مواجه است و نابرابری در این شهر تنها بین محله ها نیست بلکه تفاوت بین ساکنان و گردشگران را هم شامل می شود. او هشدار می دهد که بارسلون به نقطه عطفی نزدیک می شود که تعداد زیاد گردشگران، گردشگری را نابود می کند.

نوریا کوآدرادو، نویسنده می گوید: «بیست سال پیش به دلیل بازی های المپیک ۱۹۹۲ بارسلون یکی از مهمترین شهرهای جهان بود و وجهه بسیار خوبی داشت. امروز بارسلون بخشی از جایگاه خود در رتبه بندی جهانی را از دست داده است. وجهه آن همچنان کم و بیش خوب و کارآمد است اما اگر افزایش فراوان تعداد گردشگران به این شکل پیش برود، وجهه ما زیر سوال می رود.»

اما مشکل تنها به بارسلون مربوط نمی شود. کمیسیون اروپا هم در حال آماده سازی طرحی برای سامان دادن کسب و کار اجاره دادن آپارتمانهای خصوصی در سراسر اروپا است. امری که شکلی قانونی از قاعده مند کردن ممنوعیت قول و قرارهای بازار سیاه تارنماهای اینترنتی گردشگری است تا به اجاره دهنده و مشتریان مسئولیتهایشان یادآوری شود. قانون اتحادیه اروپا تا چند ماه دیگر آماده خواهد بود اما آیا این امر برای جلوگیری از افراط در گردشگری انبوه کافی خواهد بود؟

۱ جوزپه الیور: آپارتمانهای گردشگری غیرقانونی به سرقت رفته اند

جوزپه الیور، کارآگاه مستقر در بارسلون به دنبال آپارتمانهایی که غیرقانونی اجاره داده شده اند می رود. او در مورد ساختار در سایه این کسب و کار غیر قانونی توضیح می دهد. برای شنیدن کل مصاحبه او به زبان کاتالان می توانید از این لینک استفاده کنید:
es.euronews.com/2015/07/31/josep-oliver-a-la-caza-de-los-apartamentos-turisticos-ilegales

۲ مانل مارتینز: ما تحت سلطه گردشگران مست هستیم

در محله بارسلونتا که در قدیم محله ماهی گیران بوده است، یورونیوز با مانل مارتینز، رئیس یک انجمن محلی ملاقات کرده است. او نسبت به اجاره غیرقانونی آپارتمانهای گردشگری، اجاره های بالا و مشکلات گردشگران مست معترض است. با استفاده از این لینک می توانید مصاحبه کامل او را به زبان اسپانیایی بشنوید:
es.euronews.com/2015/07/31/el-turismo-de-masas-invade-la-barceloneta

۳ الیزابت کاسانیاس: ما قربانی هستیم

در بارسلون یورونیوز با الیزابت کاسانیاس، رئیس موسسه حمایت از صاحبان آپارتمانهای اجاره داده شده گفتگو کرده است. او نسبت به کارزار به راه افتاده بر ضد آپارتمانهای اجاره ای معترض است و معتقد است آنها نباید قربانی اشتباهات سیاسی شوند. برای شنیدن کل مصاحبه او به زبان اسپانیایی می توانید از لینک زیر استفاده کنید:
es.euronews.com/2015/07/31/elizabeth-casanas-somos-los-chivos-expiatorios

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها