آیا نسل من باید بازنشستگی نسل قبل را بپردازد؟

آیا نسل من باید بازنشستگی نسل قبل را بپردازد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این برنامه سخن شما، سوفی از سوییس پرسیده است : «الان افرادی که در دوران افرایش زادوولد، پس از جنگ جهانی دوم در دهه های پنجاه و شصت به دنیا آمده اند، به سن بازنشستگی رسیده اند. چه طور نسل من باید هزینه بازنشستگی پدران و مادران مان را بپردازد؟»

جان وودال، از دفتر بین المللی کار و متخصص ارشد در امور تامین اجتماعی به این سوال پاسخ می دهد :«اگر بخواهیم پاسخ خوبی برای این پرسش پیدا کنیم، باید آن را به شکل درست مطرح کنیم. فکر می کنم باید توجه کنیم که همه مشکلات ناشی از پدیده افزایش زادوولد در دهه های ۵۰ و ۶۰ نیست.

درست است که عدم توازن برخاسته از این است که تعداد افراد مسنی که انتظار دریافت بیمه بازنشستگی دارند، بیشتر از کسانی است که کار می کنند، مالیات می دهند و در نتیجه پول این سیستم را تامین می کنند. اما چیزی که فکر می کنم مهم تر است، طول عمر است که روز به روز بیشتر می شود. باید راه های درستی برای مواجهه مؤثر با این موضوع پیدا کنیم

یک راه، افزایش بودجه ای ست که به روش های مختلف برای بازنشستگی کنار گذاشته می شود، یعنی سهم افراد را بیشتر کنیم که البته با فشارهای اقتصادی فعلی طرفدار ندارد.

راه حل دوم این است که عواید بیمه بازنشستگی را کاهش دهیم. یک چنین راه حلی در کشورهائی مثل یونان به کار رفته است. در این صورت باید به این پرسش پاسخ دهید که آیا عادلانه است که بار سنگین این مشکل بر دوش بازنشسته ها گذاشته شود؟ این بار باید بر دوش همه جامعه باشد که البته جای بحث دارد.

راه سوم این است که با افزایش سن بازنشستگی توازن را به سیستم بازگردانیم. فعلا در بیشتر کشورها به نظر می رسد که این بهترین راه حل باشد که لزوما راه حل ایده آل نیست. اما اگر این فرآیند به تدریج طی چند ین سال انجام شود، شاید بهترین راه برای حل این مشکل باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها