NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پژوهشگران به حل معمای منشا کویید-۱۹ نزدیک‌تر شدند؛ حیوانی یا آزمایشگاهی؟

عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پژوهشگران در یک تحلیل ژنتیکی جدید به بررسی گونه‌های حیواناتی پرداخته‌اند که در بازار ووهان حضور داشتند و ممکن است کووید-۱۹ را به انسان‌ها منتقل کرده باشند.

آگهی

محققان فهرستی از حیوانات احتمالی حاضر در بازار شهر ووهان چین، که گمان می‌رود منشا پاندمی کووید-۱۹ باشد، تهیه کرده‌اند. 

آنها در این مطالعه که روز پنج‌شنبه در مجله «Cell» منتشر شد، داده‌های ژنتیکی بیش از ۸۰۰ نمونه جمع آوری شده از بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان مورد بررسی قرار دادند. این نمونه‌ها از اول ژانویه ۲۰۲۰ توسط مقامات چینی جمع آوری شده‌اند.

هرچند دانشمندان چینی پیشتر توالی‌های ژنتیکی را منتشر کرده بودند، اما حیوانات احتمالی آلوده به ویروس کرونا را شناسایی نکرده بودند.

مایکل وروبی، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه آریزونا، در بیانیه‌ای گفت: «این احتمالاً آخرین مجموعه از داده‌های مستقیم از بازار ووهان است و به نوعی، مانند تکمیل آخرین قطعه یک پازل است که تصویر آن از قبل تا حد زیادی مشخص بود.»  

او افزود: «ما تحلیلی کامل و دقیق از این داده‌ها و ارتباط آن‌ها با دیگر شواهد موجود در مورد نحوه شروع پاندمی ارائه کردیم.»

به گفته محققان، برای مثال، «سگ راکون معمولی» بیشترین گونه جانوری در غرفه‌های فروش حیوانات بازار بود که در تاریخ ۱۲ ژانویه نمونه برداری شده و در عین حال در این غرفه‌‌ها بیشترین نمونه‌های مثبت «SARS-CoV-2» یافت شده است. آن‌ها همچنین «دی‌اِن‌اِی» «گربه زباد» و «موش بامبو» را در نمونه‌های محیطی آلوده به ویروس شناسایی کردند.

«کووید-۱۹ در بازار در حال گردش بود»

فلورنس دبار، یکی دیگر از نویسندگان این پژوهش از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، در بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از گونه‌های حیوانی کلیدی قبل از ورود تیم‌های CDC چین از آنجا خارج شده بودند، بنابراین ما نمی‌توانیم به طور مستقیم ثابت کنیم که آن حیوانات آلوده بودند.»  

او افزود: «ما ردپای DNA و RNA این حیوانات را در نمونه‌های محیطی می‌بینیم و برخی از آن‌ها در غرفه‌هایی بودند که «SARS-CoV-2» نیز در آن‌ها یافت شده است.»  

محققان در این پژوهش بر این باورند که بیماری کووید-۱۹ به احتمال زیاد از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده است، اما این تحقیق به طور قطعی مناقشه پیرامون اینکه آیا این ویروس از یک آزمایشگاه نشأت گرفته یا از طبیعت، را حل نمی‌کند.

مارک وولهوس، استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه ادینبرو در بریتانیا، گفت که این تحلیل ژنتیکی جدید نشان می‌دهد که پاندمی «ریشه‌های تکاملی خود را در بازار ووهان دارد» و احتمال اینکه کووید-۱۹ قبل از شناسایی در این بازار، به مردم سرایت کرده باشد، بسیار کم است.

او افزود: «این یافته مهمی است و به نوعی فرضیه منشأ حیوانی ویروس را بیشتر تقویت می‌کند، اما هنوز نتیجه قطعی نیست.»  

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وولهوس می‌گوید: «هیچ تردیدی نیست که کووید-۱۹ در این بازار که پر از حیوانات مختلف بود، در حال گردش بود. سوال اصلی که همچنان بی‌پاسخ مانده، این است که ویروس چگونه برای اولین بار به آن بازار راه پیدا کرده است.»  

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تفاوت‌های آبله میمون و کرونا؛ آیا جهان باز هم قرنطینه می‌شود؟

نتایج یک مطالعه؛ رژیم‌ غذایی سالم در کودکی توانایی‌ شناختی بهتر در سالمندی را به همراه دارد

نتیجه مطالعه محققان استرالیایی: نگرانی از تبعات جسمی و روانی کاهش وزن سریع نوجوانان بی‌مورد است