Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

نتایج یک مطالعه؛ رژیم‌ غذایی سالم در کودکی توانایی‌ شناختی بهتر در سالمندی را به همراه دارد

برخی از غذاهای تازه سالم موجود در لیز فود مارت در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، در روز پنجشنبه 24 ژانویه 2013.
برخی از غذاهای تازه سالم موجود در لیز فود مارت در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، در روز پنجشنبه 24 ژانویه 2013. Copyright Michael Macor/San Francisco Chronicle via AP
Copyright Michael Macor/San Francisco Chronicle via AP
نگارش از Gabriela Galvin
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

تحقیقات جدید نشان می دهد افرادی که در طول زندگی خود غذای سالم می خورند، بیشتر احتمال دارد در سال‌های پیری از توانایی‌های شناختی بهتر بهره‌مند باشند.

آگهی

طبق تحقیقاتی که نزدیک به هفت دهه در بریتانیا به طول انجامید، رژیم غذایی سالم در دوران کودکی و میانسالی می‌تواند در آینده، مزایای شناختی عمده‌ای را به ارمغان بیاورد.

این یافته‌ها حاصل تحقیقات گروه تولد بریتانیا است که از سال ۱۹۴۶ تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد. محققان در این پژوهش رژیم غذایی، نتایج شناختی بیش از ۳ هزار نفر- در مقاطع مختلف بین ۴ تا ۷۰ سالگی- را مورد بررسی قرار دادند. 

آنها دریافتند افرادی که بیشتر سبزیجات، میوه، حبوبات و غلات کامل مصرف می‌کنند و کمتر در رژیم غذایشان از سدیم، قندهای افزوده شده و غلات تصفیه شده استفاده می‌کنند، بالاترین توان‌ شناختی‌ را در طول زندگی خود داشته‌اند.

براساس این تحقیقات، هشت درصد از کسانی که توانایی شناختی بالایی برخوردار بودند، رژیم‌های غذایی با کیفیت پایین و۳۶ درصد آنها رژیم‌های غذایی با کیفیت بالا داشتند. در عین حال، ۵۸ درصد از افرادی که توانایی‌های شناختی پایینی داشتند، رژیم‌های غذایی با کیفیت پایین و ۷ درصدشان، رژیم‌های غذایی با کیفیت بالا داشتند.

این مطالعه نشان می‌دهند که خوردن غذاهای سالم در سنین پایین‌تر به ویژه در دوران کودکی و قبل از ۵۰ سالگی می‌تواند تاثیر بیشتری بر توانایی شناختی در سنین بالاتر داشته باشد.

کلی کارا، که به عنوان محقق تغذیه در دانشگاه تفتس در ایالات متحده روی این مطالعه کار کرده، در بیانیه ای گفت: «این نشان می‌دهد که مصرف رژیم غذایی در اوایل زندگی ممکن است بر تصمیمات غذایی ما در آینده تأثیر بگذارد و اثرات تجمعی رژیم غذایی در طول زمان با پیشرفت توانایی‌های شناختی جهانی ما مرتبط است.»

کارا یافته‌های اولیه را که هنوز منتشر نشده است، در کنفرانس سالانه انجمن تغذیه آمریکا در شیکاگو ارائه کرد.

مشخص نیست که آیا تاثیر تغذیه سالم در دوران کودکی به دلیل شکل‌گیری اولیه عادات سالم خوری است که در طول زمان ادامه پیدا می‌کند و یا  به این دلیل است که تغذیه سالم در دوران خردسالی تقویت شناختی را تحریک‌ کرده است.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که سال‌های اولیه کودکان برای رشد شناختی بسیار مهم است و تغذیه نقش مهمی در آن دارد.

بوشرا دلیل، پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک که ارتباط بین تغذیه، میکروبیوم روده و استرس را مطالعه می‌کند، به یورونیوز گفت، یافته‌ها همچنین بر تأثیر طولانی مدت رژیم غذایی تأکید می‌کند، با توجه به تغییرات مغزی که منجر به کاهش شناختی می‌شود و زوال عقل می‌تواند سال‌ها یا دهه‌ها قبل از ظاهر شدن علائم هشدار دهنده آغاز شود.

توانایی شناختی در سنین میان‌سالی بهبود می‌یابد اما پس از حدود ۶۵ سالگی کاهش پیدا می‌کند. مشکلات سلامتی شدیدتر، مانند زوال عقل، می‌توانند در کنار کاهش شناختی ظاهر شوند.

دلیل گفت: «رژیم غذایی باید برای مدت زمان طولانی تغییر کند تا بتواند تاثیر خود را بگذارد و شاید اثرات مربوط به پیری را کاهش دهد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او همچنین تاکید کرد که نقش رژیم‌های غذایی سالم در دوران کودکی بر سلامت افراد، بسیار فراتر از سال‌های شکل گیری آنهاست.

این محقق گفت: «پیام اصلی این مطالعه، مراقبت از رژیم غذایی در کودکان است... در مدارس، در طول رشد، در خانه و غیره.»

نویسندگان خاطرنشان کردند که از آنجا که آنها بیشتر جمعیت سفید پوست را در انگلستان مطالعه کردند، تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط بین تغذیه و سلامت مغز در بین گروه‌های مختلف مورد نیاز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۳ سوالی که باید درباره رژیم غذایی‌تان از خود بپرسید

خطرات پنهان رژیم غذایی فستینگ متناوب؛ ۸ ساعت گرسنگی، ۱۶ ساعت خطر؟

ترکیب معجزه‌گر ماهی، گوشت قرمز و شراب برای کاهش چربی شکم و لاغری کمر؛ رژیم غذایی آتلانتیکی چیست؟