محققان: بیماری پارکینسون را پیش از بروز علائم می‌توان با آزمایش خون تشخیص داد

عکس تزینی
عکس تزینی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محققان در دانشگاه آکسفورد می‌گویند با انجام یک آزمایش خون، می‌توان بیماری پارکینسون را سال‌ها قبل از بروز علائم بیماری، تشخیص داد.

آگهی

بیماری پارکینسون، یکی از شایع ترین اختلالات سیستم عصبی است که با پیشرفت آن عمدتا سیستم حرکتی بیمار مختل می‌شود.

محققان می‌‌گویند با اندازه گیری میزان پروتئین «آلفا سینوکلئین» در خون افراد می‌توانند سال‌ها قبل از بروز علائم بیماری پارکینسون، آن را شناسایی کنند.

به گفته پزشکان، هرچه این بیماری در افراد زودتر تشخیص داده شود، راحت‌تر می‌توان سرعت پیشرفت بیماری را در افراد کند‌تر کرد.

جورج توفاریس، استاد دپارتمان علوم اعصاب بالینی ‌آکسفورد، در این باره می‌گوید: «این آزمایش غربالگری که برای شناسایی روند زودهنگام بیماری صورت می‌گیرد، برای شروع نهایی درمان‌های هدفمند ضروری است.»

پروتئین «آلفا سینوکلئین»

در افراد مبتلا به پارکینسون، تجمع غیرطبیعی پروتئین «آلفا سینوکلئین» در مغز مشاهده می‌شود که به سلول‌های عصبی آسیب می‌رسانند و منجر به اختلالات حرکتی و اغلب زوال عقل می‌شوند. 

در مرحله تشخیص بیماری، تعداد قابل توجهی از سلول‌های عصبی از بین رفته‌اند و توده‌هایی از پروتئین‌های «آلفا سینوکلئین» در مناطق متعددی از مغز وجود دارند.

این بیماری حدود یک دهه قبل از بروز علائم در بدن بیمار شروع می‌شود.

تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد بر روی نوع خاصی از وزیکول‌های خارج سلولی متمرکز شدند که از طریق مایعات بدن از جمله خون حرکت می‌کنند و ارتباط سیگنال‌های مولکولی بین سلول‌ها را تسهیل می‌کنند.

وزیکول‌های خارج سلولی (Extracellular vesicles)، اجسام کروی با غشا دولایه لیپیدی هستند که تقریبا توسط همه انواع سلول‌ها به فضای خارج سلولی ترشح می‌شوند.

دانشمندان در این آزمایش، میزان پروتئین «آلفا سینوکلئین» این وزیکول‌های خارج سلولی را اندازه گرفتند.

دقت این آزمایش چقدر است؟

محققان در این مطالعه روی ۳۶۵ نفر این آزمایش‌ها را انجام دادند. به گفته این دانشمندان، افرادی که احتمال خطر ابتلا به پارکینسون در آن‌ها تشخیص داده شده بود با گذشت زمان سطح پروتئین‌ «آلفا سینوکلئین» در وزیکول‌های خارج سلولی عصبی آنها دو برابر شد بود.

محققان توانستند با این آزمایش خون، بیشتر افرادی را که با گذشت زمان در این مطالعه به پارکینسون مبتلا شده بودند پیش از ابتلا به این بیماری شناسایی کنند.

به گفته این محققان دقت این آزمایش حدود ۹۰ درصد است.

گفته می‌شود آزمایش خون در بیش از ۸۰ درصد افراد شرکت کننده در این مطالعه تا هفت سال قبل از تشخیص واقعی پزشک، مثبت بوده است.

«۲۵۰ هزار» فرد مبتلا به پارکینسون در ایران

محمد محسن میرمحمدی،‌ نایب‌رئیس انجمن پارکینسون ایران فروردین سال خورشیدی جاری تعداد مبتلایان به این بیماری را در کشور حدود «۲۵۰ هزار نفر» اعلام کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در اروپا نیز تخمین زده می‌شود بین ۱ تا ۲ درصد از افراد بالای ۶۵ سال دارای بیماری پارکینسون باشند.

نشانه‌های فیزیکی این بیماری ممکن است شامل، لرزش در اندام‌های مختلف، آهسته شدن حرکات بدن و سفت شدن عضلات باشد.

آگهی

پارکینسون همچنین می‌تواند باعث ایجاد افسردگی، اضطراب و زوال عقل شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلین دیون دیگر «کنترلی روی عضلات خود ندارد»

قهرمانان گمنام تحقیقات زیست‌پزشکی؛ چرا وجود موش‌ها برای علم حیاتی است؟

چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟